Nyt samarbejde sætter flere danske bælgfrugter på menuen i landets kantiner

Et større dansk partnerskab er fra den 1. marts gået sammen om at få flere danske økologiske bælgfrugter på tallerkenen.
Compass Group Danmark driver 320 kantiner, hvor mere end 100.000 mennesker dagligt indtager et måltid mad, og de mange spisende får fremover et større udvalg af bl.a. danske kikærter og anicia-linser at vælge imellem på menuen.
Kenneth Balieu Sørensen, Head of Gastronomy & Food Excellence i Compass Group Danmark, fortæller:
- I Compass Group er vi på evig jagt for at gøre vores frokostordninger mindre klimabelastende. I den sammenhæng ser vi danske bælgfrugter som et helt essentielt værktøj. Udfordringen har været, at vi rent kulturelt ikke har været vant til at bruge bælgfrugter i særlig stor udstrækning i Danmark.
Han uddyber:
- Bælgfrugter kan ellers være en væsentlig proteinkilde, hvis man f.eks. ønsker at reducere sit indtag af animalske proteiner. Samtidig er bælgfrugter også kendetegnet ved at være sunde, fedtfattige råvarer, der indeholder mange kostfibre, mineraler og vitaminer. Og det passer rigtig godt ind i vores gastronomiske rejse i Compass Group.
En del af råvarerne kommer fra Kragerup Gods, der ligger nord fra Slagelse. Godset har i de senere år satset benhårdt på økologiske plantebaserede proteinkilder som f.eks. kikærter og linser.
Den satsning er Grøn Fokus, et specialistselskab i regi af Dagrofa Foodservice, hoppet med på, og virksomheden er eneforhandler af bælgfrugterne fra Kragerup Gods.
Marlene Lindegaard,Konceptchef i Dagrofa Foodservice med ansvar for storkøkkener, siger:
- Vi er meget begejstrede over, at Compass Group nu har valgt at tage et aktivt valg om at få flere danske bælgfrugter på menukortet. Det gør en enorm forskel for udviklingen, når en stor aktør som Compass Group går ind i den dagsorden, som handler om at få danskerne til at spise mere klimabevidst. Herhjemme har vi ikke sort bælte i bælgfrugter, men det kan kokkene i kantinerne hjælpe danskerne med at få. De har en stor berøringsflade hver eneste dag, og derfor kan de være med til at præge udviklingen af vores madkultur.
Hun siger afslutningsvist:
- Fødevarestyrelsen fremhæver, at bælgfrugter er sunde og blandt de fødevarer, som har det laveste klimaaftryk. De anbefaler faktisk, at voksne danskere spiser ca. 100 g. bælgfrugter om dagen. Med den nye samarbejdsaftale med Compass Group i spidsen medvirker vi til, at en større del af befolkningen får bedre mulighed for at leve op til den. Vi ser generelt, at efterspørgslen på danske bælgfrugter på foodservicemarkedet bevæger sig i en opadgående retning, og nu bliver der for alvor sat turbo på.
I første omgang er det som nævnt kikærter og anicia-linser, som i større grad kommer på menuen hos Compass Group Danmark. Senere på året bliver samarbejdet udvidet til også at omfatte dansk producerede ingridærter og fuegobønner.
Nøgleord
Kontakter
- Kenneth Balieu Sørensen, Head of Gastronomy & Food Excellence i Compass Group Danmark A/S: kenneth.Sorensen@compass-group.dk / 2260 0185
- Regitze Sophie A. Dinesen, Godsejer & Marketingschef Kragerup Gods: rd@kragerup.dk / 28402846
- Marlene B. Lindegaard, konceptchef i Dagrofa Foodservice: lin@dgfs.dk / 22549391
- Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Dagrofa Foodservice: lar@dgfs.dk / 42332811
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkBilleder




Information om Dagrofa ApS
- Compass Group Danmark er markedsledende leverandør af facility management services, catering og rengøring til en bred vifte af virksomheder i mange forskellige brancher. De driver 320 personalerestauranter, der på daglig basis har mere end 100.000 gæster.
- Dagrofa Foodservice er en af landets største totalleverandør til foodservicesektoren og en del af Dagrofa-koncernen. Virksomheden står også bag specialistselskaberne Grøn Fokus, HKI Ost og Grambogård.
- Kragerup Gods, nord for Slagelse, har de senere år haft stort fokus på at forandre godsets landbrugsproduktion, så den i højere grad fokuserer på økologi og plantebaserede proteinkilder. Det er en udvikling, der har været drevet af Birgitte Dinesen og godsforvalter Olav Ditlevsen. I dag er det 9. generation i form af Regitze Sophie A. Dinesen (datter af Birgitte Dinesen), som ejer og driver godset.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
SPAR lancerer nyt specialølkoncept i samarbejde med leverandører17.3.2023 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nu kan kunder i supermarkedskæden SPAR opleve et helt nyt øl-koncept, som byder på et bredere sortiment og gør det mere inspirerende at købe øl. Det nye koncept er et led i #FremgangSammen strategien om at vinde kategoripositioner samt Dagrofas mål om at forbedre kundeoplevelsen.
Dagrofa i offensiven: Opkøber jysk supermarkedskæde24.2.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den jyske supermarkedskæde, LIVA Stormarked, bliver fremover en del af Dagrofa-koncernen som led i den ambitiøse FremgangSammen strategi og ekspansionsplan.
MENY i stor kaffesatsning som led i strategi for drikkevarer: ”Kaffespecialister er nogle man møder der, hvor man handler”16.2.2023 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Alle fortjener en god kop kvalitetskaffe, og derfor opruster MENY med nye initiativer. Det betyder, at der fra slutningen af maj vil være nye inspirerende kaffeafdelinger, nyt sortiment og kaffe-uddannede MADarbejdere i alle MENY’s butikker. Initiativet er en del af supermarkedskædens strategiske satsning på at differentiere kundeoplevelsen.
Inflationsaftale holder hånden under dagligvarebutikker i landdistrikter10.2.2023 09:40:57 CET | Pressemeddelelse
Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har indgået en politisk aftale, der blandt andet skal sikre, at de mindre dagligvarebutikker i landdistrikterne kommer godt videre efter en periode med markant stigende energipriser og høj inflation. Aftalen om inflationshjælp vækker glæde hos fødevarekoncernen Dagrofa, som har flere hundrede dagligvarebutikker udenfor de største byer.
MENY investerer tocifret millionbeløb i fremtidens take-away: De første ’smart kitchens’ er åbnet i to MENY-supermarkeder30.1.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I samarbejde med foodtech-firmaet Noahs, har supermarkedskæden MENY åbnet såkaldte ’smart kitchens’ i to supermarkeder i Herning og Bagsværd, og forventer at åbne i alt 15 over de kommende år. Det er første gang i Danmark, at en supermarkedskæde tester konceptet ’smart kitchens’, som spås succes i et voksende take-away marked. Konceptet er blot ét element i supermarkedskædens overordnede ambition om at udforske og udbrede en bedre madkultur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum