Nyt kontaktcenter åbner 4. maj

Nu er det slut med, at borgerne får lange ventetider og bliver stillet om et utal af gange, inden de får fat på den rette medarbejder, når de ringer til kommunen. Fremover bliver de fleste spørgsmål afklaret med det samme – det kaldes også straksafklaring.
I dag kan borgerne både ringe til omstillingen og flere mindre kontaktcentre med hvert deres telefonnummer og hver deres betjening. Fra 4. maj bliver de lagt sammen til ét kontaktcenter med ét telefonnummer – nemlig 5588 5588. Samtidig er telefontiden blevet ensartet og udvidet, så det bliver nemmere for borgerne at komme i kontakt med kommunen.
- Jeg er virkelig glad for, at vi som planlagt kan tage denne nye løsning i brug – også selvom coronakrisen giver os nogle benspænd. Det bliver langt hurtigere for borgerne at få svar på de mest almindelige spørgsmål. Og hvis spørgsmålene er mere komplekse, bliver det nemmere for borgerne at få kontakt til en medarbejder, der kan hjælpe dem. Det er bedre for borgerne, og det er bedre for kommunen, fordi vi udnytter vores ressourcer mere effektivt, udtaler borgmester Carsten Rasmussen.
600 guides giver svar på det meste
Der er ansat seks serviceformidlere i Kontaktcenteret, som fremover vil besvare alle opkald til kommunens hovednummer. I den sidste måned har de trænet flittigt sammen hver for sig (hjemmefra) og øvet sig i at finde svar på de mest almindelige spørgsmål fra borgerne. Det gør de bl.a. ved at bruge en central database, som indeholder ca. 600 forskellige guides til borgernes spørgsmål. Hvis svaret ikke findes i databasen – eller hvis borgerens spørgsmål er af en mere følsom karakter, så vil serviceformidleren sørge for, at borgeren får kontakt til relevant medarbejder.
- Vores nye medarbejdere blev ansat midt i corona-nedlukningen, og det gav os selvfølgelig nogle udfordringer, at hele introduktionen og oplæringen skulle foregå hjemmefra via digitale hjælpemidler. Heldigvis var vores kommunaldirektør frisk på at byde dem velkommen via Skype, og alle medarbejdere har kastet stor energi i at få opgaven til at lykkes. I dagene op til åbningen har de skiftevis ageret borgere, så de kunne træne deres funktioner. Nu er de helt parate til at betjene de rigtige borgere fra på mandag, udtaler Biblioteks- og Borgerservicechef Karen Delfs.
Borgerne ringer hovedsageligt til kommunens hovednummer, hvis de er i tvivl om, hvor de skal henvende sig, eller hvem de skal tale med.
De borgere, som allerede har kontakt til en sagsbehandler, skal kontakte deres sagsbehandler på samme måde som hidtil.
Kontakt til kommunens skoler, dagtilbud, ældrecentre og andre institutioner foregår også som hidtil ved, at man henvender sig direkte til den enkelte institution.
Kommunens udvidede telefontid blev taget i brug før planlagt, da al fysisk adgang blev lukket pga. coronakrisen.
Mandag – onsdag kl. 9-15, torsdag kl. 9-17 og fredag kl. 9-13.
[Foto af serviceformidlerne, der sidder med god afstand i et tomt bibliotek]
Billedtekst:
Kontaktpersoner: Borgmester Carsten Rasmussen telefon 25 45 09 43
Biblioteks- og Borgerservicechef Karen Delfs, telefon 55 88 40 01
Kontakter
Carsten RasmussenBorgmester i Næstved Kommune
Tlf:25450943caras@naestved.dkKaren DelfsBiblioteks- og Borgerservicechef
Tlf:55 88 40 01kadel@naestved.dkBilleder
Information om Næstved Kommune
Følg pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Pionerer for velfærdsteknologi samles i Næstved17.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Velfærdsteknologikonferencen Future of Welfare Tech 2025 samler virksomheder, politikere og beslutningstagere fra hele landet i Næstved den 30. september, hvor det bliver drøftet, om velfærden er klar til teknologien, og ikke mindst om teknologien er klar til virkeligheden.
Næstved Kommune og VUC Storstrøm styrker samarbejdet om at uddanne unge og voksne12.9.2025 08:30:34 CEST | Pressemeddelelse
En ny samarbejdsaftale med VUC Storstrøm skal styrke arbejdet med at efteruddanne og opkvalificere borgere og medarbejdere i kommunen. Aftalen gælder til og med 2027.
Næstved er for andet år i træk Sjællands mest erhvervsvenlige kommune4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Næstved Kommune springer til en 11. plads på Dansk Industris liste over landets mest erhvervsvenlige kommuner. Desuden er kommunen igen den mest erhvervsvenlige af kommunerne på Sjælland. Det er især et stærkt samarbejde, effektiv service og en markant erhvervsudvikling, som virksomhederne kvitterer for.
1051 børn skifter madpakken ud med madordning1.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
19 daginstitutioner i Næstved Kommune skal nu til at servere sunde måltider for børnene. Det sker efter et flertal af forældre i hver institution har sagt ja tak til madordning til deres barn. Dermed vil i alt 26 ud af kommunens 47 daginstitutioner nu have madordning.
Dansk-tysk skoleudveksling skal have et løft28.8.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når unge i Femern Bælt-regionen mødes, skabes gode minder, og der styrkes både sprog, kulturforståelse og europæisk udsyn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum