Jobeffekt.dk

Nyt IT-værktøj kan analysere danske virksomheders stillingsopslag – og medvirke til flere ansøgninger fra begge køn

Jobportalen Jobeffekt.dk er de første i Danmark, som har udviklet et værktøj til at analysere ordlyden i stillingsopslag.
Analyser dit stillingsopslag for ”køns-kodede” ord og få flere ansøgninger fra de mest kvalificeret kandidater – både mænd og kvinder! - foto: Freepik.com

Jobeffekts ”Gender Decoder” tager udgangspunkt i international forskning fra b.la. Canada og USA. Forskningen viser, at kvinder og mænd ubevidst opfatter (afkoder) ord forskelligt og dette har betydning for, hvem der søger de ledige stillinger. Derudover er det påvist, at det at være opmærksom på ordlyden i stillingsopslaget kan ændre fordelingen i antallet af kvindelige/mandlige ansøgere.

”Vi har i Jobeffekt det ønske, at den bedste kandidat skal have jobbet – uanset køn. Men ofte er det ikke sådan. Forskningen har påvist, at nogle ord er meget maskulint orienteret – andre er feminint orienteret. Og der er evidens for, at kvinder undlader at ansøge stillinger, hvis ordlyden i stillingsopslaget er meget maskulint. Det er ligeledes fx påvist, at kvinder er mere omhyggelige og korrekte omkring deres jobmæssige kompetencer end mænd”, udtaler CEO i Jobeffekt Tristian Sommer.

Til at udvikle projektet har Jobeffekt fået rådgivning fra Professor i anvendt kunstig intelligens Anders Kofod-Petersen. ”Data kan med fordel benyttes til optimering og automatisering af arbejdsgange. Det er interessant og berigende, at data også kan benyttes til at gøre arbejdsmarkedet mere retfærdigt”, udtaler Anders Kofod-Petersen.

Tristian Sommer – CEO Jobeffekt
Mail: ts@jobeffekt.dk

Anders Kofod-Petersen – Professor i anvendt kunstig intelligens

Billeder

Information om Jobeffekt.dk

Jobeffekt.dk
Park Allé 382
2625 Vallensbæk

+45 29 62 51 33https://jobeffekt.dk/

www.jobeffekt.dk er en dansk jobportal som både udarbejder jobkampagner for kommuner og private virksomheder samt hjælper borgere med at udarbejde ansøgninger og CV.

Virksomheden arbejder ud fra mantraet, at den bedste kandidat bør få jobbet – uanset køn, alder og etnicitet.

Følg pressemeddelelser fra Jobeffekt.dk