Nyt robotmodul giver endnu bedre hjælp til patienter og plejere

Life Science Robotics lancerer nu et efterspurgt nyt aktiv-modul til rehabiliteringsrobotten ROBERT, verdens første genoptræningsrobot. Det nye aktiv-modul er udviklet i samarbejde med eksperter, og med det bidrager ROBERT til kortere indlæggelse og kortere rehabiliteringsforløb for patienter – og giver færre arbejdsskader til plejepersonalet.

Genoptræningsrobotten ROBERT kan nu ikke blot tilbyde hjælp til tunge og skæve løft, men også et aktiv-modul, som fysioterapeuter har efterspurgt og som nu er udviklet i samarbejde med fagfolk. Modulet indstilles til at give patienters ben og fødder variabel modstand i genoptrænings-processen, så musklerne langsomt bliver stærkere.

”Under træning med patienterne kommer fysioterapeuterne ud i nogle yderpositioner og løfter ofte tungt og gentaget. Selvom vi er professionelle og ved meget om arbejdsstillinger, så bliver man slidt af den slags arbejde. Derfor kan robotten være en god aflastning. Overalt i sundhedsvæsnet presses vi for ressourcer, og den frigør vores hænder til anden træning, mens den foretager de gentagelser, som vi har indstillet den til,” siger ledende terapeut Lasse Thulstrup fra Vestdansk Center for Rygmarvsskade. Lasse Thulstrup har sammen med fire andre fysioterapeuter medvirket i udvikling af det nye aktiv-modul, der nu testes på en række hospitaler i Danmark og Tyskland, blandt andet Odense og Aarhus Universitetshospital.

”Med den nye og opdaterede version af ROBERT imødekommer vi terapeuter og plejepersonalets ønske om mindre nedslidende arbejde og dermed færre sygemeldinger i sygesektoren. Samtidig arbejder vi for hurtigere restitution, færre følgesygdomme og færre dages indlæggelse til patienter. Det er alt sammen godt både for patienter og ansatte og for økonomien i sundhedsvæsnet,” siger Keld Thorsen, CEOi Life Science Robotics, virksomheden bag ROBERT.

Det nye aktiv-modul er under certificering og forventes godkendt og klar til salg fra sommer 2019. Det er udviklet i en brugerdreven proces i samarbejde med Neuroenhed Nord i Frederikshavn, Vestdansk Center for Rygmarvsskade (Hospitalsenhed Midt) og privatpraktiserende klinik, Neurorehab i Aalborg. Det betyder, at robotten allerede er testet i brug, så den for eksempel ikke generer patienterne på hælen, hvor der kan være opstået tryksår. Robotten kan også bruges til aktiv træning over fodleddet som forberedelse til at kunne gå igen. Den nye udgave af ROBERT har en knap, så patienten selv kan starte og stoppe robotten. Dertil husker robotten nu flere af de øvelser, som fysioterapeuten har fremvist.

Forebygger liggesår og stive led
Behandlingen genoptræner patienter og forebygger stive led, liggesår, nedbrydning af muskler og andre skader. Robotten fungerer på den måde, at personalet først med en bevægelse viser den, hvordan den skal føre den enkelte patients ben. Robotten gentager derefter den ønskede bevægelse på præcis samme måde et indtastet antal gange eller sætter langsomt modstand på. Imens kan behandleren tale med patienten eller træne andre patienter i træningssalen.

"ROBERT medvirker til et accelereret forløb, så man kommer hurtigere tilbage til sit tidligere funktionsniveau," siger Mettine L. Blach, fysioterapeut på Vikærgården i Aarhus. Hun bakkes op af Rikke Sørensen, afsnitsledende sygeplejerske på Aalborg Universitetshospital i Hobro med ordene: ”Flere af vores patienter vil rigtig gerne prøve robotten. Det har øget deres fokus på genoptræningen.”

Det forventes, at rigtig mange patienter på sygehuse og plejecentre kan have glæde af genoptræningsrobotten, både i Danmark og resten af verden. ROBERT er fleksibel og kan behandle mange patienter i døgnet, når det passer ind deres rytme. Den tjener sig selv ind, hvis bare seks patienter om måneden kan sendes hjem én dag før end beregnet, fordi de undgår komplikationer af at ligge i sengen.

Robotten har glatte overflader, som er nemme at gøre rene og kører på almindelig strøm fra en stikkontakt eller på batteri, hvilket gør det nemt at flytte ROBERT fra patient til patient.

Keld Thorsen
Life Science Robotics ApS
Tlf.: 22420139
Mail: ket@myrobert.com

Med den nye og opdaterede version af ROBERT imødekommes  terapeuter og plejepersonales ønske om mindre nedslidende arbejde.
Med den nye og opdaterede version af ROBERT imødekommes terapeuter og plejepersonales ønske om mindre nedslidende arbejde.
Det nye aktiv-modul indstilles til at give patienters ben og fødder variabel modstand i genoptrænings-processen, så musklerne langsomt bliver stærkere.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

En virksomhed, som gør en forskel

Life Science Robotics er en medico-virksomhed, der arbejder for at gøre en forskel via koblingen mellem menneske og teknologi. Virksomheden er grundlagt af Lasse Thomsen i 2014 i Aalborg. I september 2018 blev virksomheden ISO 13485 certificeret, og ROBERT® blev godkendt som medicinsk udstyr, klasse IIa.

Life Science Robotics er udover Danmark repræsenteret i Tyskland, Østrig, Baltikum, Tjekkiet, Finland, Irland, Polen, Portugal, Slovakiet, Spanien, Sverige, Norge, Frankrig, Holland og Storbritannien.

Nytt rekordsalg av samarbeidende roboter avslører økende etterspørsel etter gripeverktøy1.10.2019 12:23:07 CESTNyhed

Med en vekst på 23 prosent i årlige installeringer av samarbeidende roboter (collaborative robots = «cobots») fra 2017 til 2018 viser den nye World Robotics Report, utgitt av International Federation of Robotics, en enorm etterspørsel etter gripeverktøy (EoAT). I 2018 ble nesten 14000 nye cobot-armer installert. Hvis denne økningen fortsetter, vil dette tallet doble seg på omtrent tre år, som vil bli en enestående markedsmulighet OnRobot står klar til å gripe. I rapporten er Norge langt nede på verdensbasis når det gjelder robottetthet.

Ny rekordförsäljning av samarbetande robotar avslöjar ökad efterfrågan på robotverktyg – Sverige är fortfarande nummer fem i världen1.10.2019 12:22:20 CESTNyhed

Med en årlig tillväxt på 23 procent för installationer av samarbetande robotar (s.k. cobots) från 2017 till 2018 visar den nya World Robotics-rapporten, som publiceras av International Federation of Robotics (internationella robotsamfundet), en enorm efterfrågan på robotverktyg (EoAT). Under 2018 installerades nästan 14 000 nya cobot-armar. Om denna ökning fortsätter kommer den siffran att fördubblas på uppskattningsvis tre år, vilket ger ett aldrig tidigare skådat tillfälle på EoAT-marknaden, som OnRobot är redo att möta. I rapporten behåller Sverige sin plats som nummer fem i världen beträffande robottäthet.

Hospital i Aalborg vinder robot-pris for unik blodprøveautomation1.10.2019 09:32:45 CESTNyhed

Aalborg Universitetshospital kan nu bryste sig af at have den suverænt bedste robot- og automatiseringsløsning. DIRA Automatiseringsprisen 2019 går i år til Klinisk Biokemisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital for en opfindelse, hospitalet har udviklet i tæt parløb med teknologivirksomhederne Intelligent Systems og LT Automation. De største vindere er faktisk patienter og medarbejdere, der med robotløsningen har fået en løsning, som højner patientsikkerheden og forbedrer arbejdsmiljøet.

ROEQ lancerer verdens mest præcise docking-station på Pack Expo 20191.10.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye docking-stations gentagelsesnøjagtighed på ± 1 mm sikrer præcis levering af produkter og paller. Emnerne transporteres af de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots, som er udstyret med ROEQs vognløsning. Pack Expo er også den første chance for at se ROEQs nye TR1000 Top Roller live - et unikt nyt transport-topmodul til MiR1000, den største model fra Mobile Industrial Robots med op til 1000 kilo nyttelast.