Nyt robotmodul giver endnu bedre hjælp til patienter og plejere

Life Science Robotics lancerer nu et efterspurgt nyt aktiv-modul til rehabiliteringsrobotten ROBERT, verdens første genoptræningsrobot. Det nye aktiv-modul er udviklet i samarbejde med eksperter, og med det bidrager ROBERT til kortere indlæggelse og kortere rehabiliteringsforløb for patienter – og giver færre arbejdsskader til plejepersonalet.

Genoptræningsrobotten ROBERT kan nu ikke blot tilbyde hjælp til tunge og skæve løft, men også et aktiv-modul, som fysioterapeuter har efterspurgt og som nu er udviklet i samarbejde med fagfolk. Modulet indstilles til at give patienters ben og fødder variabel modstand i genoptrænings-processen, så musklerne langsomt bliver stærkere.

”Under træning med patienterne kommer fysioterapeuterne ud i nogle yderpositioner og løfter ofte tungt og gentaget. Selvom vi er professionelle og ved meget om arbejdsstillinger, så bliver man slidt af den slags arbejde. Derfor kan robotten være en god aflastning. Overalt i sundhedsvæsnet presses vi for ressourcer, og den frigør vores hænder til anden træning, mens den foretager de gentagelser, som vi har indstillet den til,” siger ledende terapeut Lasse Thulstrup fra Vestdansk Center for Rygmarvsskade. Lasse Thulstrup har sammen med fire andre fysioterapeuter medvirket i udvikling af det nye aktiv-modul, der nu testes på en række hospitaler i Danmark og Tyskland, blandt andet Odense og Aarhus Universitetshospital.

”Med den nye og opdaterede version af ROBERT imødekommer vi terapeuter og plejepersonalets ønske om mindre nedslidende arbejde og dermed færre sygemeldinger i sygesektoren. Samtidig arbejder vi for hurtigere restitution, færre følgesygdomme og færre dages indlæggelse til patienter. Det er alt sammen godt både for patienter og ansatte og for økonomien i sundhedsvæsnet,” siger Keld Thorsen, CEOi Life Science Robotics, virksomheden bag ROBERT.

Det nye aktiv-modul er under certificering og forventes godkendt og klar til salg fra sommer 2019. Det er udviklet i en brugerdreven proces i samarbejde med Neuroenhed Nord i Frederikshavn, Vestdansk Center for Rygmarvsskade (Hospitalsenhed Midt) og privatpraktiserende klinik, Neurorehab i Aalborg. Det betyder, at robotten allerede er testet i brug, så den for eksempel ikke generer patienterne på hælen, hvor der kan være opstået tryksår. Robotten kan også bruges til aktiv træning over fodleddet som forberedelse til at kunne gå igen. Den nye udgave af ROBERT har en knap, så patienten selv kan starte og stoppe robotten. Dertil husker robotten nu flere af de øvelser, som fysioterapeuten har fremvist.

Forebygger liggesår og stive led
Behandlingen genoptræner patienter og forebygger stive led, liggesår, nedbrydning af muskler og andre skader. Robotten fungerer på den måde, at personalet først med en bevægelse viser den, hvordan den skal føre den enkelte patients ben. Robotten gentager derefter den ønskede bevægelse på præcis samme måde et indtastet antal gange eller sætter langsomt modstand på. Imens kan behandleren tale med patienten eller træne andre patienter i træningssalen.

"ROBERT medvirker til et accelereret forløb, så man kommer hurtigere tilbage til sit tidligere funktionsniveau," siger Mettine L. Blach, fysioterapeut på Vikærgården i Aarhus. Hun bakkes op af Rikke Sørensen, afsnitsledende sygeplejerske på Aalborg Universitetshospital i Hobro med ordene: ”Flere af vores patienter vil rigtig gerne prøve robotten. Det har øget deres fokus på genoptræningen.”

Det forventes, at rigtig mange patienter på sygehuse og plejecentre kan have glæde af genoptræningsrobotten, både i Danmark og resten af verden. ROBERT er fleksibel og kan behandle mange patienter i døgnet, når det passer ind deres rytme. Den tjener sig selv ind, hvis bare seks patienter om måneden kan sendes hjem én dag før end beregnet, fordi de undgår komplikationer af at ligge i sengen.

Robotten har glatte overflader, som er nemme at gøre rene og kører på almindelig strøm fra en stikkontakt eller på batteri, hvilket gør det nemt at flytte ROBERT fra patient til patient.

Keld Thorsen
Life Science Robotics ApS
Tlf.: 22420139
Mail: ket@myrobert.com

Med den nye og opdaterede version af ROBERT imødekommes  terapeuter og plejepersonales ønske om mindre nedslidende arbejde.
Med den nye og opdaterede version af ROBERT imødekommes terapeuter og plejepersonales ønske om mindre nedslidende arbejde.
Det nye aktiv-modul indstilles til at give patienters ben og fødder variabel modstand i genoptrænings-processen, så musklerne langsomt bliver stærkere.

En virksomhed, som gør en forskel

Life Science Robotics er en medico-virksomhed, der arbejder for at gøre en forskel via koblingen mellem menneske og teknologi. Virksomheden er grundlagt af Lasse Thomsen i 2014 i Aalborg. I september 2018 blev virksomheden ISO 13485 certificeret, og ROBERT® blev godkendt som medicinsk udstyr, klasse IIa.

Life Science Robotics er udover Danmark repræsenteret i Tyskland, Østrig, Baltikum, Tjekkiet, Finland, Irland, Polen, Portugal, Slovakiet, Spanien, Sverige, Norge, Frankrig, Holland og Storbritannien.

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.