Naturvidenskabernes Hus

Nyt samarbejde mellem skoler og brancher skal sende tusinder af elever på virksomhedsbesøg

Del
Mange virksomheder har svært ved at rekruttere arbejdskraft med de rigtige kompetencer. Et nyt stort samarbejde om udbredelse af skole-virksomhedssamarbejde mellem Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien skal gøre noget ved problemet.
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.

Nu sætter et nyt samarbejde mellem tre brancher for alvor blus under skole-virksomhedssamarbejde i Danmark.

Samarbejdet betyder, at skoleklasser fra 7. til 10. klasse i hele landet kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk.

De tre brancher har tilsammen næsten 8000 medlemsvirksomheder, så potentialet fremover er stort. Foreløbig har godt 150 virksomheder over hele landet slået dørene op hen over efteråret og frem mod jul i et startskud, der de næste år skal vokse sig større.

Og indsatsen er vigtig. For hvis ikke flere unge beslutter sig for at uddanne sig til eksempelvis industritekniker, maskinsnedker eller murer, så kan produktions- håndværks- og industrivirksomhederne i fremtiden mangle tusindvis af faglærte medarbejdere.

Samarbejdet organiseres af Tektanken, der er videnscenter for skole-virksomhedssamarbejde i Danmark.

Skole-virksomhedssamarbejde inspirerer elever

Og skole-virksomhedssamarbejde virker. Eleverne får nemlig øjnene op for uddannelses- og jobmuligheder, de ikke havde tænkt på før, når de arbejder med virksomhedsrelaterede opgaver og møder virksomhedernes medarbejdere.

Det fortæller direktør Nanna Seidelin i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Tektanken:

”Vi ved, at det er i mødet med den engagerede medarbejder og i arbejdet med naturfag, matematik og håndværk i de virksomhedsrelaterede opgaver, at magien sker. Pludselig opdager mange skoleelever helt nye fremtidsmuligheder,” siger hun.

Brancher: Vi ser et stort potentiale i skole-virksomhedssamarbejde

Palle Damborg, bestyrelsesformand for Fremstillingsindustrien, ser store muligheder i samarbejdet nu og på længere sigt:

”Vi har brug for, at de unge får øjnene op for de mange, spændende muligheder i industrien. Jeg vil derfor gerne opfordre vores medlemsvirksomheder til at åbne dørene og inspirere de unge til at se mulighederne i en fremtid med et håndværk eller som tekniker,” siger han.

Det er vigtigt, at de unge kommer ud over oplever virkeligheden i industrien, påpeger Palle Damborg yderligere.

”Vi skal have de unge indenfor, så de kan danne sig deres egne erfaringer. Det er nu muligt med samarbejdet med Tektanken. Så kan vores dygtige, engagerede medarbejdere vise de unge, hvad det vil sige at arbejde i industrien.”

”Nu er det lettere for os at få besøg af en skole”

For underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, er det et stort plus, at det med Tektankens hjælp nu er meget nemmere for medlemsvirksomhederne at få besøg af en skole og på den måde højne kvaliteten af samarbejdet for både eleverne og virksomheden:

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Tektanken. Det gør det lettere for virksomhederne i byggeriet at få besøg af en skoleklasse. Nu er der lavet undervisningsmaterialer, der er lige til at gå til for lærere, elever og virksomhed. Forhåbentlig vil rigtig mange skoler og virksomheder benytte sig af det. Målet er, at børnene lærer ude i virkeligheden, og at de får rigtig gode oplevelser fra vores branche med sig hjem,” siger hun.

Branchedirektør i Træ- og Møbelindustrien, Flemming Larsen, håber samarbejdet kan skabe interesse blandt flere unge:

”Vi får nu chancen for at påvirke elevernes interesse i at søge en fremtid inden for træ- og møbelindustrien. Det håber vi kan forbedre mulighederne for at rekruttere kvalificerede medarbejdere i fremtiden,” siger han.

Tektanken har siden 2012 matchet skoler og virksomheder gennem spændende og virkelighedsnær undervisning i naturfagene for derved at inspirere skoleelever til at se en fremtid med it, teknologi, og håndværk.

Foreløbig har branchesamarbejdet betydet, at 150 virksomheder over hele landet på tværs af brancherne slår dørene op for interesserede skoleklasser mellem oktober og december i år. Næste år udvides antallet af virksomheder.


Fakta om brancherne

  • Dansk Byggeri
    5700 medlemsvirksomheder.

  • Fremstillingsindustrien
    1938 medlemsvirksomheder.

  • Træ- og Møbelindustrien
    300 medlemsvirksomheder.

Fakta om Tektanken

  • Unge skal inspireres til at tage en uddannelse inden for det digitale eller tekniske område. Det er hovedformålet med Tektanken, et landsdækkende videnscenter for skole-virksomhedssamarbejde, der faciliteres af Naturvidenskabernes Hus.

  • Gennem Tektanken gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller inden for naturvidenskab, teknologi, IT-branchen og faglærte brancher.

  • I 2018 har foreløbig omkring 10.000 elever deltaget i skole-virksomhedssamarbejde faciliteret af Tektanken.

Fakta om branchesamarbejdet

  • Tektanken har udviklet i alt ni virksomhedsrelaterede brancheopgaver, som tager udgangspunkt i virksomhedernes faglighed.

  • Forløb og opgaver ligger tilgængelige for alle interesserede lærere på Tektankens portal på www.tektanken.dk.

  • På portalen kan lærerne booke forløb på den virksomhed, der er mest interessant og ligger i nærheden af deres skole.

Nøgleord

Kontakter

Bjørn Kock LærkedahlKommunikationschef

Bjørn er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus

Tlf:51194944bkl@nvhus.dk

Billeder

Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Download
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Download
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Download
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Danske skoleklasser fra 7. til 9. klasse kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk. Foto: Naturvidenskabernes Hus.
Download

Links

Information om Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus
P. E. Eriksens Vej 1
8850 Bjerringbro

40584064http://www.nvhus.dk

NATURVIDENSKABERNES HUS

Gennem TEKTANKEN bygger vi bro mellem skoler og virksomheder og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.

Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.

WWW.NVHUS.DK

Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Fra seks til fire opgaver: Naturfagsmaraton bliver skarpere fra næste år10.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når formidlingspiloterne fra Naturvidenskabernes Hus fra og med næste år drager rundt i hele landet for at afvikle Naturfagsmaraton – Danmarks største naturfagskonkurrence for 5. og 6. klasse - vil der være fire opgaver til eleverne i stedet for de sædvanlige seks. Formålet er at gøre det mere enkelt for lærerne at arbejde med, så det samlet set bliver en bedre oplevelse på selve konkurrencedagen. Denne ændring vil også nedsætte mængden af forskellige materialer, der skal til for at løse opgaverne.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye