Nyt rekordresultat i Ritzau

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2021 med et overskud på 54,8 mio.kr., hvilket er det højeste i selskabets historie.
Ritzaus Bureau regnskab 2021- hoved- og nøgletal

Regnskabet blev fremlagt på generalforsamlingen tirsdag, og bestyrelsesformand Alex Nielsen betegner 2021 som tilfredsstillende.

Ligesom for en del andre virksomheder er årets regnskab præget af corona-nedlukningen, der bl.a. har påvirket salget til kunder uden for medieverdenen, bl.a. salg af arkivbilleder og salg af kommunikationsløsninger.

Ritzaus Bureau har i de senere år haft faldende omsætning fra salg af tekst-nyhedstjenesten til medier, fordi prisen løbende er blevet sænket, men det opvejes af stigende omsætning af PR Tools til kunder uden for medieverdenen.

2021-regnskabet er påvirket af en række ekstraordinære poster, bl.a. frasalget af aktiviteten Ritzau Finans, som JP/Politikens Hus overtog 1. januar 2021, og af ekstraordinære nedskrivninger.

”2021 blev et meget tilfredsstillende år for Ritzaus Bureau. Bureauet har en helt særlig rolle i medieverdenen og fortsatte med at udvikle sig positivt. Frasalget af Ritzau Finans gav et ekstraordinært stort overskud, som kom ejerne til gode i form af udbetaling af i alt 57 mio.kr. i udbytte i 2021, oplyser bestyrelsesformand Alex Nielsen. Vi har i efteråret 2021 udarbejdet en ny strategi med fokus på, hvad Ritzau skal satse på fremover, og i den forbindelse er 2022 et omstillingsår, hvor vi sætter skub i den strategiske udvikling, siger Alex Nielsen.

Alex Nielsen, ansv. chefredaktør og adm. direktør for Herning Folkeblad, blev på det konstituerende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen genvalgt som formand for Ritzaus Bureau.

Ritzaus Bureau regnskab 2021- hoved- og nøgletal

Ritzaus Bureau har været nyhedsbureau siden 1866 og ændrede i 2012 selskabsform fra interessentskab til aktieselskab for at give bedre mulighed for at udvikle virksomheden.

Ritzaus Bureau A/S ejes af DR, JP/Politiken, Dagbladet Børsen, Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Herning Folkeblad og Lolland-Falsters Folketidende.