Sund & Bælt

Nyt betalingsanlæg på Storebælt

Del

Fra på mandag, den 13. januar, kan trafikanter, der betaler med nummerpladen, komme hurtigere over broen i de nye, grønne Ekspres-baner. Implementeringen af det nye betalingsanlæg har dog givet nogle begyndervanskeligheder.

Efter mere end 20 års tro tjeneste er det blevet tid til at opgradere Storebæltsbroens betalingsanlæg med ny teknologi, så det bliver både hurtigere og nemmere at komme over broen. Særligt PayByPlate-kunder, som betaler med nummerpladen på Storebælt, vil opnå fordele fra på mandag.

- Tidligere har PayByPlate-kunder været nødt til at anvende de blå Kort-baner. Det behøver de ikke længere. Den nye teknologi i betalingsanlægget betyder, at de mere end 400.000 kunder med PayByPlate fra på mandag kan komme hurtigere over broen gennem de grønne Ekspres-baner ligesom dem, der betaler med BroBizz, fortæller Palle Nygaard, Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg.

Der er også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betaler med BroBizz eller nummerpladen, mere end 50 kr. pr. tur i en almindelig personbil.

Softwareopdatering løste fejlopkrævningerne
Selvom Storebælts betalingsanlæg som et af de eneste anlæg i verden har to måleanlæg udover kamera, har implementeringsfasen givet nogle begyndervanskeligheder, hvor nogle små biler under tre meter fejlagtigt blev opkrævet som en almindelig personbil. Efter en softwareopdatering i betalingsanlægget er fejlen blevet rettet.

- Vi arbejder mod den højeste kvalitet på 99,9 pct. og monitorerer løbende den leverede kvalitet. Vi beklager meget fejlen og de gener, den har medført for vores kunder. Fejlen er nu fundet og løst. I betalingsanlægget er det marginaler, der afgør, om en bil klassificeres som en lille bil under tre meter eller som en almindelig personbil. Fx har en Toyota IQ en længde på 2,98 meter, og en almindelig personbil er mellem 3 og 6 meter. Her skal kunden derfor være særligt opmærksom på monteret ekstraudstyr bag på bilen, da det kan have betydning for, om bilen opmåles som under tre meter, forklarer Palle Nygaard.

En nødvendig investering
Formålet med at opgradere betalingsanlægget er at sikre, at Storebæltsbroen også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor bliver antallet af Ekspres-baner udvidet fra 4 til 6 baner i begge retninger, og hastigheden sættes op fra 30 til 50 km/t. Begge tiltag vil øge kapaciteten i anlægget.

- Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange over broen, som da den åbnede i 1998, og i fremtiden ventes trafikken fortsat at stige. I det nye betalingsanlæg har vi blandt andet fokuseret på kundeoplevelsen i de grønne Ekspres-baner, så kunder, som betaler med BroBizz eller nummerpladen, kan komme hurtigere over broen. Det betyder samtidig, at vi kan få endnu flere biler gennem anlægget og dermed reducere ventetiden, siger Palle Nygaard.

Opgraderingen af betalingsanlægget er et vigtigt led i Sund & Bælts digitale strategi. Ved at benytte den nyeste teknologi er betalingsanlægget blevet fuldautomatiseret. Det betyder – udover hurtigere passage gennem Ekspres-banerne – nye selvbetjeningsmuligheder for de kunder, der betaler med kort og kontant.

Arbejdet med at omlægge nummerplade-betaling til de grønne baner betyder, at skiltene over betalingsbanerne og skiltene over motorvejen skal skiftes. Frem mod mandag vil kunderne på Storebælt derfor blive mødt af vejarbejde på begge sider af betalingsanlægget. PayByPlate-kunder skal fortsat frem til på mandag køre i de blå Kort-baner.

Fakta:

  • I færgernes tid krydsede cirka 8.000 biler Storebælt i gennemsnit pr. døgn. Allerede det første år efter betalingsanlægget åbnede i 1998 var trafikken mere end fordoblet. I dag passerer godt 37.000 køretøjer broen hver dag, og trafikken ventes fortsat at stige.
  • 76 pct. af kunderne på Storebælt bruger automatisk betaling som BroBizz eller PayByPlate.
  • Det nye udstyr i betalingsanlægget består blandt andet af et nyt klassifikationssystem, nye kameraer til nummerpladelæsning, nye LED-skilte over vejbanen og nye selvbetjeningsterminaler til kontant- og kortbetaling.
  • Betalingsanlægget på Storebælt åbnede for biltrafik den 14. juni 1998 kl. 22. Allerede fra om morgenen den 14. juni holdt bilerne i kø ved det nye betalingsanlæg for at få en af de første køreture over broen. Cirka 2.000 biler kørte igennem betalingsanlægget den første aften.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
Download
Download
Download
Download
Download
Download
Download
Indvielsen af Storebæltsbroen 14. juni 1998
Indvielsen af Storebæltsbroen 14. juni 1998
Download
Indvielsen af Storebæltsbroen 14. juni 1998
Indvielsen af Storebæltsbroen 14. juni 1998
Download
Indvielsen af Storebæltsbroen 14. juni 1998
Indvielsen af Storebæltsbroen 14. juni 1998
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab BroBizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg13.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Der er sket meget, siden betalingsanlægget blev indviet for godt 20 år siden. Dengang kom den enorme interesse for broen bag på selskabet, og det skabte trafikale udfordringer. Det nye betalingsanlæg vil fremover sikre, at kunderne kan komme hurtigere over broen – også selvom trafikken ventes at stige i fremtiden. Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange biler over broen, som da den åbnede i 1998. Selvom Storebæltsbroen i dag er en trafikal succes, så er det vigtigt, at Storebælt også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor er teknologien i betalingsanlægget nu skiftet. - Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem. Det er med til at fremtidssikre anlægget, f

Sådan kommer juletrafikken til at se ud på Storebæltsbroen19.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Julen nærmer sig, og det betyder travlhed på vejene, når de danske trafikanter pakker bilen og krydser landet. Godt 230.000 biler ventes at køre over Storebælt fra den 22. til 27. december. Her kan du se, hvordan trafikken fordeler sig i juledagene. Dagene omkring juleaften er traditionelt nogle af årets travleste rejsedage på broen. Sund & Bælt forventer, at de to største udrejsedage bliver den 22. og 23. december, hvor flest trafikanter kører fra Sjælland mod Fyn/Jylland. Den helt store hjemrejsedag bliver den 26. december. Travl jul på broen I gennemsnit kører godt 37.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen, men søndag den 22. december forventes trafikken at runde hele 44.000 biler, og den 26. december kommer mere end 48.000 biler til at krydse bæltet. - Traditionen tro bliver der travlt i Storebælts betalingsanlæg i juledagene, men du kan roligt køre hjemmefra, når det passer familien. Vi bemander betalingsanlægget efter trafikprognoserne, så vi er altid klar til at tage imod j

Priser på Storebælt i 202016.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Trafikanter, der benytter automatisk betaling, eksempelvis BroBizz eller PayByPlate, til at betale for turen over Storebælt, kan glæde sig over uændrede priser fra 1. januar. For turen over broen med en personbil sparer man minimum 50 kr. pr. tur. Priserne i 2020 afspejler aftalen om prisnedsættelsen fra 1. januar 2018, hvor det blev 15 pct. billigere at passere Storebæltsbroen i personbil, lastbil og bus. Her blev det samtidig besluttet kun at give den lave pris til trafikanter, der benytter automatisk betaling, for at sikre en fortsat effektiv trafikafvikling og undgå kø i betalingsanlægget. Prisen for personbil og personbil med anhænger, der betaler med kort eller kontanter, reguleres årligt ud fra forbrugerprisindekset. I 2020 betyder det en stigning på 5 kr. for personbil med anhænger, mens en personbil fortsat betaler 245 kr. I dag benytter tre ud af fire trafikanter automatisk betaling til turen over Storebælt, og knap 400.000 har tilmeldt sig betaling med nummerplade. Fra midte

Storebælt månedstrafik: Fortsat fald i trafikken på broen12.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

For tredje måned i træk falder trafikken på Storebæltsbroen. Faldet afspejler en generel europæisk tendens. August satte trafikrekord på Storebæltsbroen med næsten 1,3 mio. køretøjer. Lige siden har trafikken været dalende. I alt kørte godt 1 mio. køretøjer over Storebæltsbroen i november, hvilket er 0,6 pct. færre end november sidste år. Dermed er det tredje måned i træk med fald i trafikken på broen, idet september og oktober bød på et fald på hhv. 0,3 og 0,2 pct. En tendens i Europa Personbiltrafikken faldt med hhv. 0,8 pct. i september og 0,3 pct. i både oktober og november, sammenlignet med samme periode 2018. - Faldet i personbiltrafikken på Storebælt afspejler en tendens, vi ser flere steder i Europa dette efterår, siger Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt. Også faldet i bustrafikken, som har været markant gennem det meste af 2019, fortsætter i november med 11 færre busser over broen i døgnet, hvilket svarer til et fald på godt 9 pct. En ekstra weekenddag påvirker last

Godt resultat trods faldende trafik28.11.2019 16:44:33 CETPressemeddelelse

Trafikvæksten har været vigende i den sidste del af perioden, men et fortsat lavt inflationsniveau betyder, at forventningerne til årets resultat fastholdes. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.236 mio. kr. og steg med 2,1 pct. i forhold til samme periode sidste år Det skyldes primært en stigning i den samlede trafik på 2,4 pct. Personbiltrafikken steg med 2,4 pct., mens lastbiltrafikken voksede med 2,5 pct. I gennemsnit passerede godt 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. I september faldt trafikken dog samlet 0,3 pct., og denne tendens er fortsat i oktober med et fald på 0,2 pct. Væksten for personbiler har i de to måneder været negativ, mens væksten for lastbiler fortsat er positiv, men markant aftagende. Samtidig var der et fald i indtægterne fra jernbanerne over Storebælt og Øresund på 14 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Faldet skyldes primært færre passagerer over Storebælt på grund af omfattende sporarbejder ved Ringsted og også i påsken på Storebælts jernbane

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum