Nyt OUH-byggeri: Lokalt landinspektørfirma spiller tidskritisk rolle

Landinspektørfirmaet LE34 i Odense står klar til at rykke hurtigt ud til byggeriet af landets største nye supersygehus, Nyt OUH. Det skal sikre, at de tekniske forberedelser er på plads til tiden, så næste fase i byggeriet kan skride frem som planlagt.
Landinspektørfirmaet LE34 i Odense er tilknyttet byggeriet af landets største nye supersygehus, Nyt OUH, og er med til at sikre, at byggeriet kan skride frem som planlagt. Foto: PR.

Når de 108 lastbiler med betonkanoner begynder at trille ind på byggepladsen ved Odenses nye universitetshospital, Nyt OUH på en og samme dag, har landinspektørfirmaet LE34 i Odense haft travlt på byggepladsen. Med blot et døgns varsel skal firmaets kort- og landmålingsteknikere og landinspektører kunne stå klar for at være med til at sikre, at tidsplanen for opførelsen af Danmarks største nybyggede sygehus overholdes.

– Det er utroligt spændende at være med på et byggeri i den her størrelsesorden, hvor vi skal kunne skalere lynhurtigt og rykke ud med rigtig mange folk på én gang. Det kan lade sig gøre, fordi vi er lokalt til stede og har mulighed for at mønstre folk fra hele organisationen, siger Kristian Loftlund, der er afdelingsleder for LE34 i Odense.

Det er totalentreprenøren, JV CMB/Itinera, der har en rammeaftale om at indhente forstærkning hos LE34 i Odense. Aftalen betyder, at LE34 står klar på byggepladsen den næste morgen, når Itinera ringer.

– Når der er meget, der skal støbes på én gang, er det ekstremt vigtigt, at afsætningsarbejdet er færdigt på minuttet. Derfor rykker vi mange ud. Alt skal klappe, når 108 lastbiler med betonkanoner står klar, siger Kristian Loftlund.

Præcision på millimeterniveau

Nyt OUH bliver Danmarks største nybyggede supersygehus, og selve byggeprocessen forventes at strække sig frem foråret 2023. Processen er delt ind i mange delprojekter med forskellige underleverandører, og derfor skal der være styr på selv de mindste detaljer, så alle delprojekterne ender med at passe sammen som fod i en hose. Her spiller det såkaldte fikspunktnet, som LE34 har etableret for bygherren, Region Syddanmark, en afgørende rolle.

– Fikspunktnettet danner rammen for hele byggeriet, fordi samtlige kort- og landmålingsteknikere og landinspektører, der er involveret i byggeriet, kan anvende det, uanset hvilken entreprenør de arbejder for. Hver gang nogen afsætter noget, anvendes dettefikspunktnet – ned til hvor hver enkelt bolt skal sidde for at fæstne eksempelvis store betonelementer. Fikspunktnettet er derfor med til at minimere risikoen for fejl i byggeriet, forklarer Kristian Loftlund.

Droner måler grusbunker

LE34 løser desuden en lang række tekniske opgaver på byggepladsen som for eksempel as built-dokumentation, hvor det dokumenteres, at byggeriet skrider planmæssigt fremad, og at bygningerne har de dimensioner, bygherren har bestilt. Landinspektørerne laver også scanning og kontrolmåling af letbanetunnelen på hospitalsområdet samt mængdeberegninger af jord, sand og grus. LE34 anvender droner og beregner, hvor meget grus der skal anvendes for at fylde et givent hul, eller hvorvidt der er grus nok i de tilgængelige bunker på byggepladsen.

– På den måde undgår totalentreprenøren, at der pludselig mangler grus, hvilket ellers ville kunne forsinke hele projektet, siger Kristian Loftlund.

Kristian Loftlund
Afdelingsleder, LE34 Odense
krl@le34.dk

LE34 løser en lang række tekniske opgaver på byggepladsen som for eksempel as built-dokumentation, hvor det dokumenteres, at byggeriet skrider planmæssigt fremad, og at bygningerne har de dimensioner, bygherren har bestilt. Foto: PR.
Nyt OUH bliver Danmarks største nybyggede supersygehus, og selve byggeprocessen forventes at strække sig frem foråret 2023. Foto: PR.
– Når der er meget, der skal støbes på én gang, er det ekstremt vigtigt, at afsætningsarbejdet er færdigt på minuttet. Derfor rykker vi mange ud. Alt skal klappe, når 108 lastbiler med betonkanoner står klar, siger Kristian Loftlund, der er afdelingsleder for LE34 i Odense. Foto: PR

LE34 er med 26 kontorer og 400 medarbejdere Nordens største landinspektørfirma. Virksomheden arbejder for bygherrerådgivere, byggebranchen, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2015. Læs mere på LE34.dk