Nyt droneprojekt mellem TDC Erhverv og Falck skal redde menneskeliv

Falck har igangsat et nyt projekt, der ved hjælp af droner skal transportere blodprøver mellem hospitaler for at give patienter hurtigere diagnose og bedre behandling. Ved hjælp af mobilservices leveret af TDC Erhverv er målet at udnytte 5G-teknologien til at transportere mennesker med droner allerede inden 2025.
Sammen med TDC Erhverv arbejder Falck på at gøre visionen om livreddende assistance via droner til virkelighed ved hjælp af den nyeste teknologi og 5G.

5G er fremtiden, og som teknologien bliver mere moden vil danskerne opleve højere hastigheder og reduceret forsinkelse på deres mobilnet. Men en hurtigere netværksforbindelse er langt fra den eneste fordel ved 5G-teknologien. Faktisk står 5G-teknologien klar til at revolutionere samfundet, som vi kender det.

Én af de virksomheder der går forrest på rejsen mod en smartere verden med 5G er den danske redningskoncern, Falck, som i fremtiden vil benytte 5G-netværkets muligheder til at udvikle innovative løsninger, der redder menneskeliv.

I et nyt droneprojekt arbejder Falck på at fragte medicin- og blodprøver ved hjælp af droner. Formålet er at mindske afstanden mellem landets hospitaler og nedbringe den livsvigtige tid, det tager at indhente prøvesvar, hvilket i sidste ende er afgørende faktorer for at redde menneskeliv.

Transport af medicin- og blodprøver via droner er dog kun begyndelsen. Ambitionen for Falck er, at man allerede i 2025 ved hjælp af droner på 5G-netværket er i stand til at transportere mennesker med droner, og på den måde reducere responstider væsentligt så paramedicinere hurtigt kan komme frem til et akut ulykkesområde.

“I Falck er vores mission blandt andet at forebygge ulykker og nødsituationer samt at redde og hjælpe forulykkede. Derfor søger vi hele tiden efter nye måder og nye teknologier, der kan hjælpe os med at redde menneskeliv. Her er vores forventning, at 5G-netværket bliver en banebrydende teknologi, der får stor betydning for, at vi kan benytte dronerne så sikkert og effektivt som muligt siger Nicolai Søndergaard Laugesen, Udviklingschef hos Falck.

Samarbejde med TDC Erhverv
Falck samarbejder med TDC Erhverv, der sammen med TDC Net står for at levere den hurtige og stabile netværksforbindelse, der skal gøre det muligt for dronerne at flyve sikkert fra A til B.

Hos TDC Erhverv er man stolte over at bidrage til innovative projekter og arbejdet med fremtidens løsninger til gavn for samfundet.

“5G kommer til at revolutionere måden, vi tænker vores nuværende løsninger på. Med 5G er netværket blevet stabilt og sikkert nok til, at ting vi tidligere ikke har troet kunne lade sig gøre, nu bliver muligt. Det er Falck et rigtig godt eksempel på, der udnytter mobilnetværkets nuværende og fremtidige muligheder til at skubbe barren for, hvad der er muligt. Vi håber, at dette projekt kan være med til at inspirere andre til at gøre det samme,” siger John Henriksen, direktør i TDC Erhverv.

Om 5G
TDC Erhverv benytter sig af mobilnetværket fra TDC Net, der flere år i træk er målt til at være Danmarks bedste. TDC Net åbnede sit 5G-netværk den 7. september 2020 og nu er 5G-netværket tilgængeligt på tværs af landet. Dermed er Danmark det første land i Norden med national 5G-dækning. Åbningen omfatter adgang til fuld 5G i centrum af København, Odense, Aarhus og Helsingør. Er man på 5G i andre dele af landet, vil man fortsat kunne opleve 5G som en opgradering med blandt andet højere hastigheder og reduceret forsinkelse.