AB Gruppen A/SAB Gruppen A/S

Nyt energitilskud er tiltrængt, men uambitiøst

1. januar 2021 skal danskerne igen kunne ansøge om energitilskud, når de energirenoverer boligen. 3byggetilbud.dk hilser den nye, offentlige tilskudspulje velkommen, men savner ambitioner og undrer sig over, hvorfor vigtige energirenoveringer er udeladt.

Der er ikke lagt op til økonomisk støtte til installation af solceller med det nye energitilskuds, der skal gælde fra 2021-2024

Fra 2021 vil det være muligt at tilskud til energirenovering i helårsboliger, når en ny, offentlig tilskudsordning træder i kraft. 3byggetilbud.dk, der også har store, grønne ambitioner med relanceringen af Energihjem.dk senere på året, tager godt imod den nye tilskudspulje, da et økonomisk incitament til at energirenovere er vigtigt.

Ambitioner savnes

Høringsforslag til tilskudspuljen er netop fremlagt, og her fremgår det, at der vil være energitilskud til visse former for isolering, konvertering til varmepumpe, energimærkning og ventilation med varmegenvinding. Af bekendtgørelsen fremgår det dog ikke, at der er energitilskud til eksempelvis udskiftning af vinduer, isolering af hulmur eller solceller. Det ærgrer direktør Martin Borgstrøm hos 3byggetilbud.dk:

”Det er skuffende med et energitilskud, der ikke medtager alle energirenoveringer,” udtaler Martin Borgstrøm, direktør hos 3byggetilbud.dk, der årligt formidler 50.000 renoveringsprojekter mellem danske boligejere og håndværkere.

I oktober 2020 relancerer 3byggetilbud.dk søstersitet Energihjem.dk, som en del af et nyt, stort klimapartnerskab med Danske Bank. De håber nu på, at der med den nye tilskudsordning bliver sat nok kroner og ører af til at få endnu flere danskere til at energirenovere:

”Vi håber, at tilskuddet har en væsentlig størrelse, så det kommer til at have betydning for om boligejeren igangsætter en energirenovering. Vi ved nemlig via af vores data, at det økonomiske aspekt spiller en afgørende rolle for igangsættelsen af energirenoveringer,” fortæller Martin Borgstrøm.

Fare for en stop-and-go-effekt i energirenoveringer

Data fra 3byggetilbud.dk viste en stop-and-go-effekt i antallet af grønne renoverings- og byggeprojekter efter valget sidste år. Helt konkret modtog 3byggetilbud.dk 34 procent færre energirenoveringer efter regeringsskiftet, da boligejerne afventede en mulig grøn håndsrækning. Samme effekt spår tilbudsportalen, indtil boligejerne kender deltaljerne for tilskudsordningen 2021.

”Lige nu, hvor vi alle taler om, at man skal sætte gang i Danmark er det ret paradoksalt, at man barsler med en tilskudspulje, der kan sætte en dæmper på danskernes lyst til at energirenovere. Det ville jeg også selv gøre, hvis jeg stod over for en facadeisolering eller ønskede at udskifte min varmekilde og jeg vidste, at der var penge at spare, hvis jeg ventede til næste år,” siger Martin Borgstrøm.

3byggetilbud.dk håber derfor, at man vil slække på kravene for tilskud således at danskere, der har igangsat energirenovering i 2020 også kan komme i betragtning til energitilskuddet.

FAKTA

• Med den nye tilskudsordning er der lagt op til energitilskud, når danskerne vælger at: isolere, konvertere til varmepumpe, installere mekanisk ventilation eller få en energimærkning
  • Det er endnu ikke offentliggjort, hvor mange penge man kan få i energitilskud.
  • Udkast til bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser kan findes på Høringsportalen
  • I oktober 2020 relancerer 3byggetilbud.dk deres søstersite Energihjem.dk, som en del af et nyt, stort klimapartnerskab med Danske Bank.

26740636mac@abgruppen.dk

Nynne Pihl GrothKommunikationsmedarbejder og projektansvarlig for Energihjem.dk

Kommunikationsmedarbejder i AB Gruppen - herunder 3byggetilbud.dk, Andelsportal.dk og Ejerportal.dk. Projektansvarlig for Energihjem.dk

53391791npg@abgruppen.dk

Ny platform skal inspirere de danske boligejere til at energirenovere24.5.2020 10:00:00 CESTPressemeddelelse

Grøn omstilling og bæredygtighed er helt centralt, når Danmark skal rejse sig igen efter COVID-19. Og det er ikke kun politisk, der skal handles. Bygninger står for omkring 40 procent af vores energiforbrug og energiforbedringspotentialet, når det kommer til danskernes privatboliger er derfor højt. Det skal et partnerskab mellem 3byggetilbud.dk – Danmarks største formidler af byggeopgaver – og Danske Bank lave om på.

Danskerne holder hånden under håndværkerne8.4.2020 13:54:00 CESTPressemeddelelse

Butikker og institutioner holder lukket, og mange danskere holder sig isoleret bag boligens fire vægge. Coronakrisen sætter sine store aftryk, men den har ikke sat en stopper for byggelysten. Tværtimod. Tilbudsportalen 3byggetilbud.dk modtager lige nu historisk mange bygge- og renoveringsprojekter fra byggelystne danskere, institutioner og erhverv, der ønsker at igangsætte projekter og derfor søger en håndværker.