Nyt Danmarkskort afslører: Det drikker danskerne

På en helt almindelig dag drikker 30 procent af danskerne øl, vin eller spiritus. Men det er ikke det samme, vi drikker i øst og vest, nord og syd – og nogle drikker mere end andre. Det skriver vinmagasinet Vin & Co. i det nye nummer, der lander i butikkerne 1. marts.

Alkoholens Danmarkskort 2017

Nord for København drikker man 21 procent mere alkohol end den gennemsnitlige dansker, langs den jyske vestkyst og i Nordjylland drikker man mindre men sætter pris på snaps, mens københavnerne elsker bobler. Det viser nye tal fra Coops Mad-O-meter. Én type alkohol gør sig dog rigtig godt landet over:

”Øl er noget, vi er fælles om i hele landet. På en almindelig dag drikker én ud af otte danskere øl, uanset hvor vi bor. Og mens vodka er noget, man drikker i byerne, så er snaps foretrukket på landet”, fortæller analysechef i Coop Lars Aarup.

Rødvinen er også populær i hele landet men især nord for København og i Nordsjælland, hvor man drikker 24 procent mere end gennemsnittet. Undersøgelsen af de danske alkoholvaner viser også, at der i Jylland findes en Mokaï-trekant, der går fra Struer i vest, over Skagen i nord og til Grenaa i øst. I det område drikker man cirka dobbelt så meget Mokaï som i resten af landet. Og så har Whiskybæltet bredt sig fra kyststrækningen nord for København videre over Nordsjælland.

Den fulde artikel og alkoholens Danmarkskort findes i Coops gratis vinmagasin Vin & Co., som kan hentes i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen fra 1. marts. Magasinet ligger allerede nu online her Vin & Co. marts 2017. Artiklen findes på side 36-37.

Tallene på Danmarkskortet er indekserede med et landsgennemsnit på 100. Det betyder, at København Nord drikker 21 procent mere alkohol end den gennemsnitlige dansker, mens nord- og vestjyderne drikker 8 procent mindre. Kilde: Coops Mad-O-meter 2017

Kontakter

Spørgsmål til undersøgelsen kan rettes til analysechef i Coop Lars Aarup på 3091 9266.

Alkoholens Danmarkskort 2017
Forsiden af marts nummeret af Vin & Co.

Hver uge deltager 500 personer i Coops Mad-O-meter. De spørges via mail om, hvad de har spist og drukket inden for det seneste døgn. Pt. indeholder Coops Mad-O-meter beskrivelser af mere end 1 million måltider. Respondenterne er stratificeret i forhold til Danmarks befolkning 15-74 år, køn og geografi.

Fakta reducerer madspild for over 20 millioner kroner på ét år24.1.2018 06:00pressemeddelelse

I 2017 præsterede Fakta-kæden sit laveste niveau af madspild i 4 år. Sammenlignet med 2016 har Fakta reduceret madspild for mere end 20 millioner kroner. ”Det er et enestående resultat. Vi har et stort fokus på den gode indkøbsoplevelse. Det kan vi også se kunderne belønner os for i Coops seneste tilfredsundersøgelse, hvor vi går markant frem. At vi kan lægge yderligere til den positive oplevelse ved at kunne tilbyde vores kunder at købe en vare tæt på udløb til en særlig god pris, giver bare rigtig god mening. Derfor skal vores kunder også have tak for at gå sammen med os om at reducere madspild.”, udtaler Direktør i Fakta, Stina Glavind. Forklaringen på det reducerede madspild skyldes en målrettet indsats: * Systematisk nedsættelse af varer med kort holdbarhed * Uddannelse i disponering * Ekstra fokus på samarbejde i hele organisationen fra butikker til bagland. En af de ting kunderne er blevet mere tilfredse med, er friskhed i frugt og grønt, når de handler i Fakta. Det fremgår af d

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse11.1.2018 14:00pressemeddelelse

En af Skandinaviens mest erfarne ledere inden for dagligvarehandelen, træder nu ind i bestyrelsen for Coop Danmark A/S og Coop Holding. Det er Karl Wistrand, som har været direktør i to af Sveriges største dagligvarevirksomheder, ICA og Coop Sverige. I ICA sluttede han som finansdirektør, CFO, og siden har han været adm. direktør for Coop Sverige. Han er i dag medlem af direktionen i Swedavia, der driver og udvikler 10 lufthavne i Sverige, herunder Arlanda. ”Med Karl Wistrand får vi dyb erfaring i både drift af detailhandel og finansiel styring ind i Coops bestyrelse, og jeg ser frem til samarbejdet,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.