Nyt samarbejde vil spare ISS millioner af engangsposer

Servicekoncernen ISS har indgået et nyt samarbejde med den danske iværksættervirksomhed Kobensac om en genanvendelig affaldspose af stilladsplast, der har potentiale til at kunne spare koncernen og dens kunder for millioner af engangsposer om året

En affaldspose af kasseret stilladsplast, der kan genbruges igen og igen i skraldespande på toiletter og i kontormiljøer. Og har en levetid på flere år. Som erstatning for de traditionelle engangsposer, der bliver brugt i dag.

ISS har netop indgået et nyt samarbejde med iværksættervirksomheden Kobensac, der har udviklet en miljøvenlig affaldspose, der kan reducere brugen af engangsposer i virksomheder markant.

Potentialet er derfor meget stort for ISS, der hvert år bruger mange engangsposer ude hos sine lidt over 1500 kunder på det danske marked og sine over 40.000 kunder på verdensplan.

”Vi ser et kæmpe potentiale i det her samarbejde. Affaldsposen er miljøvenlig, den kan spare tid for vores medarbejdere, og klimaaftrykket er nærmest ikke eksisterende både for ISS og for vores mange kunder, der får installeret den bæredygtige pose. Med dette samarbejde kan vi med en enkel løsning hjælpe vores kunder til en mere miljøvenlig affaldshåndtering,” siger Anders Dedenroth Høj, director Methods and Technology – Cleaning i ISS koncernen.

Hos Kobensac er der også stor tilfredshed med at indgå samarbejde med Danmarks største servicekoncern.

”Vi er meget positive og glade for, at vi har indgået samarbejde med Danmarks største leverandør af facility services. ISS’ måde at arbejde med bæredygtighed og drive forretning på harmonerer rigtigt godt med vores overordnede mål om at være med til at mindske klimaaftrykket mest muligt for vores samarbejdspartnere. For os er ISS en ideel partner ikke mindst med tanke på, hvor mange virksomheder ISS er repræsenteret i Danmark og på globalt plan,” siger Trine Bishop, stifter og ejer af Kobensac.

Gennem det seneste år har en stor, dansk virksomhed sparet over 200.000 engangsposer ved at bruge den genanvendelige, miljøvenlige pose fra Kobensac. Og netop klimaaftrykket ude hos kunderne er noget som ISS har styrket indsatsen omkring gennem sin ambitiøse plan om at være Co2 neutrale i 2040.

”Vi er helt bevidste om, at vi skal levere vores services på en miljøvenlig og bæredygtig måde. I og med at størstedelen af vores drift er ude hos vores kunder, har vi igangsat en række initiativer til at sikre, at vi mindsker vores klimaaftryk mest muligt ude hos vores kunder og vores underleverandører,” siger Anders Dedenroth Høj og uddyber, at den genanvendelige affaldspose også kan være interessant for ISS’ globale kunder.

ISS er en af verdens største servicekoncerner og den førende markedsleder i Danmark, og har 121 års erfaring med at levere integrerede serviceløsninger til de største virksomheder i Danmark og internationalt.

ISS er eksperter indenfor workplace, cleaning, food services og technical services, og har end 350.000 dedikerede medarbejdere, der hver dag påvirker millioner af menneskers hverdag, når de møder på ind på arbejdspladsen.

I 2022 har ISS lanceret en ambitiøs grøn plan om at være Co2-neutrale i alle dele af forretningen inden 2040. Det sker gennem udskiftning af mere end 20.000 benzin- og dieseldrevne biler til el-biler og via et innovativt system, der kan reducere madspildet markant ude hos kunderne samt i vores leverandørkæder.

ISS er Danmarks største arbejdsgiver målt på antal medarbejdere, og har 6500 ansatte i den danske del af ISS, der har en årlig omsætning på ca. fire mia. kr. ISS opererer i over 30 lande i Asien, Europa og Nordamerika og har en samlet omsætning på ca. 72 mia. kr. for hele koncernen.