Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Nyt forpligtende partnerskab skal gøre det sundere at gå på arbejde

I alt 12 organisationer har skrevet under på en forpligtende aftale, der skal fremme medarbejdernes sundhed gennem arbejdet og arbejdsopgaverne. Blandt andet FH, DA, KL er med i aftalen, der ledes af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

”Formålet er at styrke det gode, lange arbejdsliv ved at bidrage til, at der skabes et arbejdsmiljø, der fremmer sundheden på arbejdspladserne.”

Sådan er formålet med partnerskabet beskrevet i aftalen, der er skrevet under af repræsentanter fra følgende parter:

• NFA – Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
  • DA – Dansk Arbejdsgiverforening
  • FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation
  • DI – Dansk Industri
  • 3F – Faglig Fælles Forbund
  • FOA – Fag og Arbejde
  • KL – Kommunernes Landsforening
  • Sundhedsstyrelsen
  • Fødevareforbundet NNF
  • Lederne (LHO)
  • Forsikring og Pension (F&P)

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard ser frem til, at sundhedsmiljø kommer endnu mere på banen på de danske arbejdspladser:

- Et stærkt, sundt og velstående arbejdsmarked bygger på et bæredygtigt arbejdsmiljø. Derfor er det en rigtig god idé at investere i sundhedsmiljø på de danske arbejdspladser. Det er både med til at reducere sygefraværet og forbedre arbejdsmiljøet, og giver virksomhederne et økonomisk incitament til at sikre et bedre arbejdsmiljø.

Direktør på NFA Steffen Bohni er glad for, at NFA får lov til at stå i spidsen for samarbejdet.

- Den her aftale kommer til at sætte sundhedsmiljø endnu mere på dagsorden på de danske arbejdspladser. Partnerskabet repræsenterer både myndigheder, arbejdsmarkedets parter og vigtige interessenter og organisationer i forhold til arbejdsmiljøet, så vi håber, at det vil give mulighed for et stort samfundsmæssigt aftryk, siger

Både arbejdstager og –giver parterne er med i aftalen, der løber frem til og med 2024:

- Partnerskab på tværs er afgørende, og vi når kun i mål, hvis vi ud fra vores forskellige perspektiver samarbejder om at sikre, at arbejdet bliver organiseret og tilrettelagt, så det fremmer lønmodtagernes sundhed uden at gå på kompromis med arbejdets kvalitet og produktivitet, siger Morten Skov, næstformand i FH. Han understreger:

- Hver for sig har hverken arbejdsmiljø- eller sundhedsfremmetilgangen i tilstrækkelig grad kunnet styrke FH-lønmodtagergruppernes sundhed. Sundhedsmiljø har derfor et virkelig stort potentiale, idet denne tilgang integrerer arbejdsmiljø med sundhedsfremme.

Også i DA ser de et stort potentiale i partnerskabet, der kan tænke nye løsninger på tværs de mange aktører:

- Det er ikke længere tilstrækkeligt med et godt arbejdsmiljø, og mange virksomheder har allerede tilbud om sundhedsfremme til medarbejderne. Med sundhedsmiljø vil vi tænke sundhedsfremme sammen med udførelsen af arbejdet. Det handler om at tænke nyt og skabe videnskabeligt grundlag for, hvordan virksomhederne kan bidrage til danskernes sundhed på en ny måde, siger Christina Sode Haslund, der er arbejdsmiljøchef i DA.

Hvad er sundhedsmiljø?

Sundhedsmiljø er en ny tilgang til sundhedsfremme på arbejdspladsen, der handler om at designe et sundhedsskabende arbejdsmiljø, hvor man bliver sundere alene ved at gå på arbejde og udføre sine arbejdsopgaver.

- Ved at indarbejde sundhedsfremme i den måde arbejdet organiseres og udføres bliver sundhedsmiljø en mere bæredygtig tilgang sammenlignet med tidligere sundhedsfremmeindsatser på arbejdspladsen, siger Andreas Holtermann, forskningschef, NFA.

Missionen med partnerskabet er at gøre Sundhedsmiljø til en udbredt tilgang på landets arbejdspladser, så den enkelte medarbejder, kollega, leder og organisation kan være med til at fremme det sunde og gode arbejdsliv for alle.

Line FlatauKommunikationskonsulentDet Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Tlf:60191512lfl@nfa.dk

Information om Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø