Klimarådet

Nyt notat fra Klimarådet 15. juni

I et nyt vurderingsnotat kommenterer Klimarådet på Energistyrelsens Global Afrapportering 2022. Vurderingsnotatet er tilgængeligt for journalister i klausuleret form fra tirsdag d. 14. juni kl. 9.

Onsdag d. 15. juni kl. 6 offentliggør Klimarådet sine kommentarer til Energistyrelsens årlige globale afrapportering. Den globale afrapportering er den officielle status over, hvordan danske forbrugere, virksomheder og myndigheder påvirker drivhusgasudledningerne uden for Danmarks grænser, og Klimarådet skal hvert år kommentere afrapporteringen.

Et klausuleret vurderingsnotat vil være tilgængeligt for journalister fra tirsdag d. 14. juni kl. 9.

Journalister, der ønsker en klausuleret version af notatet, kan sende en mail med navn og medie til presse@klimaraadet.dk.

For aftale om interview, kontakt Klimarådets presseafdeling på presse@klimaraadet.dk eller på telefon 23 25 00 45.

Information om Klimarådet

Klimarådet
Nikolaj Plads 26, 2. sal

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan omstillingen til et klimaneutralt samfund kan ske på en omkostningseffektiv måde, så vi i fremtiden kan leve i et Danmark med meget lave udledninger af drivhusgasser og samtidig fastholde velfærd og udvikling.

Følg pressemeddelelser fra Klimarådet

Flere pressemeddelelser fra Klimarådet

Kommentering af Global Afrapportering 202215.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Energistyrelsens globale afrapportering har et højt fagligt niveau – men den giver endnu ikke et godt beslutningsgrundlag, og så mangler der politiske svar på spørgsmål om eksport af grøn energi. Det vurderer Klimarådet i et nyt notat. ”For at afrapporteringen for alvor kan bruges politisk, skal den i højere grad kunne bruges til at identificere reduktionspotentialer og handlemuligheder,” siger Klimarådets formand, Peter Møllgaard.

Klimarådet gør status for dansk klimapolitik og kommer med anbefalinger til regeringens klimaindsats25.2.2022 10:30:00 CET | Pressemeddelelse

Der er de seneste år sket en betydelig fremdrift mod opfyldelse af 70-procentsmålet i 2030, men Klimarådet vurderer i sin årlige statusrapport, at regeringens klimaindsats trods fremdriften endnu ikke anskueliggør, at 70-procentsmålet i 2030 nås. Klimarådet har i sin vurdering bl.a. lagt vægt på, at der endnu ikke er fremlagt tilstrækkeligt konkretiserede strategier eller udspil for de resterende reduktioner.