Nyt rekordresultat i Ritzau

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2021 med et overskud på 54,8 mio.kr., hvilket er det højeste i selskabets historie.

Ritzaus Bureau regnskab 2021- hoved- og nøgletal

Regnskabet blev fremlagt på generalforsamlingen tirsdag, og bestyrelsesformand Alex Nielsen betegner 2021 som tilfredsstillende.

Ligesom for en del andre virksomheder er årets regnskab præget af corona-nedlukningen, der bl.a. har påvirket salget til kunder uden for medieverdenen, bl.a. salg af arkivbilleder og salg af kommunikationsløsninger.

Ritzaus Bureau har i de senere år haft faldende omsætning fra salg af tekst-nyhedstjenesten til medier, fordi prisen løbende er blevet sænket, men det opvejes af stigende omsætning af PR Tools til kunder uden for medieverdenen.

2021-regnskabet er påvirket af en række ekstraordinære poster, bl.a. frasalget af aktiviteten Ritzau Finans, som JP/Politikens Hus overtog 1. januar 2021, og af ekstraordinære nedskrivninger.

”2021 blev et meget tilfredsstillende år for Ritzaus Bureau. Bureauet har en helt særlig rolle i medieverdenen og fortsatte med at udvikle sig positivt. Frasalget af Ritzau Finans gav et ekstraordinært stort overskud, som kom ejerne til gode i form af udbetaling af i alt 57 mio.kr. i udbytte i 2021, oplyser bestyrelsesformand Alex Nielsen. Vi har i efteråret 2021 udarbejdet en ny strategi med fokus på, hvad Ritzau skal satse på fremover, og i den forbindelse er 2022 et omstillingsår, hvor vi sætter skub i den strategiske udvikling, siger Alex Nielsen.

Alex Nielsen, ansv. chefredaktør og adm. direktør for Herning Folkeblad, blev på det konstituerende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen genvalgt som formand for Ritzaus Bureau.

Ritzaus Bureau regnskab 2021- hoved- og nøgletal

+45 33 30 00 00http://www.ritzau.com/

Ritzaus Bureau har været nyhedsbureau siden 1866 og ændrede i 2012 selskabsform fra interessentskab til aktieselskab for at give bedre mulighed for at udvikle virksomheden.

Ritzaus Bureau A/S ejes af DR, JP/Politiken, Dagbladet Børsen, Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Herning Folkeblad og Lolland-Falsters Folketidende.

Ritzau udpeger ny topchef25.2.2022 08:42:00 CET | Pressemeddelelse

Christian Steensson Rasmussen bliver chef for en ny afdeling i Ritzaus Bureau, der skal levere digitale værktøjer og informationer til beslutningstagere, kommunikations-, PR- og marketing-afdelinger i både det offentlige, organisationer og private virksomheder. Den nye afdeling etableres for at sikre et stærkt fokus på kundesegmenter uden for medieverdenen; for at videreudvikle eksisterende produkter til disse segmenter og ikke mindst for at udvikle nye produkter i de kommende år. 35-årige Christian Steensson Rasmussen kom til Ritzau i november 2020 som konsulent efter 9 år i Altinget, hvor han senest var Head of Customer Insights and Marketing og før det Head of Customer Relations. ”Christian Steensson kommer med en lang erfaring i at arbejde med de segmenter, som Ritzau nu vil arbejde mere fokuseret med. Vi forventer stor vækst i omsætningen på dette område, hvor vi bl.a. tilbyder ViaRitzau, APPR ViaScanpix, nyheder og en række informationspakker. Christian Steensson har erfaring med

Stærkt nyt samarbejde mellem Ritzau og verdens største vækstskaberkonkurrence: EY Entrepreneur Of The Year!22.9.2021 14:47:35 CEST | Pressemeddelelse

EY Entrepreneur Of The Year er verdens største vækstskaberkonkurrence. Konkurrencen har eksisteret i 25 år i Danmark og hylder årligt landets mest vækstskabende virksomheder både nationalt og regionalt. Nu har EY Entrepreneur Of The Year indgået et samarbejde med Ritzau. Internationalt samler EY Entrepreneur Of The Year de bedste vækstvirksomheder fra mere end 60 lande. Nationalt samler EY Entrepreneur Of The Year Danmarks bedste vækstvirksomheder. Formålet er at anerkende vækst, innovation og iværksætterånd i danske virksomheder og kåre Danmarks bedste væksvirksomhed. Direktør for EY Entrepreneur Of The Year, partner, Søren Smedegaard Hvid, siger: ”EY Entrepreneur Of The Year” er Danmarks vigtigste vækstskaberkonkurrence. Når EY har indgået denne aftale med Ritzau, er det med henblik på i endnu stærkere grad at profilere og fremvise de resultater, som Danmarks virksomheder skaber. Vi ser meget frem til samarbejdet.” Ved at indgå samarbejdsaftalen er det Ritzaus håb at styrke de deltag