Nyt år – ny bolig: 5 gode råd til alle, der søger efter en lejebolig

Et nyt år er begyndt. For mange betyder det også, at boligdrømmen får ny luft under vingerne, men processen med at finde det rette hjem kan virke uoverskuelig. Derfor har EjendomDanmark her samlet 5 gode råd til dem, der søger efter en lejebolig.

Når et nyt år begynder, sætter mange også søgningen efter en lejebolig igang. Det kan både være de nye studerende, der begynder på et studie med vinterstart, familien, der med hjemmearbejde friskt i erindringen drømmer om mere plads, eller alene behovet for en ny udsigt og nye rammer.

De boligsøgende skal dog være klædt rigtigt på, da det kan tage tid at finde den rette lejebolig - der er nemlig mange om buddet:

”Efterspørgslen på lejeboliger særligt i storbyerne er højere, end den længe har været. En faktor er, at det brandvarme ejerboligmarked smitter af på lejeboligerne nu. Derfor forstår jeg godt, hvis man har brug for at vide, hvordan man bedst griber boligsøgningen an. For det er vigtigt, at man undersøger markedet, har styr på sine krav og ikke mindst har realistiske forventninger,” siger adm. direktør Jannick Nytoft, EjendomDanmark.

5 gode råd til dig, der søger en lejebolig

1. Hav styr på dine krav og forventninger
    Vær indstillet på, at du muligvis skal gå på kompromis med dine krav og forventninger, da der er mange om buddet. Prøv for eksempel at ansøge om et kollegieværelse, start et bofællesskab med et par venner eller udvid dit søgeområde. Det er alt sammen noget, der kan øge dine muligheder for at finde den rette lejebolig.
  2. Start i god tid
    Vær ude i god tid. Mange uddannelser har vinterstart, og der derfor er mange, andre som også leder efter en lejebolig lige omkring årsskiftet – og der er særligt pres på de mindste boliger. Opret en søgeagent på flere boligsider, så du får besked, når der bliver opslået relevante boliger i de områder, du søger.
  3. Gør brug af dit netværk
    Lav et kreativt opslag om, at du søger en ny lejebolig, og bed dit netværk om at dele det. Husk at beskrive, hvem du er, hvad dit huslejebudget er, og hvor du ønsker at bo. Fortæl desuden dine venner og familie, at du er boligsøgende. Måske falder de over noget, der kunne være relevant for dig.
  4. Skriv en fængende ansøgning
    Skriv en ansøgning, hvor du fortæller, hvorfor du er det perfekte match til boligen. Skil dig ud fra mængden med noget visuelt, der fanger læserens blik, og del dine sociale medier med udlejeren, så denne får en fornemmelse af, hvem du er. Det er også vigtigt, at du udviser selvstændighed, så grib telefonen og være proaktiv.
  5. Vær professionel
    Kom til tiden, hvis du er inviteret til en fremvisning. Svar på mails og vær gerne konstruktiv i din dialog med den potentielle udlejer.