Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner

Leila sidder her med fire af sine døtre. De slap fri fra fangenskabet hos Islamisk Stat i 2016, mens tre af hendes børn stadig savnes. Foto: Michael Schmidt, Mission Øst

Nyt magasin giver indblik i krigens skæbner

Mission Øst hjælper tusindvis af mennesker, der lever i krigens skygge. Et nyt magasin giver blandt andet indblik i irakiske ofres barske skæbner under og efter Islamisk Stat. Men viser også, at håbet spirer.

Millioner af mennesker verden over lever i skyggen af krig eller konflikt. Bag de enorme tal gemmer der sig menneskeskæbner, som fortjener at blive fortalt.

Det gør Mission Øst i det seneste nummer af sit magasin, som kommer på gaden i disse dage. Her møder vi blandt andet yezidi-kvinden Leila og hendes børn, der i to år levede som fanger under Islamisk Stat. Vi møder også Shamil og Saabira, der kom meget tæt på bomberegn og mortérgranater ved Mosuls befrielse, og nu må overleve i ruinerne af den irakiske storby.

- Det er let at miste håbet i en ustabil region, men vi må ikke glemme, at der bag negative nyhedsoverskrifter gemmer sig rigtige mennesker af kød og blod, hvis højeste ønske er at kunne leve en tilværelse uden frygt og nød, siger Mission Østs generalsekretær Kim Hartzner.

Mission Øst uddeler mad og andre basale fornødenheder i Mosul, Kirkuk og Sinjar, hvor de også driver en række børnecentre. Her kan børn lege, lære og modtage psykosocial støtte til at bearbejde deres krigstraumer.

- Det er til tider barskt, men ofte er der også lys i mørket. Det kan vi blandt andet se i børnecentrene, hvor børn får livsgnisten tilbage i øjnene, selv om de lever med traumer i en usikker tilværelse på flugt, siger Kim Hartzner.

Mission Øst yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Afghanistan, Armenien, Irak, Myanmar, Nepal, Nordkorea og Tadsjikistan.

Fanget af Islamisk Stat

I magasinet skriver kommunikationsleder Kim Wiesener om sit besøg i Irak, hvor han blandt andet mødte yezidi-kvinden Leila og hendes børn, der i omkring to år levede som fanger under Islamisk Stat i Irak.

- Vi blev anbragt i et hus, det var ligesom et fængsel, og vi var omringet af folk fra Islamisk Stat, siger Leila.

Leila fortæller i artiklen, at nogle IS-krigere opførte sig nogenlunde ordentligt, mens andre var ondskabsfulde og kunne finde på at slå selv mindre børn. Og unge kvinder fik som regel en grusom behandling.

- De blev skilt ud fra de andre og bragt til et stort marked for piger og kvinder og solgt som slaver. Selv folk, der ikke tilhørte IS, kom og købte dem.

Leila og hendes mand, Hassan, ved stadig ikke, hvor tre af deres børn er blevet af. De blev adskilt fra resten af familien et stykke tid inde i fangenskabet.,

Leila, Hassan og deres tilbageværende børn bor nu i Sardashte-lejren på Sinjar-bjerget, hvor tusinder af yezidier fortsat opholder sig og modtager hjælp fra Mission Øst.

Mand ramt af mortérgranat

Mission Øst uddeler også mad og andre basale fornødenheder i Mosul, der blev befriet fra Islamisk Stat i sommer. Indbyggerne har mistet alt og prøver nu at overleve i ruinerne af deres huse, fortæller Kim Wiesener:

- Mange huse er fuldstændig ødelagte, der er smadrede biler over det hele, og de mure, der stadig står, er fulde af skudhuller.

På sin tur mødte han familier, der stadig var i chok efter kampene for at befri byen fra Islamisk Stat.

En kvinde, Saabira, mistede sin mand, da han gik ud af huset for at møde sin bedste ven fra nabolaget. En mortérgranat slog ned lige ved siden af dem, og de døde begge to. Få uger senere opdagede hun, at en IS-kriger ville gøre sin bil til en stor selvmordsbombe lige ved siden af hendes hus, men bilen ville heldigvis ikke starte.

- Vi gemte os i det bagerste værelse, vi var så bange, vi omfavnede hinanden og græd, fortæller hun. Shamil, en familiefar fra samme kvarter måtte søge ly med sin datter under en trappe, mens IS-krigere på første sal skød mod de fremstormende irakiske styrker.

Familiens hus blev skudt sønder og sammen, og den mistede alt, så Shamil er dybt taknemmelig for fødevarepakkerne fra Mission Øst.

Kontakt Kim Wiesener om hans oplevelser i det krigshærgede Irak på: 39612047

Pressekontakt i øvrigt:
Svend Løbner, journalist og pressekoordinator
Mission East
Skt. Lukas vej 13, 2900 Hellerup, Denmark
E-mail: svend.lobner@missioneast.org
Web:www.missioneast.org

Shamil og hans datter Rufaa er lettede over, at Islamisk Stat ikke længere regerer over deres nabolag. Det betyder blandt andet, at Rufaa kan genoptage sin skolegang. Foto: Michael Schmidt, Mission Øst
Mosuls indbyggere er langsomt ved at vende tilbage til dagligdagen på ruinerne af deres by. Foto: Michael Schmidt, Mission Øst

Mission Øst er en international hjælpeorganisation, der yder akut nødhjælp og langsigtet udviklingsstøtte i Østeuropa og Asien. Vi hjælper mennesker i nød uanset race, religion og politisk ståsted. Mission Øst er grundlagt i Danmark og gennemfører projekter direkte eller sammen med lokale partnere i Afghanistan, Armenien, Irak, Myanmar, Nepal, Nordkorea og Tadsjikistan. Mission Øst er bl.a. støttet af Danida og Det tyske Udenrigsministerium, samt EU og FN.