Nyt kvindehold på chaufføruddannelsen i Brøndby skal få flere ind i chaufførfaget

DEKRA Erhvervsskole opretter et nyt hold på chaufføruddannelsen målrettet kvinder. Det nye hold starter op i januar 2023, og det er forhåbningen, at klasser målrettet kvinder vil få flere til at søge ind på chaufføruddannelsen. For kun 2% af lastbilchauffører er kvinder, og det tal er for lavt, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Fotograf: Søren Eriksen Photography/ITD

Der er alt få kvinder i transportbranchen, og det vil ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport og DEKRA Erhvervsskole, som blandt andet rummer chaufføruddannelsen, nu gøre noget ved.

Med en ny klasse på chaufføruddannelsen målrettet kvinder er det forhåbningen, at flere kvinder vil søge ind på chaufføreuddannelsen. For kun 2 % af lastbilchaufførerne er kvinder, og første skridt til at få lavet om på det tal, er ved at få flere kvinder til at tage chaufføruddannelsen.

Det fortæller politisk chef i ITD, Henriette Kjær.

- Lige nu er kun to procent af chaufførerne i Danmark kvinder. Der er derfor et stort og uudnyttet potentiale blandt de unge kvinder, der står over for at skulle vælge uddannelse. De vil kunne tilføre faget noget af den arbejdskraft, vi mangler, så det er da oplagt at prøve at få fat i dem, siger Henriette Kjær og tilføjer.

-Vores tanke er at oprette nogle klasser målrettet kvinder, så kvinderne ikke føler sig så alene på uddannelsen, hvor det ofte sker, at de er den eneste kvinde på holdet. I det set-up, vi laver med DEKRA, får kvinderne mulighed for at kunne spejle sig i hinanden og ikke kun forholde sig til mandlige medstuderende.

Manglen på chauffører er en af de største udfordringer for transportbranchen. Allerede nu mangler der 450.000 lastbilchauffører i Europa, og den internationale transportorganisation, IRU, spår at det tal vil stige de kommende år.

Derfor er der behov for at gøre en indsats for at få flere lastbilchauffører, og et af de steder man kan sætte ind, er på chaufføruddannelserne, hvor frafaldet er generelt er stort.

Men ved at gøre en ekstra indsats for at få kvinder til at føle sig velkomne, har DEKRA haft succes med at få flere kvinder til at søge ind på chaufføruddannelsen.

– De kvinder, vi har på uddannelsen både kan og vil det samme som deres mandlige kolleger. Så vi vil se på, om vi kan tilrettelægge det således, at flere af vores kvindelige undervisere får timer i klassen for at give den nogle gode forbilleder og rollemodeller at spejle sig i, men ellers vil der ikke være noget, som fra vores side adskiller sig fra de øvrige klasser, siger Anja Brauner-Kristiansen, der er administrerende direktør i DEKRA.

Eleverne på kvindeholdet vil dog alligevel opleve, at noget er anderledes

– Når vi har klasser med flere kvinder, oplever vi, at det gør noget godt ved stemningen. Jeg tror, det skyldes, at det generelt er godt med forskellighed i fællesskaber, både når det gælder køn, alder, etnicitet, religion og så videre, siger Anja Brauner-Kristiansen.

Derudover oplyser DEKRA, at eleverne på holdet vil have adgang til dametoiletter, finde sikkerhedssko i størrelse 36, arbejdstøj, som passer til kvinder. DEKRA understreger i øvrigt, at mænd naturligvis også er velkomne på det nye hold på chaufføruddannelsen.

Uddannelsen begynder mandag den 23. januar 2023 i Brøndby, og der er stadig ledige pladser.  Læs hele historien om det nye kvindeholdhold i det nye nummer af ITD’s medlemsmagasin her.

Fotograf: Søren Eriksen Photography/ITD

Vognmænd til Aarhus Kommune: Stop parkeringsvagternes klapjagt på lastbiler3.1.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det er ikke altid til at finde parkering, når der skal afleveres varer til de butikker, der ligger i Aarhus midtby. Chaufførerne er derfor nogle gange nødsaget til at holde lidt uden for parkeringsbåsene for at få varerne leveret. Desværre er parkeringsvagterne meget hurtige til at udskrive bøder for disse forseelser, og det bør kunne gøre mere fleksibelt, mener ITD, der torsdag d. 5. januar mødes rådmand Nicolaj Bang (K) for at drøfte problemstillingen.

Brancheorganisation for dansk vejgodstransport: Thomas Danielsen er et godt match til posten som transportminister15.12.2022 13:47:14 CET | Pressemeddelelse

Der venter Thomas Danielsen (V) en stor opgave, når han i dag overtager posten som transportminister fra Trine Bramsen (S). ITD ser frem til et tæt samarbejde med den nye minister, som får til opgave at udmønte et sparsomt beskrevet transportområde i regeringsgrundlaget. ITD håber, at den nye minister vil tage fat på en sammenhængende plan for omstillingen af den tunge transport og regel- og bødetyranniet i transportbranchen.

Nye bøder til lastbilchauffører kommer på det værst tænkelige tidspunkt21.11.2022 10:57:10 CET | Pressemeddelelse

Fra 21. november falder der bøder, hvis chauffører lægger for mange timer på landevejen. Dermed kan chauffører nu få bøder for at arbejde for mange timer, selvom de i øvrigt overholder køre- og hviletidsreglerne. Det nye bøderegime har været stærkt kritiseret i branchen, og især begrænsninger i natkørsel volder store problemer. ITD opfordrer til, at der bliver luget ud i knasterne i reglerne.

Organisation for dansk vejgodstransport: Lad de private overtage brev- og pakkemarkedet11.11.2022 15:21:27 CET | Pressemeddelelse

EU-domstolen har blåstemplet den statslige milliardstøtte til PostNord, som udspringer af en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017. Men dommen ændrer ikke ved, at det hører fortiden til at poste skatteydernes penge i en statslig vognmandsforretning, når private vognmænd lige så godt kan udføre opgaven. ITD opfordrer til et grundlæggende politisk opgør med det statslige PostNord, når den politiske aftale om postbefordringen udløber i 2022.