Nyt bogkoncept puster liv i bogmarkedet og selvudgivere

Det aarhusianske trykkeri LaserTryk.dk er for nylig gået i luften med et nyt bookbox-koncept, der på sigt vil revolutionere markedet for den trykte bog – både for forlag og de rekordmange selvudgivere.
LaserTryk.dk’s to ejerledere Esben Mols Kabell (tv.) og Anders Grønborg kaster sig nu over at levere små bogoplag til landets forlag. Foto: LaserTryk.dk.

I tusindvis af bogtitler bliver solgt i så få antal, at det kan være en meget stor økonomisk byrde for danske forlag at holde dem på hylderne. Det skyldes, at omkostningerne ved at producere små oplag er forholdsmæssigt store, ligesom administrationen, lageromkostninger og spild er med til at underminere forretningsområdet.

Alligevel har det entreprenante trykkeri LaserTryk.dk i Aarhus valgt at udbyde netop en service, der er målrettet de små oplag, som forlagene helst ikke selv vil løbe en risiko med. I al sin enkelhed går det nye bookbox-koncept ud på, at LaserTryk.dk hjælper med at lagerføre en given titel for et forlag. LaserTryk.dk samarbejder med boglagrene DBK og NBC og kan derfor overvåge forlagenes salg og lagerbeholdning af de titler, som er en del af bookbox-konceptet. Lageret genopfyldes helt automatisk med en kasse bøger (typisk 40-70 styk), hver gang der er under en måneds estimeret salg tilbage på lageret.

På den måde er titlerne altid på lager, men risikoen for at ende med bøger der ikke bliver solgt eller bliver forældede er yderst minimal – samtidig med at der ikke fra forlagets side skal bruges ressourcer på at administrere de mere smalle titler. Løsningen vil senere blive udbygget med muligheden for at bøgerne først produceres, når de er bestilt. Dette er dog først økonomisk fornuftigt, når en bog sælger under ti eksemplarer om året, forklarer Esben Mols Kabell, der er direktør hos LaserTryk.dk.

Aktører i bogbranchen forventer, at bookbox kan være med til at puste liv i markedet for den fysiske bog – hvad enten det drejer sig om forlagenes bogsalg eller de mange danske selvudgivere.

Gad er glad

Et af de forlag, der er sprunget med på bookbox-bølgen er Gads Forlag, hvor produktionschefen Bo Borum ser store muligheder: – Vi kommer til at tilbyde langt flere titler end ellers, fordi vi minimerer risikoen og omkostningerne markant med bookbox. Det har jo været et sats, hver gang vi hidtil har fået trykt et oplag i få eksemplarer, fordi vi har risikeret at måtte nedskrive og smide for mange bøger ud, forklarer han.

Samtidig er det jo også en fornøjelse at kunne tilbyde så mange fysiske bøger som muligt, når det er den opgave, vi er sat i verden for. Vi kommer helt sikkert til at føre markant flere bogtitler over de kommende år, fortsætter produktionschefen.

Hvert år bliver der produceret cirka 14.000 bogtitler i Danmark, og af dem er cirka 13.000 titler ifølge Esben Mols Kabell oplagte til BookBox. LaserTryk-direktøren mener, at det brede bogudvalg skal være med til at sikre en sund økonomi for forlag og bogudgivere – ikke kun på bestsellerne.

LaserTryk.dk A/S i Aarhus er blandt Nordens største trykkerier – og seks gange kåret til Gazelle af Børsen. Koncernen, der igennem en årrække har præsteret markant vækst i både ind- og udland, driver også selskaber i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland. www.lasertryk.dk