Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Kort før påske faldt forhandlinger mellem OnRobot og kurator for Blue Workforce på plads. Det skete kun godt 10 dage efter, at Blue Workforce blev taget under konkursbehandling som følge af en fejlslagen finansieringsrunde. Firmaet beskæftigede før konkursen 30 ansatte, og 12 af disse er nu beskæftiget hos OnRobot.

OnRobot har overtaget alle designrettigheder til produkterne i Blue Workforce samt maskiner, lagerbeholdning og værktøj. Disse skal integreres i arbejdet i OnRobots udviklingsafdeling, som designer udstyr og gribeværktøjer til automationsløsninger med samarbejdende robotarme af alle fabrikater, også kaldet collaborative applications. Produkterne fra OnRobot bruges af både mindre og større producenter i fremstillingsindustrien globalt. Blue Workforce, grundlagt i 2012, har især leveret løsninger til fødevareindustri og landbruget.

”Vi så en oplagt mulighed for at udbygge vores produktportefølje med nogle unikke teknologier og kompetencer inden for soft gripping og vision technologier, altså løsninger som kan håndtere sarte emner og fødevarer uden at beskadige dem samt kamerabaserede løsninger til inspektion på produktionslinjer. Vi forventer meget hurtigt at kunne skabe nye OnRobot-produkter med ingredienser fra de nordjyske opfindelser. Vi har ni forskellige produkter i dag, og inden for de næste 21 måneder vil vi gerne nå op på 40-50 produkter, gribere og sensorer og vision og alt hvad der ellers skal bruges for at udvikle og implementere collaborative applications.Så i slutningen af 2020 forventer vi at være klar med et komplet produktprogram med udstyr til kollaborative robotløsninger,” siger Enrico Krog Iversen, CEO i OnRobot.

12 dygtige robotudviklere hidtil ansat i Blue Workforce fik dermed fra mandag 15. april en masse nye kolleger, primært i Danmark, men også i Ungarn, Tyskland, Polen, Spanien, USA, Kina og Singapore. OnRobots filosofi er nemlig, at faktorer som geografi og logistik ikke skal stå i vejen for at rekruttere verdens bedste robotteknologi-udviklere. Udviklerteamet fra Blue Workforce kan derfor fortsat arbejde fra en lokal udviklingsafdeling i Aalborg. Ansættelsen af udviklerne er sket i et forløb, hvor OnRobots CTO, Niels Degn har mødt hver enkelt robotudvikler. Med de 12 nye kolleger tæller OnRobots samlede stab nu godt 145 medarbejdere globalt, hvoraf 50 er beskæftiget på hovedkontoret i Odense. Ved udgangen af 2019 ventes medarbejderantallet at være vokset til 175 ansatte. Desuden udbygger OnRobot sit globale forhandlernetværk fra 200 til 1000 forhandlere i løbet af de kommende år.

Om OnRobot

OnRobotblev grundlagt i 2015, fusionerede med Perception Robotics og OptoForce i 2018 og har desuden erhvervet Purple Robotics i efteråret 2018. I april 2019 blev Blue Workforces rettigheder også erhvervet sammen med 12 udviklere. OnRobots produktsortiment omfatter et bredt udvalg af robotudstyr såsom: Elektriske gribere, kraft- og momentfølere, gekkogribere, vakuumgribere og værktøjsskiftere. Den nye produktsammensætning fra OnRobot gør det hurtigt og nemt at automatisere opgaver som emballering, kvalitetskontrol, materialehåndtering, maskindrift, montage og svejsning. Hovedkontoret ligger i Odense, og OnRobot har desuden afdelinger i Ungarn, Tyskland, Polen, Spanien, USA, Kina og Singapore. Virksomheden har planer om yderligere ekspansion gennem opkøb i de kommende år.

Thomas Knudsen
General Manager, Northern Europe
OnRobot
Tlf. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Hør om robotter som succes for SMV: Afslører fordærvet mad og revolutionerer gartneri17.6.2019 09:43:40 CESTNyhed

Innovationsprogrammet AutomationsBoost inviterer til gå-hjem-møde om de muligheder, som små og mellemstore virksomheder får med robotter. Gå-hjem-mødet foregår torsdag 20. juni i Odense. Gennem AutomationsBoost har RoboCluster og Erhvervshus Syd i samarbejde med forskere og andre partnere boostet en række mindre virksomheder med spændende automatiseringsløsninger for at skabe fremtidens virksomheder.