Nysted Strand Camping certificeret med EU-Blomsten

Nysted Strand Camping er netop blevet certificeret med EU-Blomsten. Det er lige nu den eneste campingplads i Danmark, der har opnået certificeringen – og Nysted Strand Camping kommer samtidig i eksklusivt selskab, da der indtil videre kun er 20 campingpladser i Europa, der kan dokumentere deres bæredygtighedsarbejde med det officielle europæiske miljømærke.
Nysted Strand Camping er netop blevet certificeret med EU-Blomsten, hvilket blev markeret med en officiel overrækkelse af certifikat den 20. april. På billedet ses Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, og campingpladsens værtspar, Nicole og Henrik Søby.

Det seneste år har mange af os været turister i eget land, og campingferier er noget af det, som har vundet indpas i mange familier. Samtidig er hele 74 % af danskerne optaget af, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet.

Nu kan Nysted Camping tilbyde overnatninger, der gør det muligt for både danske og udenlandske turister at forene disse to ting. Campingpladsen er nemlig blevet certificeret med EU-Blomsten. Det blev markeret med en officiel overrækkelse af certifikat den 20. april.

”Det gør jer til et attraktivt overnatningssted, ikke bare for os danskere, men også for de mange europæere, der prioriterer bæredygtighed højt. Lad os håbe på, at mange flere danske campingpladser vil følge trop, og at I har fået startet en grøn bølge”, sagde Martin Fabiansen, direktør for Miljømærkning Danmark, i forbindelse med overrækkelsen.

Også Guldborgsund Kommunes borgmester, John Brædder, glædede sig over certificeringen af den lokale campingplads:

”Det er både en stor glæde og ære at være med til at markere dagens certificering af Nysted Strand Camping. I er nemlig den eneste campingplads i Danmark, som er certificeret med EU-Blomsten – og som den kun 20. campingplads i hele Europa med certificeringen, er både I, Guldborgsund og Danmark for alvor blevet synlige på Europakortet med grønne feriedestinationer”.

Der er gjort en indsats hele vejen rundt

Nysted Strand Camping er drevet af værtsparret Nicole og Henrik Søby, som nu har bevis på, at deres campingplads er blandt de miljømæssigt bedste.

”For os er det helt naturligt – både privat og professionelt – at tænke over vores forbrug og passe godt på jordens ressourcer. Derfor var det åbenlyst for os at gå efter EU-Blomsten, som er kendt i hele Europa. Vi er glade for, at vi nu kan være med til at give både danske og udenlandske turister mulighed for at vælge bæredygtighed aktivt til, når de vælger ferie. Samtidig er certificeringen et stærkt redskab for os til hele tiden at forbedre os,” fortæller Henrik Søby.

En campingplads med EU-Blomsten skal bl.a. leve op til skrappe krav til energi- og vandforbrug. På campingpladsen i Nysted har de derfor været i gang med at udskifte lyskilder, så der nu næsten er 100 % LED-belysning, hvoraf en del er sensor- og tidsstyret. Elforbruget er baseret på vindmøllestrøm, og der er blevet sat vandreducerende filtre på alle tappesteder.

”Der er også indført affaldssortering, så vi nu sorterer i 19 kategorier, og så har vi også haft fokus på vores forbrug. Fx er de rengøringsmidler, vi bruger til den daglige drift, med enten Svanemærket eller EU-Blomsten – og vi bruger ikke pesticider til at passe vores arealer”, fortæller Henrik Søby.

Bliv inspireret til en mere bæredygtig livsstil

Ud over de mange grønne initiativer, der findes i campingpladsens arbejdsrutiner, rengøring og indkøb, og som man måske ikke lægger så meget mærke til som gæst på campingpladsen, bliver der også gjort en stor indsats for at inspirere gæsterne til en mere bæredygtig livsstil – også når ferien er slut:

”Vi tilbyder et stort udvalg af lokale og/eller økologiske fødevarer i vores butik, vi arrangerer en lokal affaldsindsamling, og vi tilbyder en masse aktiviteter i naturen. Alt sammen noget, som skal give vores gæster sjove, sociale og spændende stunder – men som forhåbentlig også øger deres glæde og respekt for naturen og giver dem grønne vaner, som de vil tage med sig, når de rejser hjem. Det kan være at bygge fuglekasser og insekthoteller hjemme i haven, ligesom vi har gjort på campingpladsen, det kan være at samle henkastet affald op, og det kan være at få øjnene op for lokale fødevarer”, siger Henrik Søby.

FAKTA OM EU-BLOMSTEN

EU-Blomsten er EU’s officielle miljømærke. Målet med EU-Blomsten er at mindske den samlede miljøbelastning fra produktion og forbrug. Derfor ser EU-Blomsten på hele produktets rejse og de miljøproblemer der opstår undervejs - til gavn for mennesker, miljø og jordens ressourcer.

EU-Blomsten gør det enkelt for forbrugere og professionelle indkøbere at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser. 42 % af danskerne kender EU-Blomsten – og 22 % af danskerne ser efter EU-Blomsten, når de vælger varer.

EU-Blomsten er sammen med Svanemærket de eneste officielle miljømærker i Danmark.

CAMPINGPLADSER MED EU-BLOMSTEN

Et overnatningssted med EU-Blomsten skal leve op til en række obligatoriske krav inden for bl.a. energi- og vandforbrug samt håndtering af affald. Herudover er der en række valgfri områder, som man skal opnå et antal point indenfor.

De obligatoriske krav omfatter bl.a.:

• Energieffektive installationer inden for belysning og opvarmning af lokaler samt brugsvand.
  • Vandbesparende installationer i baderum og toiletter samt begrænsning af mængden af tøjvask.
  • Begrænsning af affaldsmængder gennem affaldssortering.
  • Rygeforbud i fællesrum.

De supplerende pointkrav omfatter bl.a.:

• Ingen brug af pesticider ved pasning af udearealer.
  • Salg af lokale og økologiske varer.
  • Tilbud om miljøvenlig transport.
  • Miljømærket indkøb af rengøringsartikler og papirprodukter.
  • Brug af regnvand til blomstervanding.

NYSTED STRAND CAMPINGS ARRANGEMENTER I SOMMER/EFTERÅR MED FOKUS PÅ BÆREDYGTIGHED

• Lokal og social affaldsindsamling (i samarbejde med DN) – sætter fokus på at undgå affald i naturen.
  • Øl- og vinsmagning med lokale drikkevarer og mad – skal øge fokus på brug af lokale fødevarer.
  • Guidede cykelture med campingfatter langs kysten, hvor istidslandskab, flora og fauna beskrives.
  • Udfordringen ”Find 10 ting i naturen”, hvor man ud fra billeder skal finde frem til lokale plante- og dyrearter.
  • Havkajaktur med naturvejleder, hvor man kan opleve havet helt tæt på.
  • Fange hundestejler, krabber, kutlinger og rejer – og smage kogte rejer man selv har fanget.
  • Sælsafari til den lokale koloni uden for ynglesæsonen, hvor man kan opleve Danmarks største rovdyr, gråsælen (300 kg) komme tæt på båden.
  • Plantning af 100 nye træer på campingpladsen og i lokalområdet sammen med lokal børnehave og gæster fra campingpladsen er med til at sætte fokus på træers vigtige betydning for klima og biodiversitet.

Miljømærkning Danmark: Lisa Olufson Klæsøe, tlf. 39 96 61 06
Nysted Strand Camping: Henrik Søby, tlf. 54 87 09 17

Nysted Strand Camping på Lolland er lige nu den eneste campingplads i Danmark, der har opnået certificering med EU-Blomsten.
EU-Blomsten er det officielle europæiske miljømærke. EU-Blomsten gør det enkelt for forbrugere og professionelle indkøbere at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.

EU Ecolabel

EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk