Nyt kvindeløbskoncept falder ind i tidens tendenser

Med det nye løb for kvinder 'Make A Mark - Run for womens empowerment' lancerede Sparta Danmarks første løb til støtte for kvinder. Tanken bag er at nytænke kvindeløbskonceptet, skabe en fed løbsoplevelse og samtidig gøre en forskel. Noget, som vi ifølge eksperter kommer til at se meget mere af i fremtiden.

Der blev samlet ind til kvinder, da Sparta afholdte Make A Mark - Run for womens empowerment'. (Foto: Sparta)

Til 'Make A Mark - Run for womens empowerment', som fandt sted den 22. juni, donerede hver enkelt deltager via startgebyret 50 kroner til en udvalgt organisation, som på forskellig vis støtter kvinder i Danmark og laver et vigtigt samfundsmæssigt arbejde.

Sparta var de første i Europa til at arrangere kvindeløb tilbage i 1981, men siden er der blomstret et væld af kvindeløb frem i Skandinavien og hele Europa. For Sparta er det derfor et naturligt og efterspurgt skridt at nytænke det traditionelle kvindeløbskoncept og passe det ind i tidens tendenser.

”Vi kan se, at der stadig er potentiale for at få kvinderne mere på banen i regi af løb. Når vi lancerer 'Make A Mark - Run for womens empowerment', er det fordi, vi ved, at den fede løbsoplevelse tæller og samtidig vil, ikke mindst kvinderne, gerne gøre en forskel på et samfundsrelevant og personligt niveau. Mændene har vi inviteret med for at skabe rammerne om den festlige stemning” udtaler Dorte Vibjerg, administrerende direktør i Sparta.

De indsamlede penge går til organisationer, der har brug for det. I år har det været charity-ambassadører, der sammen med Sparta har udvalgt de seks formål, og det har været vigtigt, at ikke alle organisationer var nogle store mastodonter. De små sager, der ikke har mulighed for at lave store kampagner, har nemlig også brug for opmærksomhed.

"Private donationer som denne fra Make A Mark CPH løbet er af stor betydning for en NGO som Reden. De ekstra midler er med til at sikre, at vi kan udvikle Redens indsatser til gavn for udsatte kvinder på Vesterbro," siger Vickie Bak Laursen, der er daglig leder hos Reden, som var en af de seks organisationer, der blev doneret penge til.

Når løb bliver noget større
Netop nytænkning af kvindeløbs konceptet er i følge Bugge Holm Hansen fra Instituttet for Fremtidsforskning en nødvendighed og noget vi vil se mere af i fremtiden.

"En nytænkning af kvindeløbskonceptet er meget oppe i tiden og helt sikkert noget, der ligger i tråd med de megatrends, vi arbejder med. Demografisk set vil der nemlig blive endnu flere kvindelige motionister på verdensplan i alle aldre, og fælles for dem er, at de både vil løbe for at bevæge sig og for at være en del af fælleskabet, men i lige så høj grad vælger de motionsløb, hvor de samtidig løber for en bedre verden. Hvor det at løbe, bliver større end dig og mig", udtaler Bugge Holm Hansen, som er Special Advisor for Sport, Digitalization & Innovation hos Instituttet for Fremtidsforskning (IFF).

En tendens man også kan nikke genkendende til hos Idrættens Analyse Institut (Idan).

"Der er bestemt en tidsåndseffekt at spore i forhold til tendensen til at involvere sig i sager, der har til formål at ’skabe en bedre verden’ Noget tyder på, at globale dagsordener forankres gennem involvering i helt lokale aktiviteter, og det er både inden for og uden for idrættens verden," siger Maja Pilgaard, vicedirektør i Idan

Sparta Atletik & Motion arrangerer op mod 20 løb årligt, heriblandt Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten Kbh.