Nyt panel skal sætte turbo på digital vækst i fødevaresektoren

Danske virksomheder kan løfte indtjeningen med 30 milliarder kroner om året, hvis de udnytter nye teknologiske muligheder, viser analyse fra Innovationsfonden. Landbrug & Fødevarer vil etablere Panel for Digital Vækst, der skal sikre at danske fødevarevirksomheder og landbrug høster fordelene af digitalisering

Selvkørende traktorer, robotter i staldene og et væld af datamateriale om sundhed og dyrevelfærd. Danske landbrugs- og fødevarevirksomheder er allerede med på den teknologiske udvikling.

Men der er potentiale for langt mere udvikling og vækst ved at udnytte nye digitale muligheder. Det mener Landbrug & Fødevarer, der nu vil nedsætte et tværfagligt panel for digital vækst i fødevareklyngen.

- I fødevareerhvervet sidder vi på et solidt fundament af data og teknologi. Men hvis det for alvor skal løfte os op, så kræver det at vi får formuleret en samlet vision for, hvad vi vil med digitalisering og hvordan vi vil nå derhen. Det gælder både om at nedbryde barrierer internt i fødevareklyngen og komme med politiske anbefalinger til at indfri potentialer, siger Karen Hækkerup, administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.

Og der er potentiale i at udnytte de nye teknologiske muligheder. En netop offentliggjort analyse fra Innovationsfonden viser, at hvis danske virksomheder fremover griber Industri 4.0, den fjerde industrielle revolution, rigtigt an, så kan de skabe nye arbejdspladser og løfte indtjeningen med 30 milliarder kroner om året.

Derfor foreslår Innovationsfonden og BCG blandt andet et styrket fokus på, hvordan danske virksomheder kan omlægge deres produktion, så de høster fordelene af digitaliseringen.

En forslag som Landbrug & Fødevarer følger ved at etablere et panel for digital vækst.

- Panelet skal blandt andet lægge en strategi for, hvordan vi bruger vores omfattende datamateriale til at skabe værdi i hele fødevarekæden. Vi er vant til at se ny teknologi som en mulighed og ikke en trussel der får os til at dreje nøglen om. Data og teknologi tror vi, kan hjælpe os til at dyrke med endnu større miljøbeskyttelse, dyrevelfærd og lavere omkostninger, siger Karen Hækkerup.

Panelet er ikke samlet endnu, men idéen er at der skal være medlemmer fra både store og små fødevarevirksomheder, rådgivningsvirksomheder samt agroindustrivirksomheder.

Yderligere information og kontakt til Karen Hækkerup via pressekonsulent Mille Marie Christensen, mic@lf.dk, 6170 2047

L&F: Vi står klar til at levere, Løkke3.10.2017 13:05pressemeddelelse

Fødevareklyngen kan og vil levere et endnu større bidrag til Danmarks vækst og velfærd. Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, efter statsministerens åbningstale. - Vores erhverv er en massiv vækstmotor i hele Danmark. Uanset om det handler om at skabe arbejdspladser, eksport, udnytte muligheder inden for digitalisering, innovation eller bæredygtighed, så er fødevareklyngen en af regeringens vigtigste samarbejdspartnere. Og vi kan levere endnu mere, hvis vi får de optimale vilkår, siger hun. Fødevareklyngen beskæftiger 186.000 personer og eksporterer årigt for 156 milliarder kroner. Fødevareklyngens nettovalutaindtjening opgøres til 84 mia. kroner, som går til dansks forbrug og velfærd. - Made in Denmark er et kvalitetsstempel. Men det er også et kvalitetsstempel, som vi skal fremtidssikre, så fødevareerhvervets eksport også fremover kan sikre tusindvis af arbejdspladser på tværs af Danmark. Men det kræver, at regeringen fortsætter af reformsporet, fo