Nyt kølesmøremiddel lettede arbejdsgang

Varimixer har over 100 år på bagen, og de er verdenskendte for at producere røremaskiner, der er ”stærk som en bjørn”. Den unge mekaniker Palle H. Wodschow grundlagde i 1915 virksomheden, da han kunne se, at de mange bagerier, der skød op i de år, havde brug for en solid maskine til at ælte dejen. I dag er Varimixer specialister inden for røremaskiner til professionelle og producerer røremaskiner fra fem op til 200 liter. For et par år siden blev de købt af amerikanske Middleby, som betyder, at der er kommet endnu mere gang i det internationale marked, blandt andet har man indgået en aftale om leverancer til Pizza Hut-kæden, som ekspanderer i hele verden.
Produktionen ligger i Danmark, hvor man monterer og pakker maskiner. I Brøndby producerer man de krævende nøglekomponenter, der indgår i røremaskinen, f.eks. aksler til planetgearkassen.
I produktionen anvender man derfor kølesmøremidler, og det er et produkt, som tidligere har givet anledning til ekstra arbejde i produktionen. Det er nu ændret, da virksomheden har fået et nyt produkt i maskinerne. Det kommer fra tyske Rhenus, som energiselskabet OK forhandler i Danmark. Med OK som leverandør, mærker virksomheden en højere service.
Kan nøjes med ét produkt
Samtidig med, at man valgte at skifte kølesmøremiddel, gennemgik OK maskiner samt processer og kunne konstatere, at man i produktionen sagtens kunne nøjes med et produkt til alle maskinerne frem for to forskellige kølesmøremidler, som man hidtil havde anvendt.
”Det er en klar fordel at kunne køre med det samme produkt, så vi kan koble alle maskinerne på centralanlægget,” siger Morten Krogsgaard, som er Production Manager hos Varimixer.
Tidligere brugte man en anden type kølesmøremiddel til rundslibemaskinen end til de øvrige maskiner, som i dag alle er koblet på centralanlægget.
Fedter ikke
En stor fordel ved kølesmøremidlet fra Rhenus er, at det ikke fedter, som man oplevede med det tidligere anvendte kølesmøremiddel.
”Det gør en stor forskel, når man har arbejdet med et produkt i mange år, der krævede mere arbejde på grund af ekstra rengøring, både af emner og maskiner. Det er der ingen grund til i dag med det nye produkt. Jeg tror endda, at vi kommer til at bruge en mindre mængde, fordi Rhenus’ produkt nemmere kommer med tilbage i karet i stedet for at sætte sig i maskinerne, som det tidligere kølesmøremiddel gjorde. Samtidig er efterfyldningsprocenten lavere, fordi det løber med tilbage i karet,” siger Morten Krogsgaard.
Lars Primdahl, segment- og produktteknisk ansvarlig hos OK, genkender dette fra andre kunder.
”Vi oplever, at med produkterne fra Rhenus Lub kan virksomhederne producere mere for mindre. Vi ser, at kunderne ofte får en reduktion i forbruget, når de skifter til et kølesmøremiddel fra Rhenus.”
Kører med krævende tolerancer
På grund af overfladekravene, kører man hos Varimixer med krævende tolerancer, og med produktet fra Rhenus er det ikke et problem.
”Tidligere var der problemer med rust på afdækningerne på rundslibemaskinen, fordi han måtte køre med lav procent for at kunne styre tolerancerne. Det problem er løst med det nye produkt – det er et klart plus,” siger Morten Krogsgaard.
Service er vigtig
I forbindelse med skiftet til kølesmøremidlet fra Rhenus, hjalp OK’s servicetekniker med at få tømt og renset alle maskinerne.
”Det tog vel 3-4 timer, og det kunne vi ikke selv have klaret på den tid,” siger Morten Krogsgaard og fortsætter: ”Det er vigtigt, at vores leverandør kan klare sådan en opgave. For os betyder det jo, at produktionsstoppet er kortere, så vi hurtigt kan komme videre og gøre det, som vi er gode til – nemlig at producere røremaskiner,” siger Morten Krogsgaard.
”Efter en del år i branchen har vi oparbejdet et professionelt set-up, som betyder, at vi kan tilbyde kunderne mere end blot levere produkter, vi har også et fagligt højt niveau, så vi kan rådgive og hjælpe med de praktiske opgaver i forbindelse med produkterne,” supplerer Lars Primdahl.
Efter skiftet til Rhenus, kommer OK’s servicetekniker jævnligt forbi og tager prøver til analyse og tjekker procenten, samt får en snak med operatørerne om optimeringsmuligheder med mere.
”Med OK’s service sikrer vi, at vi tager eventuelle problemer i opløbet. OK har den ekspertviden, som vi ikke selv har omkring kølesmøremidler, og dermed ved vi, at der er styr på den del. Det er samtidig vigtigt med indspark til ændringer, da det nemt bliver et område, som ikke er det højest prioriterede. Det er jo ikke vores kerneområde, og den daglige drift er vigtigere,” siger Morten Krogsgaard.
Og med de mange ordrer på røremaskiner, som virksomheden har, er det en lettelse i hverdagen, at der er styr på kølesmøremidlerne.
Om Varimixer
I 1915 grundlagde den unge danske mekaniker Palle Hoff Wodschow virksomheden, der skulle blive verdenskendt for at være ”Stærk som en Bjørn”. Det handlede fra starten om røremaskiner til professionelle, og det gør det også i dag. Og kun røremaskiner, med den styrke og ekspertise, som denne specialisering giver. Og bjørnen er stadig varemærke og symbol for mere end 100 års dansk håndværk, kvalitet og banebrydende design og funktion
Kontakter
Anne DyrholmPresseansvarlig
ady@ok.dkBilleder





Information om OK
- OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab
- OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
- OK omfatter mere end 670 tankstationer, mere end 200 vaskehaller samt 76 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
- OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
- OK har tre biogasstationer og lægger desuden tankstationer til fire af Everfuels brint-tankanlæg
- Foruden energiprodukter sælger OK mobiltelefoni og forsikringer.
Følg pressemeddelelser fra OK
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra OK
Almindelige elbilister skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig8.12.2025 06:47:24 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange elbilsejere betaler dyrt for opladning. Det gælder især elbilister med fri opladning på abonnement. Nye beregninger viser, at man som almindelig elbilist skal køre over 40.000 km. om året, før abonnement med fri opladning kan betale sig.
Vi oplever lige nu den længste periode uden negative elpriser siden energikrisen5.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Man skal flere måneder tilbage for at finde den seneste time med en elpris under nul. Det skyldes især minimal blæst og sol i Nordeuropa.
Har du styr på strømmen derhjemme? Her er de vigtigste sikkerhedstips3.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
De mange elapparater i hjemmet gør hverdagen nemmere, men de kræver også, at du har styr på sikkerheden. Her får du de vigtigste tips til sikre elinstallationer i hjemmet, så du undgår overbelastning, brand og andre uheld.
Som det første ladeselskab tilbyder OK nu hjemmeladning uden serviceaftale1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kommende farvel til elafgift og refusion har skubbet til markedet for hjemmeladning af elbiler. Nu tilbyder OK som det første ladeselskab en ladeboks hjemme i indkørslen uden serviceaftale.
Europæisk kulde fra både nord og syd betyder meget høje elpriser de næste dage25.11.2025 12:01:27 CET | Pressemeddelelse
Sne, kulde og manglende vind i både Sydeuropa og i vores nordiske nabolande presser elpriserne helt op mod 5 kroner pr. kWh i dag og i morgen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
