Nyt EU borgerinitiativ vil gøre en ende på pelsindustrien

I dag er intet mindre end begyndelsen på enden for pelsindustrien i Europa. Sådan lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima, som sammen med en lang række andre organisationer netop har påbegyndt indsamlingen af én million underskrifter på det europæiske borgerinitiativ Fur Free Europe.

Borgerinitiativet opfordrer EU til at forbyde alle former for pelsavl samt handel med pels. Bevæggrunden er først og fremmest, at pelsindustrien er grusom og etisk uacceptabel.

Hos Anima, som i 22 år har kæmpet for at lukke pelsindustrien i både Danmark og resten af verden, er man overbevist om, at initiativet sagtens kan opnå støtte fra mindst én million EU-borgere, og at det vil blive taget til efterretning i EU, som det skete sidste år med borgerinitiativet End the Cage Age:

“EU har allerede forpligtet sig til at udfase alle former for bure i landbruget. På den baggrund ville det mildest talt være inkonsistent at vende det blinde øje til en brutal og unødvendig industri, som holder rovdyr indespærret i små trådbure. Så jeg er overbevist om, at i dag er begyndelsen på enden for pelsindustrien i Europa – og måske endda i verden”, udtaler direktør hos Anima, Joh Vinding.

Momentum i EU
Der er udbredt støtte blandt EU’s medlemslande til visionen om et pelsfrit Europa. Det kom eksempelvis til udtryk da Nederlandene og Østrig på et rådsmøde sidste år slog et slag for, at EU-kommissionen bør arbejde for et forbud mod pelsavl, hvilket 12 lande bakkede op om. Desuden har 20 lande i Europa allerede forbudt pelsavl, igangsat udfasningen, eller indført strengere krav til produktionen, og flere forbud er efter alt at dømme på vej. Ifølge Anima er tendensen entydig:

“Pelsindustriens dage er talte og med god grund. Pelsfarmenes rædselsregimer er ganske enkelt ude af trit med almindelige menneskers opfattelse af, hvordan vi kan tillade os at behandle dyr. Derfor er det kun forståeligt, at både forbrugere, modehuse og lovgivere siger nej til pels. Og nu er det altså på tide, at også EU tager affære”, lyder det fra direktør hos Anima, Joh Vinding.

Baggrund

• Det europæiske borgerinitiativ Fur Free Europe blev officielt registreret af Europa Kommissionen d. 16/03/2022 og løber et år fra d. 18/05/2022.

• Her kan du læse mere om Fur Free Europe

• Kampen mod pelsindustrien har været en mærkesag for Anima siden organisationen blev stiftet i 2000. Anima besidder i dag formandsposten i den internationale organisation Fur Free Alliance.