Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Kort før påske faldt forhandlinger mellem OnRobot og kurator for Blue Workforce på plads. Det skete kun godt 10 dage efter, at Blue Workforce blev taget under konkursbehandling som følge af en fejlslagen finansieringsrunde. Firmaet beskæftigede før konkursen 30 ansatte, og 12 af disse er nu beskæftiget hos OnRobot.

OnRobot har overtaget alle designrettigheder til produkterne i Blue Workforce samt maskiner, lagerbeholdning og værktøj. Disse skal integreres i arbejdet i OnRobots udviklingsafdeling, som designer udstyr og gribeværktøjer til automationsløsninger med samarbejdende robotarme af alle fabrikater, også kaldet collaborative applications. Produkterne fra OnRobot bruges af både mindre og større producenter i fremstillingsindustrien globalt. Blue Workforce, grundlagt i 2012, har især leveret løsninger til fødevareindustri og landbruget.

”Vi så en oplagt mulighed for at udbygge vores produktportefølje med nogle unikke teknologier og kompetencer inden for soft gripping og vision technologier, altså løsninger som kan håndtere sarte emner og fødevarer uden at beskadige dem samt kamerabaserede løsninger til inspektion på produktionslinjer. Vi forventer meget hurtigt at kunne skabe nye OnRobot-produkter med ingredienser fra de nordjyske opfindelser. Vi har ni forskellige produkter i dag, og inden for de næste 21 måneder vil vi gerne nå op på 40-50 produkter, gribere og sensorer og vision og alt hvad der ellers skal bruges for at udvikle og implementere collaborative applications.Så i slutningen af 2020 forventer vi at være klar med et komplet produktprogram med udstyr til kollaborative robotløsninger,” siger Enrico Krog Iversen, CEO i OnRobot.

12 dygtige robotudviklere hidtil ansat i Blue Workforce fik dermed fra mandag 15. april en masse nye kolleger, primært i Danmark, men også i Ungarn, Tyskland, Polen, Spanien, USA, Kina og Singapore. OnRobots filosofi er nemlig, at faktorer som geografi og logistik ikke skal stå i vejen for at rekruttere verdens bedste robotteknologi-udviklere. Udviklerteamet fra Blue Workforce kan derfor fortsat arbejde fra en lokal udviklingsafdeling i Aalborg. Ansættelsen af udviklerne er sket i et forløb, hvor OnRobots CTO, Niels Degn har mødt hver enkelt robotudvikler. Med de 12 nye kolleger tæller OnRobots samlede stab nu godt 145 medarbejdere globalt, hvoraf 50 er beskæftiget på hovedkontoret i Odense. Ved udgangen af 2019 ventes medarbejderantallet at være vokset til 175 ansatte. Desuden udbygger OnRobot sit globale forhandlernetværk fra 200 til 1000 forhandlere i løbet af de kommende år.

Om OnRobot

OnRobotblev grundlagt i 2015, fusionerede med Perception Robotics og OptoForce i 2018 og har desuden erhvervet Purple Robotics i efteråret 2018. I april 2019 blev Blue Workforces rettigheder også erhvervet sammen med 12 udviklere. OnRobots produktsortiment omfatter et bredt udvalg af robotudstyr såsom: Elektriske gribere, kraft- og momentfølere, gekkogribere, vakuumgribere og værktøjsskiftere. Den nye produktsammensætning fra OnRobot gør det hurtigt og nemt at automatisere opgaver som emballering, kvalitetskontrol, materialehåndtering, maskindrift, montage og svejsning. Hovedkontoret ligger i Odense, og OnRobot har desuden afdelinger i Ungarn, Tyskland, Polen, Spanien, USA, Kina og Singapore. Virksomheden har planer om yderligere ekspansion gennem opkøb i de kommende år.

Thomas Knudsen
General Manager, Northern Europe
OnRobot
Tlf. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen15.4.2019 11:19:51 CESTPressemeddelelse

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.