Nyt bestyrelsesmedlem i Middelfart Sparekasse

Jan Henriksen, børn- og ungedirektør i Middelfart Kommune, er nyt ansigt i Middelfart Sparekasses bestyrelse

Middelfart Sparekasse har skiftet ud i bestyrelsen efter det ordinære repræsentantskabsmøde torsdag den 1. marts. 48-årige Jan Henriksen afløser Bo Smith, der ikke ønskede at genopstille efter syv år i bestyrelsen.

For Jan Henriksen handler det i høj grad om at give noget igen til sparekassen og de andre kunder.

- Min familie har i mange år nydt godt af, at andre har ydet et stykke arbejde for sparekassen. Nu er børnene blevet så store, at min kone og jeg talte om, at vi nu kunne give lidt tilbage for alle de gode ting, vi har fået. Sparekassen har steppet op, når der var behov for det, og vi har altid oplevet den som åben, ærlig og reel, siger Jan Henriksen.

Sparekassen blev valgt på værdierne

Han kender sparekassen som kunde gennem mange år. Middelfart kender han også ganske godt, selv om bopælen er Vamdrup ved Kolding. Siden 2013 har han nemlig været børn- og ungedirektør i Middelfart Kommune. Han er uddannet lærer, har en master fra Bedford University samt diplomuddannelser i ledelse og specialpædagogik. At han og hustruen blev kunder i sparekassen skyldes de rodfæstede værdier.

- Middelfart Sparekasse er en ægte garantsparekasse, et fællesskab der arbejder for et fælles bedste. Der er plads til alle typer af kunder, og den mangfoldighed er det meget tiltalende at være en del af, siger Jan Henriksen.

Fokus på fortællingen til de unge kunder

I bestyrelsen vil han blandt andet arbejde for at gøre fortællingen om sparekassen endnu stærkere, hvilket vil stille sparekassen bedre i konkurrencen om de unge bankkunder.

- Der skal ske en stærkere relationsopbygning over for de unge, nogle større fortællinger, som tager afsæt i den dagsorden de unge har, og som ikke nødvendigvis handler så meget om økonomi, men mere om fællesskab. Fortællingen er meget vigtigere for de unge end for de voksne kunder, siger Jan Henriksen, der også ser frem til at skulle arbejde med strategiudvikling i regi af Middelfart Sparekasse.

- Sparekassen har en stærk tradition for at levere og eksekvere strategier. Strategiudvikling er en stor del af min hverdag, så det glæder jeg mig til at kunne bidrage til, siger han.

Også nyt medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem

Der er sket endnu en ændring i den ni mand store bestyrelse i Middelfart Sparekasse. Det medarbejdervalgte medlem Ulrik Sørensen kunne ikke genopstille, da han så ville passere anciennitetsgrænsen på maksimalt 12 år i bestyrelsen. Nyt medarbejdervalgt medlem er Rikke Jakobsen, erhvervsmedarbejder i erhvervsafdelingen i Middelfart og tillidsmand som også forgængeren i bestyrelsen, Ulrik Sørensen, er.

Bestyrelsesmedlem Jan Henriksen, 40868708,
Kommunikationschef Bjarne Jacobsen, 27900664, bja@midspar.dk

Sparekassens vision er at være ”bedst til kunder”, vi vil være en Danmarks bedste arbejdspladser, og hvert år giver vi mindst 7,5 mio. kr. tilbage til lokalsamfundene i form af støtte til begivenheder, foreninger, enkeltpersoner mv.

Forretningsmodellen har vist sig bæredygtig gennem mange år. Sparekassen har i dag ca. 75.000 kunder, egenkapitalen har rundet én mia. kr., og i 2017 var overskuddet før skat 125,9 mio. kr.