Nyt Danmarkskort afslører: Det drikker danskerne

På en helt almindelig dag drikker 30 procent af danskerne øl, vin eller spiritus. Men det er ikke det samme, vi drikker i øst og vest, nord og syd – og nogle drikker mere end andre. Det skriver vinmagasinet Vin & Co. i det nye nummer, der lander i butikkerne 1. marts.

Alkoholens Danmarkskort 2017

Nord for København drikker man 21 procent mere alkohol end den gennemsnitlige dansker, langs den jyske vestkyst og i Nordjylland drikker man mindre men sætter pris på snaps, mens københavnerne elsker bobler. Det viser nye tal fra Coops Mad-O-meter. Én type alkohol gør sig dog rigtig godt landet over:

”Øl er noget, vi er fælles om i hele landet. På en almindelig dag drikker én ud af otte danskere øl, uanset hvor vi bor. Og mens vodka er noget, man drikker i byerne, så er snaps foretrukket på landet”, fortæller analysechef i Coop Lars Aarup.

Rødvinen er også populær i hele landet men især nord for København og i Nordsjælland, hvor man drikker 24 procent mere end gennemsnittet. Undersøgelsen af de danske alkoholvaner viser også, at der i Jylland findes en Mokaï-trekant, der går fra Struer i vest, over Skagen i nord og til Grenaa i øst. I det område drikker man cirka dobbelt så meget Mokaï som i resten af landet. Og så har Whiskybæltet bredt sig fra kyststrækningen nord for København videre over Nordsjælland.

Den fulde artikel og alkoholens Danmarkskort findes i Coops gratis vinmagasin Vin & Co., som kan hentes i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen fra 1. marts. Magasinet ligger allerede nu online her Vin & Co. marts 2017. Artiklen findes på side 36-37.

Tallene på Danmarkskortet er indekserede med et landsgennemsnit på 100. Det betyder, at København Nord drikker 21 procent mere alkohol end den gennemsnitlige dansker, mens nord- og vestjyderne drikker 8 procent mindre. Kilde: Coops Mad-O-meter 2017

Kontakter

Spørgsmål til undersøgelsen kan rettes til analysechef i Coop Lars Aarup på 3091 9266.

Alkoholens Danmarkskort 2017
Forsiden af marts nummeret af Vin & Co.

Hver uge deltager 500 personer i Coops Mad-O-meter. De spørges via mail om, hvad de har spist og drukket inden for det seneste døgn. Pt. indeholder Coops Mad-O-meter beskrivelser af mere end 1 million måltider. Respondenterne er stratificeret i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år, køn og geografi.

Irmas kunder donerer 886.000 kr. til Mødrehjælpen16.4.2018 10:16pressemeddelelse

Irma og Mødrehjælpens samarbejde om at hjælpe udsatte børnefamilier er en kæmpe succes. På Irmas populære madmesse i weekenden overrakte Irma med kundernes hjælp hele 886.000 kroner øremærket til Mødrehjælpens velgørende arbejde. Irma gør en forskel. Men Irmas kunder gør i den grad en kæmpe forskel. Det var budskabet på Irmas årlige madmesse, Mad&Glæde, hvor Irmas direktør, Søren Steffensen, for alvor spredte glæde, da han under sin velkomsttale lørdag overrakte hele 886.000 til Mødrehjælpens arbejde. Pengene, der fremover skal gavne udsatte familier og børn, er doneret fra salget af Irmas kunstdåser og indkøbsnet med motiver af kunstneren Husk Mit Navn, samt fra decembersalget af Irmas eget magasin Krydderiet. Sammenlagt har salget af kunstdåserne og indkøbsnet bidraget med en donation på 748.000 kroner, mens det ubeskårede salg af Krydderiet til en stykpris á 10 kroner har bidraget med 138.000 kroner. Samlet giver det en donation på i alt 886.000 kroner, som ifølge Irmas direktør Sør

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop14.4.2018 16:48pressemeddelelse

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop På dagens landsrådsmøde i Coop blev Lasse Bolander genvalgt som formand for Coop. Han fik 62 af de 123 stemmer, Lars Fournais fik 39, Mikkel Irminger Sarbo fik 22 og Christian Christensen fik 0. Lasse Bolander er 49 år gammel og har været formand for Coop siden 2008. Han er valgt til formand for de næste tre år. Det er Coops landsråd på 124 medlemmer, der som Coops øverste myndighed vælger formand og bestyrelse for Coop amba. Landsrådsmedlemmerne vælges af Coops lokale bestyrelser. Til landsrådsmødet var der også valg til to af de ordinære bestyrelsesposter i Coop amba. Syv kandidater var opstillet til de to poster, og resultatet blev, at Nicolai Houe og Bjarne Dybdahl Andersen fik flest stemmer og dermed en bestyrelsespost i Coop amba. Desuden blev Birgitte Hesselbjerg genvalgt som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen. Fakta om Coop Coop er en andelsvirksomhed med en foreningsbestyrelse bestående af ni valgte Coop-medlemmer og en enkelt

Årets første danske jordbær er landet i udvalgte Coop-butikker13.4.2018 08:00pressemeddelelse

Foråret har for alvor ramt Danmark. Det betyder, at sæsonen for danske jordbær nu er skudt i gang og akkurat som sidste år, er der ganske få udvalgte butikker, der får fornøjelsen af de allerførste bær. Men man skal være hurtig, hvis man har smag for de søde bær. Mængderne fra den første høst er nemlig meget små. I første omgang vil det derfor kun være kunder i udvalgte butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma - primært i Storkøbenhavn - der fra i dag kan sætte tænderne i årets første danske jordbær. Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. Bærrene er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbærproduktion med særlig store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. De seneste dages flotte forårsvejr har gjort, at de første jordbær er klar nu. I denne uge er det kun butikker på Sjælland, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge (uge 16) kommer der større mængder og om ci

Børge Mogensens børnemøbler dekoreres af HuskMitNavn10.4.2018 14:21pressemeddelelse

Når Irma i weekenden inviterer København til messen Mad & Glæde i Forum, kan gæsterne også opleve nogle helt unikke møbler. FDB Møbler er nemlig med på messen og på deres stand kan man se, hvad der kommer ud af det, når dansk samtidskunst møder klassisk dansk møbeldesign. Den danske kunstner HuskMitNavn har dekoreret et sæt børnemøbler, der er designet af arkitekt Børge Mogensen tilbage i 1946, og som netop er blevet relanceret. De charmerende møbler vil på et senere tidspunkt blive bortauktioneret til fordel for Mødrehjælpen – de vil altså ikke blive sat i produktion, men vil være unika. Yderligere information: Marketingchef Rikke Hyldsberg Søgaard, Irma, 5159 3832 Vedhæftet til redaktionens frie brug foto af de fire møbler dekoreret af HuskMitNavn.