Nyt samarbejde skal få flere boligejere til at energirenovere deres bolig

Relanceringen af Energihjem.dk skal gøre det meget nemmere og også gerne sjovere for boligejere at komme i gang med at energirenovere. Bag den nye portal står Danmarks største formidler af byggeopgaver – 3byggetilbud.dk sammen med Danske Bank, der er finansiel partner på den nye portal.
 På Energihjem.dk kan du indtaste din adresse og finde energipotentialet for dit hus.

Selvom lysten til at renovere boliger er stor, så glemmer mange boligejere at indtænke energirenoveringer, selvom det er her, at man som boligejere kan gøre en væsentlig klimaforskel og samtidig spare penge på varmeregningen, opnå bedre komfort og en sundere bolig.

“Bygninger står for omkring 40 procent af vores energiforbrug, og gevinsterne ved at energirenovere er mange. Vi oplever rekordhøj vækst i lysten til at renovere boligen, men mange boligejere får ikke tænkt energirenoveringer ind i denne proces. Målet er, at Energihjem.dk skal bidrage til, at husejerne prioriterer energirenovering lige så højt som de i dag prioriterer nyt køkken, badeværelse eller terrassen,” siger administrerende direktør hos Energihjem.dk Martin Borgstrøm.

Den nye portal er udviklet af 3byggetilbud.dk, der er Danmarks største formidler af byggeopgaver, i samarbejde med Danske Bank. Energihjem.dk er målrettet private husejere og potentielle huskøbere. Portalen har eksisteret siden 2009, men blev re-lanceret i samarbejde med Danske Bank den 30.10.2020.

Grøn renovering er grøn økonomi

Hvis man sammenligner energiforbruget i en gennemsnitlig dansk bolig med laveste energiklasse med en bolig med højeste energiklasse, kan der ifølge beregninger fra Realkredit Danmark være op mod 28.000 kroner i forskel på det årlige energiforbrug.

”Blot 13,5 procent af de danske parcelhuse med energimærke har de bedste energimærker A og B. Energipotentialet i danske boliger er meget stort, men hvis vi skal lykkes med at indfri potentialet, så skal vi skabe mere interesse for energiforbedringer, og så handler det om at gøre det nemt at komme i gang. Vi glæder os meget til samarbejdet med 3byggetilbud.dk om det nye Energihjem.dk, hvor Danske Bank som finansiel partner vil bidrage med ekspertviden og rådgivning om finansiering af energiforbedringer”, siger Claus Harder, der er kommerciel direktør i Danske Bank.

Som led i ambitionen om at bakke op om den bæredygtige omstilling har Danske Bank Koncernen tidligere i år fjernet ekspeditions- og lånesagsgebyrer på lån, der benyttes til energirenovering. Det betyder, at man kan spare 6.000-7.400 kroner på realkreditlignende banklån i Danske Bank eller realkreditlån optaget hos Realkredit Danmark.

Information i øjenhøjde

På Energihjem.dk finder man en interaktiv energiberegner, der kan finde energipotentialet i den enkelte bolig. Derudover kan man finde dybdegående viden og inspiration til konkrete energiforbedringer og nyheder relateret til energitiltag.

”Der har manglet et sted, hvor boligejerne bliver mødt i øjenhøjde og rent faktisk bliver motiveret til at energirenovere. Vi har gentænkt måden at formidle viden på, som forhåbentlig kan bidrage til at flere boligejere kommer i gang med energirenoveringer. Med 3byggetilbud.dks håndværkernetværk i ryggen kan man også indhente uforpligtende tilbud på at få arbejdet udført, og så kan Danske Bank hjælpe med ekspertviden og rådgivning om finansiering. Det gør Energihjem.dk til knudepunktet for energiforbedringer,” siger Martin Borgstrøm.

Undersøgelser fra Danske Bank viser, at 60 % af boligejerne ikke ved, hvor de skal søge information om energirenoveringer og ikke kender boligens energimærke.

Nynne Pihl GrothKommunikationsmedarbejder og projektansvarlig for Energihjem.dk

Kommunikationsmedarbejder i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk. Projektansvarlig for Energihjem.dk

Tlf:53391791npg@abgruppen.dk

Energihjem.dk er for husejeren, der ønsker at energirenovere eller klimatilpasse. Her kan du blive klogere på grønne renoveringer og finde energipotentialet på husets adresse. Danske Bank A/S’ samarbejde med Energihjem.dk består i at yde finansiel bistand til Energihjem.dk og bidrage med finansiel viden i forbindelse med finansiering af bolig- og energiforbedringer.