Nyt samarbejde skal sikre den danske musikkulturarv

I det digitale Danmark forsvinder den danske musikkulturarv langsomt men sikkert, hvis ikke vi gør noget proaktivt for at redde den. Sådan lyder motivationen bag et nyt samarbejde mellem Det Kgl. Bibliotek, YouSee Musik og Koda, som nu går aktivt ind i kampen om at bevare en vigtig del af Danmarks hukommelse for eftertiden.

Nyt samarbejde mellem Det Kgl. Bibliotek, YouSee Musik og Koda skal sikre den danske musikkulturarv

I takt med at vores samfund bliver mere digitalt, bliver vores kulturarv mere skrøbelig, og passer vi ikke godt på den, forsvinder den. Det forhindrer Det Kgl. Bibliotek, YouSee Musik og Koda nu gennem et nyt samarbejde, der sikrer, at al dansk musik, herunder musik med danske sangskrivere og komponister, bliver indsamlet og bevaret for eftertiden hos Det Kgl. Bibliotek.

”Hvor vi traditionelt har kunne pålægge forlag, trykkerier og pladeselskaber at sende to fysiske kopier af deres udgivelser til bevaring i Det Kgl. Biblioteks magasiner, skal der i dag andre og mere komplicerede aftaler i stand med udgivere af digitalt indhold, hvis vi skal indsamle og bevare kulturarven – og det skal vi, for kulturarv i alle dets afskygninger, hvad end det er bøger, aviser, tv-udsendelser eller musik, er det afgørende for at forstå den danske kulturhistorie for forskere og borgere generelt,” fortæller vicedirektør for Kulturarv på Det Kgl. Bibliotek, Tonny Skovgård Jensen, og fortsætter:

”De platforme og sociale medier danskerne finder deres digitale underholdnings- og informationsindhold på i dag er ofte ejet af skiftende kommercielle aktører, som ikke nødvendigvis har forpligtelse til eller viden om, at de skal pligtaflevere deres indhold til Det Kgl. Bibliotek. Det er derfor en vigtig og stor milepæl, at vi i dag har sikret over 1 million musiknumre via aftalen med YouSee Musik og Koda, og at vi fremover vil modtage alt det indhold og metadata, der udgives løbende på diverse danske og internationale pladeselskaber, hvor danske kunstnere har bidraget til værket”.

Dansk musikhistorie er sikret for fremtidige generationer
Hos YouSee Musik er man glade for at kunne bruge sin unikke position på det danske musikstreaming-marked til at sikre den danske musikhistorie.

”YouSee Musik er den eneste lokalt forankrede musiktjeneste i Danmark, og selvom vi er en kommerciel aktør, har det altid været vigtigt for os at gøre vores for at bidrage til den danske kulturscene. Det gør vi blandt andet gennem vores originale danske tv-serier, YouSee Originals, og vores nationale musiktjeneste, der har et stort fokus på kuratering af dansk indhold og generel promovering af den danske musikbranche. Derfor var det heller ikke en svær beslutning, da Det Kgl. Bibliotek spurgte, om vi ville hjælpe dem med at bevare den danske musikkulturarv. Det har været et omfattende arbejde at identificere numrene og designe arkiveringsprocessen ved brug af metadata, men bestemt det hele værd. Vi glæder os over at være med til at sikre dansk musikhistorie til gavn for fremtidens forskere og borgere,” fortæller Christian Morgan, direktør for YouSee.

Også hos Koda glæder man sig over det nye samarbejde.

”Vi skulle ikke tænke os om to gange, da vi blev spurgt, om vi ville bidrage med vores data og viden om, hvem der står bag vores musikkulturarv, for vi har et ansvar for, at den danske musik bliver bevaret for eftertiden. Det var et omfattende arbejde at processere og identificere så stor en mængde metadata og værker. Det har vi lært meget af. Og så er vi naturligvis glade for at bidrage til digitaliseringen af den danske musikkultur. Det er enormt vigtigt, at musikken på lige fod med litteratur, de danske medier, billedkunsten osv. spiller en rolle i fremtidens historiefortælling, for kompositioner og sangskrivning giver en vigtig indsigt i de emner, som optager vores samtid,” udtaler Gorm Arildsen, direktør i Koda.

Tonny Skovgård Jensen
Vicedirektør for Kulturarv på Det Kgl. Bibliotek
Tlf: +45 41 31 77 23,

_____________

Thomas Rekling
External Communications Manager hos Nuuday
Tlf: +45 20915076

_____________

Mads Scheuer
Pressechef hos Koda
Tlf: +45 31224806

Pressefoto af Kodas direktør, Gorm Arildsen
Pressefoto af vicedirektør for Kulturarv på Det Kgl. Bibliotek, Tonny Skovgård Jensen
Pressefoto af direktør for YouSee, Christian Morgan

Om Det Kgl. Bibliotek

Det Kgl. Bibliotek er en institution under Kulturministeriet, og leverer services og vidensformidling samt sikrer dansk kulturarv for eftertiden. Det Kgl. Bibliotek har som nationalbibliotek ansvar for at indsamle, bevare og give adgang til den danske kulturarv.

Den danske pligtafleveringslov danner grundlaget for komplet indsamling og bevaring af den del af kulturarven, der omfatter offentliggjort materiale.

Danmark har haft pligtaflevering siden 1697, og siden 1781 har loven været brugt som redskab til indsamling af den trykte kulturarv. Med den gældende lov og dens umiddelbare forgænger er pligtaflevering blevet udvidet til også at omfatte andre udgivelser end trykte - senest internet-materiale samt radio og TV.

Om YouSee Musik

• YouSee Musik (tidligere TDC Play) blev lanceret i 2008 og var verdens første musikstreamingtjeneste.
  • I dag har tjenesten 85 mio. numre og får ca. 50.000 nye numre hver eneste dag.
    YouSee Musik er den næststørste musiktjeneste i Danmark og udgør en væsentlig del af omsætningen i den danske musikbranche.
  • YouSee Musik er den musiktjeneste i Danmark med den største andel af afspillet dansk musik, og har høj fokus på kuratering af dansk musik.
  • YouSee Musik har aftaler med alle pladeselskaber, herunder Universal Music Group, Sony Music Entertainment og Warner Music Group, som leverer den digitale musik til YouSee Musik og dermed også har gjort dette projekt muligt.

Om Koda

Koda for et stærkere musikliv
Vi er en musikrettighedsorganisation, som har 50.000 medlemmer bestående af komponister, sangskrivere og musikforlag. Vi arbejder for, at vores medlemmer får en rimelig betaling fra dem, der bruger musikken, og for at gøre musikbranchen mere bæredygtig. Socialt, miljømæssigt og økonomisk.

Følg pressemeddelelser fra Koda

Flere pressemeddelelser fra Koda

Flere nye aftaler med til at sikre Koda en omsætning på 1,2 milliard9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste af Kodas indtægtsområder oplevede fremgang i 2023, men det var i høj grad nye aftaler på onlineområdet samt en fortsat vækst på koncert- og udlandsområdet, som sikrede en stigning i indtægterne for komponister, sangskrivere og musikforlag. Det er et tilfredsstillende og flot resultat, som ovenikøbet sker i en tid, hvor mange udfordringer truer markedet, lyder det fra Kodas direktør.