Nyt telt skal med på danmarkshistoriens største spejderlejr

KFUM spejderne i Sct. Clemens gruppe i Randers drager i uge 30 ligesom op mod 40.000 andre spejdere på spejderlejr i Sønderborg. Her bliver årets fælles sommerlejr nemlig afholdt på tværs af spejderkorps og med deltagelse af spejdere fra både ind- og udland.
Sparekassen Kronjyllands gavefond har givet et nyt telt til KFUM spejderne i Sct. Clemens gruppe i Randers. Sammen med spejderne ses til venstre Birthe M. Friis Glerup, kundemedarbejder i Sparekassen.

− Spejderlejren ventes at blive danmarkshistoriens største, og vi glæder os helt vildt. Men det koster naturligvis at komme afsted på sådan en lejr, og derfor har vi været nødt til at søge om økonomisk tilskud til indkøb af telte og andet grej, fortæller Mathias Fischer, leder af spejdertroppens ældste spejdere. Han tilføjer, at et spejdertelt ikke bare er et almindeligt campingtelt. Et godt spejdertelt skal være af bomuld, så det giver et godt indeklima og kan holde i mange år, og det er derfor ikke helt billigt.

Heldigvis har flere givet bidrag til den lokale spejdergruppe – blandt andet Sparekassen Kronjylland, Lions Randers og Randers Y’s Men’s Club.

− I Sparekassen Kronjylland vil vi gerne være med til at sikre rammen om et aktivt og godt fritidsliv for børn og unge i Randers nordby. Spejderlivet giver de unge en unik mulighed for at prøve kræfter med naturen, fællesskabet og at samarbejde i forskellige sammenhænge, og det vil vi gerne støtte op om.  Vores gavefond har derfor givet 10.000 kroner, der skal være med til at sikre, at de unge både på spejderlejren og i det daglige har adgang til tidssvarende udstyr. Pengene går helt præcist til et nyt patruljetelt, som spejderne skal have med på den store lejr i Sønderborg, men teltet vil også blive brugt på diverse småture i løbet af året, fortæller Birthe M. Friis Glerup, der er kundemedarbejder i Sparekassen Kronjyllands afdeling i Mariagervej i Randers.

Besøg fra engelsk venskabstrop
− I Sct. Clemens gruppe har vi en engelsk venskabstrop, som vi har inviteret med til årets store lejr i Sønderborg. Vi får derfor besøg af 17 venskabsspejdere på lejren. Dem glæder vi os meget til at få besøg af, og vi har også snakket om engang at tage over at besøge dem, fortæller Mathias Fischer.

Fra Sct. Clemens gruppe deltager 27 spejdere i alderen 10 til 17 år på lejren i uge 30.

Mathias Fischer, leder af de ældste af KFUM spejderne i Sct. Clemens gruppe i Randers.