Nyt Nemlig.com varehus i Aarhus proppet med grønne løsninger

Når nemlig.coms nye varehus i Årslev står klar i foråret 2022, så vil varehuset byde på nye bæredygtige løsninger.
Visualisering af nemlig.coms nyeste varehus i Årslev, lidt udenfor Aarhus. Kreditering: ak83 arkitekter.

På tirsdag er der rejsegilde for onlinesupermarkedet nemlig.coms godt 40.000 kvadratmeter nye store varehus i Årslev ved Aarhus.

Varehuset bliver bygget med en række bæredygtige løsninger, som skal sikre, at eksempelvis energiforbruget bliver så lavt som muligt.

En af løsninger handler om, at bygningen kommer til at indeholde nogle store køle- og fryserum, og afkølingen af disse områder kræver stor maskinkraft, der generer varme. Den varme så kan effektivt ledes videre til andre områder f.eks. kontorer eller andre administrative områder. Det er en unik løsning, der sikrer ca. 90 pct. af det samlede varmeforbrug i bygningen. Varmepumpeløsning er udarbejdet af ICS Bravida.

På taget af den store bygning er udseendet anderledes end den klassiske gråsorte tagpap - det er nemlig blevet hvidt. Det hvide tagpap reducerer udviklingen af nox partikler samt sænker bygningens indvendige temperatur. Samtidig får nemlig.coms nye varehus udelukkendes strøm, der er leveret af Nordeuropas største solcellepark ved But tæt på Holstebro.

Så den grønne facade på det nye store varehus er altså et symbol på et nyt bæredygtigt byggeri.

”Vi undrede os lidt over arkitekten og nemlig.coms forslag med den grønne facade. Men nu hvor vi kan se bygningen tage form, så er det virkelig en elegant løsning, der er helt unikt i forhold til tilsvarende byggerier,” siger Jeppe Ramskov Jeppesen, projektchef for DS Flexhal, der er totalentreprenør på byggeriet af det nye varehus i Årslev.

Kunder får hurtigere og bedre service
Når nemlig.coms nyeste varehus står færdigt i 2022, så bliver det en milepæl for onlinedagligvarer i Danmark, og det vil helt sikkert kunne mærkes hos landets kunder vest for Storebælt.

”Vores nye varehus er designet helt efter vores ønsker og er teknologisk fremtidssikret, så vi kan arbejde effektivt og smart fra dag ét og mange år ud i fremtiden. Sammen med DS Flexhal har vi kunnet bygge et varehus, der kommer vores kunder i Jylland til gode. Det bliver et stort skridt for onlinedagligvarer i Vestdanmark,” siger Jonas Rolandsen, der er logistikdirektør i nemlig.com.

Fakta om byggeriet:
38.800 kvadratmeter
Byggeriet udføres af 70 håndværkere pr. dag på byggepladsen
30.073 kvadratmeter hvid tagpap
Står klar til benyttelse i 2022

Sådan kommer det nye varehus fra nemlig.com til at se ud fra Silkeborgvej. Kreditering: ak83 arkitekter.
På taget bliver der lagt hvid tagpap, der er med til at sænke bygningens temperatur. Kreditering: ak83 arkitekter.