Nyt logo skal skærpe opmærksomheden om Julemærkehjemmene

I dag præsenterer Julemærkehjemmene nyt logo. Målet er at skabe endnu større kendskab til hjemmenes arbejde for at hjælpe udsatte børn. Foto: Nikolai Linares

Et hus og et hjerte. Det er de to elementer i Julemærkehjemmenes nye logo. Det nye logo er samtidig startskuddet til at øge opmærksomheden om det store arbejde, som hjemmene gør for at hjælpe udsatte børn i Danmark.

Børnene, som får ophold på hjemmene, har ofte været udsat for grov mobning eller mangler et fællesskab at være en del af. De slås med fysisk eller psykisk mistrivsel.

”Julemærkehjemmene har altid gjort et enestående stykke arbejde for udsatte børn, og det gør de fortsat. Men vi kan blive bedre til at åbne vores Julemærkehjem og fortælle om den brede og faglighed, der er i vores arbejde. Her er det nye logo første skridt”, siger Søren Ravn Jensen, direktør i Julemærkefonden, der driver de fem Julemærkehjem.

Se mere om det nye logo i denne lille film

Her får børnene hjælp

Det nye logo viser, at her får børnene hjælp. Huset symboliserer Julemærkehjemmene og deres trygge rammer. Hjertet er den omsorg, børnene får. Alle er velkomne, og det enkelte barn bliver set. Kigger man tæt på, kan man se, at huset og hjertet ikke er perfekt i sin streg og form. For det er der ingen, der er. Men alle børn er gode nok.

”Julemærkehjemmene adskiller sig fra de fleste andre organisationer, der arbejde med børn. For børnene bor hos os. Vi har dem helt tæt på – også når det ikke er pænt, og det gør ondt. Der er masser af teorier. Men vi har praksiserfaring, når vi har børnene hos os døgnet rundt – året rundt. Det vil vi gerne fortælle”, siger Søren Ravn Jensen.

Styrker selvværdet

Hvert år får ca. 1.000 børn i alderen 7-14 år et ophold på et af de fem Julemærkehjem. Gennem fællesaktiviteter, sport, undervisning og leg bliver børnene del af et fællesskab. De får styrket deres selvværd og troen på dem selv.

Opholdet giver gode resultater. Før et ophold er det kun 36% af børnene, som tror på dem selv. Efter opholdet gælder det for 73 % af børnene.

Mange børn har brug for hjælp

Julemærkehjemmene har, som navnet fortæller, gennem årene været finansieret via salget af det årlige Julemærke. Selv om der stadig er mange, der køber mærket, er det lang tid siden, at indtjeningen fra salget alene har kunnet dække driften af de fem Julemærkehjem.

I dag kommer langt de fleste indtægter fra private donorer, virksomheder og fonde. Kun 3 % af budgettet er offentligt støtte. Derfor er hjemmene dybt afhængig af donationer året rundt for fortsat at kunne hjælpe de mange børn, som har behov for en ny start på tilværelsen.

Det nye logo bliver introduceret i uge 35 på alle Julemærkehjemmenes kommunikationskanaler.

Julemærkehjemmenes nye logo.