Nyt partnerskab satser på geotermi i Danmark

Varmt vand fra den danske undergrund skal forsyne flere byer med CO2-neutral varme. Det er ambitionen bag et nyt partnerskab mellem energiselskabet E.ON og det geotermiske operatørselskab, GEOOP, som vil afdække forretningspotentialet for geotermi i en række større byer.

Geotermisk varme indvindes fra undergrunden ved at pumpe varmt vand op fra ca. to kilometers dybde og vil potentielt kunne opvarme 200.000-250.000 danske husstande ifølge Dansk Fjernvarme. Alligevel eksisterer der i dag kun tre mindre geotermiske anlæg i Danmark.

”Næsten halvdelen af brændselsforbruget i fjernvarmen kommer fra kul og naturgas. Vi skal blive meget bedre til at udnytte den varme, der ligger nogle få kilometer under vores fødder. I Danmark har vi de bedste forudsætninger for at udnytte geotermisk varme på grund af vores veludbyggede fjernvarmenet, men vi halter alligevel bag resten af Europa. Det har vi sammen med GEOOP tænkt os at gøre noget ved,” siger Lars van Hauen, E.ONs Chief Innovation Officer, og påpeger, at der alene i Paris er mere end 35 geotermiske anlæg.

Teoretisk set kan geotermisk varme forsyne al fjernvarme i Danmark, men potentialet afhænger af lokale forhold og af muligheden for at koble den geotermiske varme til eksisterende fjernvarmenet.

”Som energiselskab er vi forpligtet til at finde alternative løsninger til sort energi, og vi undersøger hele tiden nye tiltag og forretningsområder, der både skaber værdi for vores kunder og miljøet. Under mange danske byer ligger store mængder underjordisk varme, så vores første skridt er derfor at undersøge muligheden for at udnytte det varme vand i områder med større fjernvarmenet som i København, Hillerød, Roskilde og Aalborg,” forklarer van Hauen og understreger, at partnerskabet med GEOOP understøtter E.ONs strategi om at tilbyde 100 pct. bæredygtige energiløsninger til attraktive priser.

Danmarks undergrund kan levere CO2-neutral varme

Energistyrelsen har tidligere påpeget, at geotermisk varme sammen med vedvarende energikilder kan yde et væsentligt bidrag til at reducere den danske udledning af drivhusgasser, men hidtil har den økonomiske risiko forbundet med særligt efterforskning været hæmmende for udviklingen. Ny forskning øger dog investeringssikkerheden ved geotermiske boringer. I 2016 var GEOOP partner i et forskningsprojekt, støttet af det grønne udviklings- og demonstrationsprogram EUDP. Projektet afdækkede muligheden for udnyttelsen af geotermisk energi i stor skala og leverede ny data om undergrunden under København. GEOOP deltager ligeledes i forskningsprojektet Geotherm, der støttes af Innovationsfonden, som skal afdække de driftsmæssige aspekter af geotermiske overfladeanlæg.

”Vi har mange års erfaring fra boringsprojekter og med ny viden omkring undergrunden, vil vi kunne mindske de geologiske og økonomiske usikkerheder, der er ved at bore efter geotermisk varme,” siger Lars Andersen, adm. direktør i GEOOP.

E.ON driver i dag 34 kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker, som i stigende grad modtager varmen fra vedvarende energikilder og overskudsvarme. I Frederikssund har E.ON f.eks. indgået et samarbejde med industrivirksomheden Haldor Topsøe om at aftage overskudsvarme, hvilket har givet varmekunderne en årlig energibesparelse på ca. 2.000 kr. samtidig med at det har reduceret CO2-udledningen fra varmeproduktionen kraftigt.

Udover at reducere Danmarks CO2-udledninger, forventes geotermisk varmeforsyning at sikre en lav og stabil varmepris i hundredvis af år, grundet de enorme mængder underjordisk varmt vand. Og netop den billigere og bæredygtige fjernvarme er hovedambitionen for partnerskabet.

”E.ON har igennem en længere årrække vist, at det er muligt at sænke varmeprisen og samtidig øge andelen af grøn energi. Derfor har det været oplagt for os at indgå et samarbejde med dem, da netop disse to områder er omdrejningspunkterne for vores forretning,” siger Lars Andersen, adm. direktør i GEOOP.

GEOOP ejes i dag af Iceland Drilling Company, E.ON samt en gruppe eksperter med mere end 20 års erfaring inden for geologi, reservoir og boring.

For yderligere information, kontakt:

Communications Manager i E.ON Danmark, Karen Marie Jensen, tlf.: +45 3038 6183, mail: karen.jensen@eon.dk.

Adm. direktør i GEOOP, Lars Andersen, tlf.: +45 4010 9002, mail: la@geoop.dk

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.