ITD - International Transport Danmark

Nyt kvindehold på chaufføruddannelsen i Brøndby skal få flere ind i chaufførfaget

DEKRA Erhvervsskole opretter et nyt hold på chaufføruddannelsen målrettet kvinder. Det nye hold starter op i januar 2023, og det er forhåbningen, at klasser målrettet kvinder vil få flere til at søge ind på chaufføruddannelsen. For kun 2% af lastbilchauffører er kvinder, og det tal er for lavt, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Fotograf: Søren Eriksen Photography/ITD

Der er alt få kvinder i transportbranchen, og det vil ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport og DEKRA Erhvervsskole, som blandt andet rummer chaufføruddannelsen, nu gøre noget ved.

Med en ny klasse på chaufføruddannelsen målrettet kvinder er det forhåbningen, at flere kvinder vil søge ind på chaufføreuddannelsen. For kun 2 % af lastbilchaufførerne er kvinder, og første skridt til at få lavet om på det tal, er ved at få flere kvinder til at tage chaufføruddannelsen.

Det fortæller politisk chef i ITD, Henriette Kjær.

- Lige nu er kun to procent af chaufførerne i Danmark kvinder. Der er derfor et stort og uudnyttet potentiale blandt de unge kvinder, der står over for at skulle vælge uddannelse. De vil kunne tilføre faget noget af den arbejdskraft, vi mangler, så det er da oplagt at prøve at få fat i dem, siger Henriette Kjær og tilføjer.

-Vores tanke er at oprette nogle klasser målrettet kvinder, så kvinderne ikke føler sig så alene på uddannelsen, hvor det ofte sker, at de er den eneste kvinde på holdet. I det set-up, vi laver med DEKRA, får kvinderne mulighed for at kunne spejle sig i hinanden og ikke kun forholde sig til mandlige medstuderende.

Manglen på chauffører er en af de største udfordringer for transportbranchen. Allerede nu mangler der 450.000 lastbilchauffører i Europa, og den internationale transportorganisation, IRU, spår at det tal vil stige de kommende år.

Derfor er der behov for at gøre en indsats for at få flere lastbilchauffører, og et af de steder man kan sætte ind, er på chaufføruddannelserne, hvor frafaldet er generelt er stort.

Men ved at gøre en ekstra indsats for at få kvinder til at føle sig velkomne, har DEKRA haft succes med at få flere kvinder til at søge ind på chaufføruddannelsen.

– De kvinder, vi har på uddannelsen både kan og vil det samme som deres mandlige kolleger. Så vi vil se på, om vi kan tilrettelægge det således, at flere af vores kvindelige undervisere får timer i klassen for at give den nogle gode forbilleder og rollemodeller at spejle sig i, men ellers vil der ikke være noget, som fra vores side adskiller sig fra de øvrige klasser, siger Anja Brauner-Kristiansen, der er administrerende direktør i DEKRA.

Eleverne på kvindeholdet vil dog alligevel opleve, at noget er anderledes

– Når vi har klasser med flere kvinder, oplever vi, at det gør noget godt ved stemningen. Jeg tror, det skyldes, at det generelt er godt med forskellighed i fællesskaber, både når det gælder køn, alder, etnicitet, religion og så videre, siger Anja Brauner-Kristiansen.

Derudover oplyser DEKRA, at eleverne på holdet vil have adgang til dametoiletter, finde sikkerhedssko i størrelse 36, arbejdstøj, som passer til kvinder. DEKRA understreger i øvrigt, at mænd naturligvis også er velkomne på det nye hold på chaufføruddannelsen.

Uddannelsen begynder mandag den 23. januar 2023 i Brøndby, og der er stadig ledige pladser.  Læs hele historien om det nye kvindeholdhold i det nye nummer af ITD’s medlemsmagasin her.

Fotograf: Søren Eriksen Photography/ITD

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.