Nyt spejderliv i byerne skal få flere børn ud i naturen

Flere børn og unge vil gerne være del af fællesskabet i Det Danske Spejderkorps og samlet set står flere tusinde børn og unge på venteliste til at blive spejder landet over. Samtidig sker der i byerne en stor tilvækst i børnefamilier, som kun ser ud til at fortsætte de næste mange år. Det skal et nyt projekt ”Friluftsliv til alle byens børn” være med til at gøre noget ved.
Foto: Frederik Heller / Det Danske Spejderkorps

Med støtte fra Nordea-fonden vil Det Danske Spejderkorps med projektet ”Friluftsliv til alle byens børn” afprøve og udvikle en række modeller, der kan udvide de eksisterende spejdergruppers kapacitet og opstarte nye spejdergrupper i byområder, hvor ventelisterne er størst. Projektet skal dermed bidrage til, at endnu flere børn og unge får mulighed for at blive spejder. Samtidig skal projektet fungere som et laboratorium, hvor der kan afprøves nye organisationsformer og hvor der er plads til at skabe netværk og erfaringer, som efterfølgende kan komme spejdergrupper landet over til gode.

”Støtten fra Nordea-fonden kan føre til, at mange flere børn og unge kan blive spejdere. Vi får mulighed for at prøve nye måder at komme vores ventelister til livs. Alle der gerne vil være spejdere, skal kunne blive det” siger generalsekretær i Det Danske Spejderkorps, Morten Gade. ”Vi er derfor enormt glade for støtten fra Nordea-fonden, der bidrager til, at vi i fremtiden vil kunne tilbyde endnu bedre spejderarbejde til endnu flere.”

”Friluftsliv til alle byens børn vil inspirere flere børn og unge til at komme ud i det fri og opleve foreningslivets fællesskab. Nyt grej og materiale vil både give jord under neglene og flere røde kinder til både nye frivillige og flere børn, og samtidig understøtte den udvikling, som Den Danske Spejderkorps selv har taget initiativ til” siger direktør i Nordea-fonden, Henrik Lehmann Andersen.

I løbet af sommeren 2020 vil der komme mere information om mulighederne for at deltage som gruppe eller frivillig i projektet. På nuværende tidspunkt er projektet planlagt til at starte d. 1. august 2020, men grundet situationen med coronavirus kan dette ændres i henhold til myndighedernes retningslinier. Projektets varighed er to år og projektet er støttet med 567.000 kroner af Nordea-fonden.

For spørgsmål til projektet kontakt udviklings- og uddannelseschef Anne Meisner på anm@dds.dk