Nyt Cochrane-studie fastslår: Der er ikke længere tvivl om, at e-cigaretter er mere effektive end medicinske rygestoppræparater

Torsdag blev et nyt studie offentliggjort på Cochrane Library’s hjemmeside. Studiet konkluderer at brugen af e-cigaretter i forbindelse med rygestop, er langt mere effektivt end medicinske rygestoppræparater.

Cochrane-studiet bliver af eksperter kaldt historisk og flere opfordrer nu sundhedsmyndigheder verden over, til at revurdere deres restriktive tilgang til e-cigaretter, og til at anbefale rygerne at skifte til e-cigaretter.

Til Science Media Centre udtalte Professor emeritus i epidemiologi fra University of Nottingham, John Britton:

"Denne omfattende evidensgennemgang bekræfter endnu en gang, at nikotinholdige e-cigaretter hjælper rygere til at holde op med at ryge; og at disse produkter er mere effektive end medicinsk licenserede nikotinerstatningsterapier. Alle rygere bør derfor prøve e-damp som et middel til at stoppe deres afhængighed af tobak."

Offentliggørelsen af det nye studie har vakt glæde i GEjSER, og stifter og administrerende direktør Jens Andersen håber, at studiet vil give anledning til nytænkning i dansk sundhedspolitik.

”De nyvalgte politikere har haft stort fokus på sundhed under valgkampen, og nu står vi altså her med et studie der viser, at e-cigaretter får flere til at stoppe med at ryge end de medicinske rygestopmidler. Derfor håber jeg da, at studiet kan give anledning til en holdningsændring i dansk sundhedspolitik, hvis politikerne faktisk ønsker, at flere rygere skal stoppe med at ryge.” Siger Jens.

I Kræftens Bekæmpelses britiske søsterorganisation glæder man sig også over den nye viden. I en artikel fra University of Oxford hilser Michelle Mitchell, som er administrerende direktør hos Cancer Research UK, rapporten velkommen, fordi den tilføjer en voksende mængde beviser, der viser, at e-cigaretter er et effektivt værktøj til rygestop. Hun understreger dog en væsentlig pointe, og fraråder kraftigt brugen af e-cigaretter overfor personer og især unge der aldrig har røget.

I GEjSER er man helt enige med Cancer Research UK, og derfor er håbet også, at Kræftens Bekæmpelse i Danmark, på sigt, også vil erkende vigtigheden i, at alle værktøjer tages i brug for at få skabt en røgfri fremtid.

Jens Andersen
Tlf.: 26270707
Jens@GEjSER.dk

Information om Gejser

Gejser

GEjSER er en familieejet virksomhed, som blev stiftet af Jens Andersen, efter både ham og hans kone Mimi, begge stoppede med at ryge ved hjælp af e-cigaretter i 2010. Virksomheden startede i bagagerummet på en gammel Peugeot 106, på havnen i Århus tilbage i 2010, hvor det lykkedes Jens, at få de fleste af hans havnearbejder-kollegaer, til at skifte fra røg til damp.
Sidenhen har Jens og hans flere end 130 ansatte hjulpet mange, mange flere danskere med at skifte smøgerne ud med e-cigaretter.

Følg pressemeddelelser fra Gejser

Flere pressemeddelelser fra Gejser

GEjSER fremrykker lønstigninger og udbetaler en kvart million i ”anerkendelses-bonus”26.9.2022 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Inflation og høje energipriser har vendt op og ned på de flestes hverdag, og selvom man hos GEjSER ville ønske det anderledes, gør det sig formentlig også gældende for virksomhedens ansatte. Derfor har ledelsen nu besluttet, at medarbejderne skal have udbetalt en såkaldt ”anerkendelses-bonus”, og for at fremrykke lønstigninger, allerede fra og med oktober.

GEjSER præsenterer løsningsforslag22.9.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Tirsdag skrev Sundhedsministeren på Twitter , at han havde indkaldt Facebook, TikTok, Snapchat, Danske Skoleelever, Skole og Forældre, SSP Samrådet, Sikkerhedsstyrelsen og flere andre til et møde i Sundhedsministeriet torsdag, vedr. problemerne med de såkaldte ”puff bars”. Hos GEjSER havde man håbet på en invitation, for at få muligheden for at kunne fremlægge bud på konkrete løsningsforslag, som ministeren efterspørger i sit tweet.