Nyt hold i bestyrelsen skal styrke kulturarv ved kongelig gravkirke

Roskilde Domkirke står på UNESCOs liste over umistelig verdensarv, er kongelig gravkirke og en af landets store turistattraktioner. Fondsorganisationen, der driver formidlingen af den enestående kulturarv fra domkirken, har sat nyt hold i bestyrelsen, der samtidig får ny formand og ny næstformand
Det nye hold i bestyrelsesgruppen for fondsorganisationen bag kulturarven ved Roskilde Domkirke (Udvidet billedtekst ved foto til download). Foto: ByCatalan Photography /ROMU

Det er et stærkt, nyt hold, der fremover udgør bestyrelsesgruppen for den fondsorganisation, der varetager arbejdet med kulturarv ved Roskilde Domkirke.

Kirken rummer gravene for kong Christian IV, dronning Margrete I samt 38 andre danske regenter. En arkitektur i verdensklasse og en unik historie fra kristningen af Danmark til i dag gør kirken til noget absolut enestående.

Og det har fået flere prominente og kompetente navne til at sige ja til at gå ind og tage ansvar i bestyrelsesarbejdet. Her skal de sætte yderligere skub i formidlingen af domkirken for turister og lægge nye planer for udviklingen af et besøgscenter for verdensarven i tilknytning til den kendte kirke med de mange kongelige grave midt i Roskilde.

Ny bestyrelsesformand er Morten Langager. Han er i dag direktør i Dansk Erhverv og har bl.a. tidligere været adm. direktør i Danske Medier og har en lang karriere som politisk rådgiver i flere ministerier bag sig. Han og det nye hold ser meget frem til opgaven:

”Roskilde Domkirke er unik på alle måder. Bygningen og de kongelige grave fortjener endnu mere opmærksomhed. Danmark er berømmet for vores kongehus og kongerige, og vi er så heldige, at Roskilde huser en domkirke i absolut international topklasse. Vi står med andre ord med en enestående mulighed for at udvikle formidling og etablere et besøgscenter, der kan skabe oplevelser og indsigter om de kongelige regenters historie og det enestående bygningsværk. Vi er et hold, der vil arbejde stenhårdt for, at Roskilde som by får endnu en enestående attraktion”, siger den nye bestyrelsesformand, Morten Langager, der fra sit hjem ved Kattinge Sø har fornøjelsen af at kunne se Roskilde Domkirke.

Fondsorganisationen, der rummer både en formidlingsfond og en anlægsfond, har i alt otte bestyrelsesmedlemmer, hvoraf fem er trådt ind i 2021. Det er ud over formanden også sekretariatsleder for Vartov, Lise Korsgaard, der tidligere var kommunikationschef for Statens Museum for Kunst, direktør Ane Skak fra Immersive Stories, der arbejder med ny teknologi og fortællinger til kulturlivet, samt forskningschef for bl.a. middelalder og renæssance fra Nationalmuseet, Michael Andersen.

Ny næstformand for bestyrelsen er direktør og chefredaktør ved Verdens Bedste Nyheder, Thomas Ravn-Pedersen, som indtrådte i bestyrelsen ved årets begyndelse. Bestyrelsesgruppen i fondsorganisationen består desuden af kommunaldirektør Henrik Kolind fra Roskilde Kommune, fhv. museumsdirektør Jette Baagøe samt fhv. bygningschef Lauge Brandt.

De mange nye bestyrelsesmedlemmer, der har sagt ja til at indgå i bestyrelsesarbejdet, glæder Morten Thomsen Højsgaard fra museumsorganisationen ROMU, der selv tiltrådte den 1. marts 2021 som direktør for fondsorganisationen.

”På det konstituerende møde i bestyrelsen i denne uge var det tydeligt at mærke den energi og den lyst til at udvikle turiststedet, verdensarven og den kongelige historie, som domkirken rummer. Jeg er sikker på, at de mange dygtige mennesker vil kunne udvikle noget stort og vigtigt med kulturarven her, som ikke alene Roskilde, men vi i Danmark kan være ekstra stolte af”, siger Morten Thomsen Højsgaard.

Menighedsrådsformand Anne Rosendal byder også den nye bestyrelse for Roskilde Domkirkes formidlingsfond og dens anlægsfond velkommen.

”Det glæder mig at erfare, at gode kræfter er indtrådt i bestyrelsen og dermed har givet tilsagn om at ville bruge tid og kræfter til gavn for Roskilde Domkirke. At vist alle på en eller anden måde har tilknytning til byen - enten nu eller fra tidligere - giver et godt udgangspunkt for både interesse og indsats. Som formand for Domkirkens Menighedsråd ser jeg fortrøstningsfuldt frem til et godt samarbejde og glæder mig til at følge bestyrelsens arbejde”, udtaler Anne Rosendal.

Morten Langager er udpeget til bestyrelsesarbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen. Han afløser som formand tidl. direktør for Kulturstyrelsen Poul Bache, der ikke ønskede at genopstille efter endt udpegningsperiode i fondsorganisationen bag kulturarven ved Roskilde Domkirke.

Roskilde Domkirke, der før corona-pandemien havde omkring 160.000 besøgende, kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1995.

Yderligere oplysninger om fondsorganisationen bag kulturarven Roskilde Domkirke kan tilgås på www.formidlingsfonden.dk.

Pressefoto, der kan benyttes frit ved omtale, er vedhæftet.

For yderligere oplysninger, kontakt Morten Langager på telefon 2027 8771 eller Morten Thomsen Højsgaard på telefon 40 17 84 16.

Stine Blegvad
Redaktør
Kommunikation, presse, sociale medier, markedsføring
stinebleg@romu.dk

Museumsorganisationen ROMU blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum Færgegården, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.