Nyt produkt skaber harmoni mellem dine katte

Katte er ikke flokdyr ligesom hunde, heste eller mennesker, og der kan nemt opstå konflikter, når flere katte bor i samme hjem. Ceva Animal Health har netop lanceret et produkt, der skaber ro mellem kattene.
Det er klinisk bevist, at Feliway Friends reducerer spændinger og konflikter i hjem med flere katte, og forskellen kan sandsynligvis ses allerede efter en uge. Foto: PR.

Ceva Animal Health lancerer netop nu produktet Feliway Friends, der hjælper katte med at håndtere andre katte i det begrænsede territorium, som hjemmet udgør.

Katte kan ikke håndtere konflikter. I naturen lever de ikke i flok og har aldrig lært, hvorfor man skal løse en konflikt og hvordan. Det kan være et problem for katte, der netop skal bo sammen på få kvadratmeter i et hus eller en lejlighed, forklarer Lisbeth Jørgensen, dyrlæge hos Ceva Animal Health A/S.

Feliway Friends hjælper kattene med at håndtere og acceptere hinanden. Produktet indeholder en syntetisk kopi af det feromon (CAP), som hunkatten normalt udskiller fra kirtler i området omkring mælkekirtlerne, når hun giver mælk til sine killinger. Feromonet skaber et harmonisk bånd mellem mor og killinger og får de små til at føle sig trygge. På samme måde kan Cevas kopi af feromonet skabe bånd mellem katte i konflikt. Lige meget hvor gamle kattene er, kan de opfange feromonet, som beroliger dem. Det er klinisk bevist, at Feliway Friends reducerer spændinger og konflikter i hjem med flere katte, og forskellen kan sandsynligvis ses allerede efter en uge.

Vigtigt at reagere, før slagsmål opstår
Spændinger og konflikter opstår ofte mellem katte, men de kan være svære at få øje på, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter.

Nogle ser først konflikten, når kattene skændes og slås. Men slagsmål er sidste udvej for dem. Det er mere sandsynligt, at kattenes reaktion på konflikt vil være at holde sig langt væk fra hinanden. Måske er den ene ”politikatten”, mens den anden gemmer sig. Hvis man ser sådanne adfærdstegn, er det en god idé at reagere, da den stress, som kattene kan opleve på grund af konflikterne, kan udvikle sig til alvorlige fysiske og adfærdsmæssige symptomer, fortæller Lisbeth Jørgensen fra Ceva.

Det er derfor vigtigt at holde øje med de små signaler, og det kan anbefales at bruge Feliway, selv før der opstår fysiske slagsmål. Lisbeth Jørgensen anbefaler også at bruge Feliway Friends forebyggende, hvis man får en ny kat i et hjem, hvor der allerede bor én eller flere katte. På den måde kan man byde den nye kat velkommen og skabe et trygt hjem for alle.

Feliway Friends er netop blevet lanceret i Danmark og består af en diffusor, der blot skal sættes i en stikkontakt. Ved opvarmning af en keramisk plade i diffusoren fordamper feromonet og spreder sig i rummet. Det er duftløst, og kun kattene påvirkes af det.

Lærke Jakobsen
lja@epicent.dk

Feliway er et ikke-receptpligtigt adfærdsregulerende signalstof, som skaber en følelse af velvære og tryghed i kattens nærmiljø. Derfor kan Feliway anvendes til at berolige katte i pressede situationer og til at reducere stressniveauet i forbindelse med ændringer i deres miljø. Produkterne er uden bivirkninger og fås både som spray og som elektrisk diffusor til stikkontakten. Feliway kan købes hos dyreklinikker og dyrehandlere, og nærmeste forhandler anvises på www.feliway.dk.