Nyt album: Blæserkvintetter af dansk musiklivs farverige multitalent Niels Viggo Bentzon

Den 13. maj udkommer et nyt album med blæserværker af Niels Viggo Bentzon, indspillet af Carl Nielsen Kvintetten.

Niels Viggo Bentzon (1919-2000) må siges at være en af de vigtigste og mest farverige skikkelser i dansk musikhistorie, som både pianist, forfatter og komponist af næsten 1000 værker.

Nu har den unge Carl Nielsen Kvintetten kastet sig over Bentzons fem kendte blæserkvintetter, heraf fire der ikke tidligere har været indspillet, på et nyt album som udkommer d. 13. maj.

En usædvanlig og farverig skikkelse i dansk musik

Bentzon har opnået status som et slags kultfænomen i dansk kulturliv, på grund af hans mangfoldige interesser og talenter: han underviste, skrev musikfaglige bøger, anmeldelser og fiktion, deltog i happenings, flirtede med fluxusbevægelsen og var desuden en fremragende pianist og improvisator.

Som komponist producerede han nærmest uafbrudt i en periode på mere end 60 år og havde ingen berøringsangst for selv de største musikformater. En strøm af symfonier, instrumentalkoncerter, operaer, balletter og kammermusik i alle tænkelige besætninger og formater flød fra Bentzons hånd.

Bentzon bevægede sig gennem årtierne mellem bl.a. serialisme, ny enkelhed og lydkollager, men hans personlige aftryk var altid stærkere end den aktuelle isme. Han bibeholdt et særligt Bentzonsk tonesprog, samtidig med at han forholdt sig inspirationen fra sin samtid – og ignorerede den, når det var nødvendigt.

Stor opfindsomhed og distinkt virtuositet

Det nye album præsenterer fem værker for blæserkvintet af Bentzon, heraf fire verdenspremiereindspilninger, skrevet i de tidligere år fra 1943 til 1958. Forud for udgivelsen, har Carl Nielsen Kvintetten arbejdet med Bentzons håndskrevne noder, som er blevet gravet frem og restaureret.

Det nye album indeholder bl.a. Variations for Wind Quintet, Op. 21, som består af en række ‘stemninger’, hvor de fem blæsere på skift udfordres og fremviser forskellige ansigter og grimasser. Bentzons store interesse for jazz kan høres i hans Bop Quintet, som en stilistisk maske og et nærmest klichépræget tonesprog.

Carl Nielsen Kvintetten

Carl Nielsen Kvintetten så dagens lys i 2006 og har siden givet utallige koncerter i både ind- og udland. Medlemmerne er alle uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Kvintetten består af solofløjtenist i Malmö Operaorkester Kenny Staškus Larsen; kontraktansat solooboist i Helsingborg Symfoniorkester Carl Julius Lefebvre Hansen; soloklarinettist i Copenhagen Phil August Finkas; hornist i Copenhagen Phil Christian Vinther samt alternerende solofagottist i Aalborg Symfoniorkester Johannes Herjö.

Udkommer den 13. maj 2022

Carl Nielsen Kvintetten