LevLev

Nyt ambassadørkorps skal hjælpe personer med udviklingshæmning i job

Landsforeningen LEVs beskæftigelsesindsats KLAPjob har startet et ambassadørkorps, der består af personer med kognitive udfordringer, som er i arbejde, og som gerne vil hjælpe og støtte andre, der vil samme vej.

KLAPjob har til dags dato fået knap 3000 mennesker med kognitive udfordringer i arbejde på det ordinære arbejdsmarked. Som noget nyt har KLAPjob udnævnt syv ambassadører, der har til opgave at fortælle andre mennesker med udviklingshæmning om alle de fordele, udfordringer og op-og-ned ture, der er forbundet med at have et arbejde.

Ambassadørerne Lea, Mick, Bjørn, Daniel, Asbjørn, Jens og John Allan har alle fået job på det ordinære arbejdsmarked gennem KLAPjob og har derfor en masse erfaringer, som de er klar til at dele med andre.

Udvikling gennem arbejde
De syv KLAPjob-ambassadører er alle eksempler på, hvor meget man som voksen med kognitive udfordringer kan udvikle sig gennem sit arbejde.

Men livet som medarbejder er ikke altid en dans på roser. Det kan være hårdt at starte i nyt arbejde, og også disse erfaringer skal ambassadørerne dele ud af.

Ambassadører skal hjælpe og inspirere
Som en del af korpsets arbejde får ambassadørerne en fast telefontid en gang om ugen, hvor de deler ud af deres erfaringer og svarer på spørgsmål om livet på arbejdsmarkedet.

Asbjørn Jensen og Lea Christensen er KLAPjob-ambassadører i henholdsvis Midt – og Nordjylland. Begge ambassadører har skånejob i Rema 1000. Asbjørn arbejder i REMA 1000 i Viborg og Lea arbejder i REMA 1000 i Hjørring. Fremover vil de to ambassadører stå til rådighed en time om ugen for ligesindede, forældre og andre nysgerrige, der gerne vil vide mere om, hvad det vil sige at have et kognitivt handicap og samtidig være en del af arbejdsmarkedet.

Har du spørgsmål til Asbjørn og Lea? Så kan du træffe Asbjørn hver fredag mellem klokken 16-17 på telefon 92 15 27 51. Og Lea hver mandag mellem klokken 19-20 på telefon 92 15 27 50.

Kommunikationsmedarbejder Emma Borello, tlf. 25331899 mail: eb@lev.dk

KLAPjob er en beskæftigelsesindsats under Landsforeningen LEV, der laver skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshæmning og andre kognitive vanskeligheder. Det vil sige job til mennesker, der for eksempel har udviklingshæmning, autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, muskelsvind eller erhvervet hjerneskade, der gør, at de har behov for støtte til at komme ind på det ordinære arbejdsmarked.

KLAPjob har aftaler med kommuner, virksomheder og organisationer i hele landet. Vores jobkonsulenter er inddelt i tre store distrikter ‘Sjælland, Hovedstaden og Bornholm’, ‘Syddanmark’ og ‘Nord- og Midtjylland’.

Vi har snart skabt 3000 job til førtidspensionister – vi er klar til at skabe endnu flere!