Nyt makkerpar skal stå i spidsen for HK Danmark

Mads Samsing er valgt til posten som HK Danmarks næstformand. Han gør dermed den nye formand Anja C. Jensen selskab i toppen af Danmarks næststørste fagforening.
Foto: Keld Navntoft/ Ritzau Scanpix

HK Danmarks nye næstformand er fundet. Det bliver den 39-årige Mads Samsing, der sammen med den nye formand Anja C. Jensen skal stå i spidsen for HK’s over 220.000 medlemmer. Sådan lyder resultatet efter lørdagens kampvalg på HK Danmarks 33. ordinære kongres i København. Et kampvalg, som med ét blev endnu mere spændende, da Mads Samsing pludselig stillede sig til rådighed som næstformandskandidat. Og det blev til en overbevisende valgsejr for Mads Samsing.

Med hele 231 stemmer ud af 355 vandt han over sine to modkandidater Jesper Thorup og Pernille Lange.

Det var en ”meget beæret” Mads Samsing, der dermed kunne overtage næstformandsposten. Det gør Samsing ”med stor ydmyghed, med stor respekt og med stolthed”, udtalte han.

Mads Samsings opstillingstale bar præg af hans store ambitioner for HK’ernes arbejdsliv. Men forudsætningen for at komme i mål med dem er organisering, påpegede han:

- For at vi bliver flere, så skal både nuværende og kommende medlemmer opleve, at vi er nærværende og relevante. Om du arbejder i butik eller på bibliotek, er laborant eller lægesekretær. Om din arbejdsgiver er Salling, Siemens eller Silkeborg. Du og dine kollegaer skal opleve, at HK’s arbejde tager afsæt i din dagligdag, og at vi arbejder for det arbejdsliv, du drømmer om.

Mads Samsing kommer fra en post som næstformand i HK Kommunal, som han har haft i over ni år, og er oprindeligt uddannet socialrådgiver.

Om Mads Samsing

• 39 år
  • Ny næstformand for HK Danmark
  • Kommer fra en post som næstformand for HK Kommunal, som han har haft siden 2012
  • Tidligere ungdomskonsulent i HK Kommunal og sagsbehandler i Jobcenter Faaborg-Midtfyn
  • Oprindeligt uddannet socialrådgiver

Om HK

• HK er med over 220.000 medlemmer Danmarks næststørste fagforening.
  • HK har fire sektorer: HK Handel, HK Kommunal, HK Privat og HK Stat
  • HK består derudover af syv lokalafdelinger, som medlemmerne er organiseret i i forhold til geografi.

Foto: Keld Navntoft/ Ritzau Scanpix