DI HandelDI HandelDI HandelDI HandelDI Handel

Nyt projekt skal hjælpe SMV'erne med at grave guld ud af data

Del

De små og mellemstore virksomheder skal have eksperthjælp til at grave guldet ud af de store mængder data om for eksempel kundernes indkøbsvaner, som ny teknologi og digitale værktøjer i rigt mål har givet adgang til. Det er tanken bag et nyt 3-årigt projekt med bl.a. konkrete forløb med de enkelte virksomheder. Bag projektet står DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for handelsvirksomheder, CBS og de landsdækkende Erhvervshuse.

Foto: DI Handel.
Foto: DI Handel.

- Danmark har ikke dyrebare råstoffer i jorden, men vi har stor viden og enorme mængder data. Derfor er data i stigende grad råstoffet, som mange virksomheder skaber værdi ud fra. Kundedata er guld værd, hvis virksomhederne forstår at bruge dem på den rigtige måde. Ofte handler det om at plukke nogle lavthængende frugter og komme i gang med at suge viden og indsigter ud af data, og de fleste virksomheder har allerede kundedata som kan struktureres, kombineres på nye måder og omsættes til forretning, siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang, Industriens Fond, som støtter det nye projekt økonomisk.

Meningen med det nye initiativ er at give flere virksomheder mulighed for at tage nogle skridt i den rigtige retning og øge konkurrenceevnen ved at bruge data i højere grad.

Ifølge projektets partere er udfordringen, at data hos mange SMV’er samler støv. De indsamles, men udnyttes ikke proaktivt til at optimere forretningen. En rundspørge blandt 448 af DI Handels medlemmer viste, at en tredjedel af virksomhederne i meget høj grad eller høj grad har brug for hjælp til at få optimal værdi ud af deres data. Det er for eksempel oplysninger om, hvor kunden bliver opmærksom på eller finder information om virksomhedens produkter, hvilke kunder der køber hvad, hvor ofte, hvordan og hvornår, og kundens adfærd på f.eks. webshoppen. Kernen i projektet er derfor at hjælpe virksomhederne med at gå fra passive data til brugbare data ved at klæde dem på til at kunne analysere, de mange data, de allerede ligger inde med – fremfor at basere salget på antagelser.

- Vores erfaringer er, at mange SMV’er sjældent har tilstrækkeligt overskud til at sætte gang i arbejdet med data i en i forvejen travl hverdag, hvor forretningen skal styres. Den indsigt, som kundedata kan give de danske handelsvirksomheder, kan være en vigtig katalysator for vækst, men det kan være svært for SMV’er, der måske ikke har ressourcerne til større udviklingsprojekter uden udsigt til indtjening på kort sigt, at komme i gang med at bruge deres data. Det vil projektet gøre op med. Vi hjælper SMV’erne i gang, fortæller branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

- Projektet vil hjælpe SMV’erne til at udnytte deres egne kundedata- og viden til vækst. Helt konkret vil projektet give danske SMV’er forudsætningerne for at kunne gå fra en overordnet forståelse af datadrevne vækstmuligheder til operationelle tiltag i den enkelte virksomhedvia bl.a. selvhjælpsværktøjer, events og virksomhedsforløb.

I krisetider, som den aktuelle, har kundernes adfærd og behov på kort tid ændret sig. Samtidig har corona presset erhvervslivet verden over, og den altoverskyggende mission i 2021 er for mange virksomheder at erobre markedsandele. Virksomhederne er sultne efter at vinde nye kunder og kompensere for tabt omsætning under corona.

- Dette projekt skal gerne bevise, at alle virksomheder kan bruge data til vækst – for alle virksomheder har kundedata, og projektet er et perfekt sted at starte sin datadrevne vækstrejse, siger professor Thomas Ritter ved CBS.

Erhvervshusene over hele landet spiller en vigtig rolle i projektet. Erhvervshusene udbyder forløb med sparring om brugen af data og med råd om implementering af nye løsninger til at grave dataguldet frem.

- For rigtigt mange virksomheder står digitalisering øverst på ønskelisten til sparring, herunder evnen til mere effektivt at forstå og betjene sine kunder optimalt. Især SMV’er kræver en enkel, lavpraktisk tilgang, der kan give effekt på kort sigt. Derfor er netop konkrete metoder og værktøjer til kundeforståelse meget værdifulde for den sparring, erhvervshusene kan tilbyde virksomhederne som resultat af dette projekt, slutter Peter Keller-Larsen, forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos branchedirektør for DI Handel Sidsel Dyrholm Holst, tlf. 2949 4649, e-mail sdy@di.dk eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Foto: DI Handel.
Foto: DI Handel.
Download

Information om DI Handel

DI Handel



Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel