Nyt logo skal skærpe opmærksomheden om Julemærkehjemmene
I dag præsenterer Julemærkehjemmene nyt logo. Målet er at skabe endnu større kendskab til hjemmenes arbejde for at hjælpe udsatte børn.

Et hus og et hjerte. Det er de to elementer i Julemærkehjemmenes nye logo. Det nye logo er samtidig startskuddet til at øge opmærksomheden om det store arbejde, som hjemmene gør for at hjælpe udsatte børn i Danmark.
Børnene, som får ophold på hjemmene, har ofte været udsat for grov mobning eller mangler et fællesskab at være en del af. De slås med fysisk eller psykisk mistrivsel.
”Julemærkehjemmene har altid gjort et enestående stykke arbejde for udsatte børn, og det gør de fortsat. Men vi kan blive bedre til at åbne vores Julemærkehjem og fortælle om den brede og faglighed, der er i vores arbejde. Her er det nye logo første skridt”, siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden, der driver de fem Julemærkehjem.
Se mere om det nye logo i denne lille film
Her får børnene hjælp
Det nye logo viser, at her får børnene hjælp. Huset symboliserer Julemærkehjemmene og deres trygge rammer. Hjertet er den omsorg, børnene får. Alle er velkomne, og det enkelte barn bliver set. Kigger man tæt på, kan man se, at huset og hjertet ikke er perfekt i sin streg og form. For det er der ingen, der er. Men alle børn er gode nok.
”Julemærkehjemmene adskiller sig fra de fleste andre organisationer, der arbejde med børn. For børnene bor hos os. Vi har dem helt tæt på – også når det ikke er pænt, og det gør ondt. Der er masser af teorier. Men vi har praksiserfaring, når vi har børnene hos os døgnet rundt – året rundt. Det vil vi gerne fortælle”, siger Søren Ravn Jensen.
Styrker selvværdet
Hvert år får ca. 1.000 børn i alderen 7-14 år et ophold på et af de fem Julemærkehjem. Gennem fællesaktiviteter, sport, undervisning og leg bliver børnene del af et fællesskab. De får styrket deres selvværd og troen på dem selv.
Opholdet giver gode resultater. Før et ophold er det kun 36% af børnene, som tror på dem selv. Efter opholdet gælder det for 73 % af børnene.
Mange børn har brug for hjælp
Julemærkehjemmene har, som navnet fortæller, gennem årene været finansieret via salget af det årlige Julemærke. Selv om der stadig er mange, der køber mærket, er det lang tid siden, at indtjeningen fra salget alene har kunnet dække driften af de fem Julemærkehjem.
I dag kommer langt de fleste indtægter fra private donorer, virksomheder og fonde. Kun 3 % af budgettet er offentligt støtte. Derfor er hjemmene dybt afhængig af donationer året rundt for fortsat at kunne hjælpe de mange børn, som har behov for en ny start på tilværelsen.
Det nye logo bliver introduceret i uge 35 på alle Julemærkehjemmenes kommunikationskanaler.
Nøgleord
Kontakter
Thomas ElmegårdPresse- og kommunikationsmedarbejder
Tlf:40 41 36 61thomas.elmegard@julemaerket.dkBilleder
Links
Information om Julemærkefonden
JULEMÆRKEHJEMMENE – GIVER BØRN EN NY START
Ingen børn fortjener en hverdag fyldt med ensomhed og ondt i maven.
Julemærkehjemmene hjælper børn med at finde deres styrker og opbygge deres selvværd. Læs mere: Julemaerket.dk
Følg pressemeddelelser fra Julemærkefonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Julemærkefonden
Sådan skaber du ekstra julestemning med Julemærket3.12.2020 11:59:28 CET | Pressemeddelelse
Det traditionsrige Julemærke kan bruges til meget andet end juleposten. Stylist og blogger Malene Marie Møller har lavet dekorative bud på, hvordan det lille mærke kan pynte på julebordet, dørkransen og skønne hjemmelavede gaver.
Ny kampagne sætter fokus på at hjælpe børn, der mistrives17.11.2020 11:33:57 CET | Pressemeddelelse
Mobning, ensomhed og lavt selvværd er nogle af de problemer, børn i dag kan slås med. På Julemærkehjemmene får de hjælp til at finde troen på dem selv. Ny kampagne viser, hvad et ophold kan gøre for et barn.
Årets Julemærke hylder fællesskabet26.10.2020 15:01:39 CET | Pressemeddelelse
I dag præsenterede H.K.H. Kronprinsessen årets Julemærke. Salget af Julemærket bidrager til at hjælpe børn, der bliver mobbet, er ensomme eller på anden vis mistrives. Med et ophold på et Julemærkehjem bliver de del af et fællesskab og får troen på dem selv igen.
Årets Julemærke har Genforeningen som tema28.9.2020 12:02:14 CEST | Pressemeddelelse
Årets Julemærke 2020 er tegnet af illustrator Tomas Björnsson. Med sin levende og lette streg tager han udgangspunkt i Genforeningen til sit julemotiv.
Danmark cykler sammen - hver for sig18.5.2020 10:09:49 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Cykle Union, DCU, står bag Danmarks største virtuelle cykelløb søndag den 24. maj 2020. Og samtidig med fællesskab i pedalerne er målet at samle penge ind til børn på Julemærkehjem.
H.K.H. Kronprinsessen afslører årets Julemærke: Salget bidrager til et helt unikt dansk hjælpearbejde28.10.2019 15:26:35 CET | Pressemeddelelse
I dag præsenterede H.K.H. Kronprinsessen årets Julemærke. Salget af Julemærker bidrager til arbejdet for udsatte børn på de danske Julemærkehjem, men faktisk dækker indtægterne fra selve Julemærket i dag kun 10 % af den økonomi, der skal til.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum