Nyt Danmarkskort afslører: Det drikker danskerne

På en helt almindelig dag drikker 30 procent af danskerne øl, vin eller spiritus. Men det er ikke det samme, vi drikker i øst og vest, nord og syd – og nogle drikker mere end andre. Det skriver vinmagasinet Vin & Co. i det nye nummer, der lander i butikkerne 1. marts.

Alkoholens Danmarkskort 2017

Nord for København drikker man 21 procent mere alkohol end den gennemsnitlige dansker, langs den jyske vestkyst og i Nordjylland drikker man mindre men sætter pris på snaps, mens københavnerne elsker bobler. Det viser nye tal fra Coops Mad-O-meter. Én type alkohol gør sig dog rigtig godt landet over:

”Øl er noget, vi er fælles om i hele landet. På en almindelig dag drikker én ud af otte danskere øl, uanset hvor vi bor. Og mens vodka er noget, man drikker i byerne, så er snaps foretrukket på landet”, fortæller analysechef i Coop Lars Aarup.

Rødvinen er også populær i hele landet men især nord for København og i Nordsjælland, hvor man drikker 24 procent mere end gennemsnittet. Undersøgelsen af de danske alkoholvaner viser også, at der i Jylland findes en Mokaï-trekant, der går fra Struer i vest, over Skagen i nord og til Grenaa i øst. I det område drikker man cirka dobbelt så meget Mokaï som i resten af landet. Og så har Whiskybæltet bredt sig fra kyststrækningen nord for København videre over Nordsjælland.

Den fulde artikel og alkoholens Danmarkskort findes i Coops gratis vinmagasin Vin & Co., som kan hentes i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen fra 1. marts. Magasinet ligger allerede nu online her Vin & Co. marts 2017. Artiklen findes på side 36-37.

Tallene på Danmarkskortet er indekserede med et landsgennemsnit på 100. Det betyder, at København Nord drikker 21 procent mere alkohol end den gennemsnitlige dansker, mens nord- og vestjyderne drikker 8 procent mindre. Kilde: Coops Mad-O-meter 2017

Kontakter

Spørgsmål til undersøgelsen kan rettes til analysechef i Coop Lars Aarup på 3091 9266.

Alkoholens Danmarkskort 2017
Forsiden af marts nummeret af Vin & Co.

Hver uge deltager 500 personer i Coops Mad-O-meter. De spørges via mail om, hvad de har spist og drukket inden for det seneste døgn. Pt. indeholder Coops Mad-O-meter beskrivelser af mere end 1 million måltider. Respondenterne er stratificeret i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år, køn og geografi.

Coop siger farvel til dåser20.7.2018 09:24pressemeddelelse

Tomater og de fleste andre former for konserves skal fremover ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af fibre (pap/papir). De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver. ”Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Den store miljømæssige fordel er, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys. Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra l