Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2018 med et overskud før skat på 5 mio. kr.

Regnskabet blev fremlagt på generalforsamlingen torsdag, og bestyrelsesformand Alex Nielsen betegner 2018 som meget tilfredsstillende. Ritzaus Bureau blev i 2012 ændret til et aktieselskab, og siden har virksomheden udviklet sig positivt. Selv om indtægten fra salg af nyheder til medier er presset, er bureauets omsætning vokset år for år og ligger nu på 158 mio.kr.

Omsætningen steg i 2018 fra 130 mio.kr. til 158 mio.kr., blandt andet fordi Ritzaus Bureau den 1. januar 2018 overtog fotobureauet Scanpix, men også fordi der igen i 2018 var vækst i omsætningen til kunder uden for medieverdenen.

Siden 2015 har Ritzaus Bureau sænket priserne på den såkaldte mediehuspakke, generelle tekst-nyheder til medier, med ca. 30 procent, samtidig med, at omsætningen til kunder uden for medieverdenen er vokset tilsvarende. Bureauets omsætning til kunder uden for mediebranchen voksede i 2018 med 15 procent.

I sin beretning omtalte formand Alex Nielsen de senere års positive udvikling. Omsætningen er vokset, medierne har fået bedre og billigere nyheder, og i 2018 overtog Ritzaus Bureau fotobureauet Scanpix, hvilket mere end fordoblede denne del af virksomheden. Siden Ritzaus Bureau i 2012 blev ændret fra et I/S til et A/S er den samlede omsætning vokset med 55 procent, selv om priserne på mediehuspakker er reduceret med ca. en tredjedel.

Aktionærerne, der tæller en stribe danske dagblade og mediehuse, kan se frem til at få udbetalt et udbytte på tre mio.kr.

”2018 blev et meget tilfredsstillende år for Ritzaus Bureau. Ritzau fortsatte de senere års positive udvikling, og det tegner til yderligere fremgang i 2019,” siger bestyrelsesformand Alex Nielsen, der overtog formandsposten for et år siden.

Per Westergaard, der var valgt for Jysk Fynske Medier, stopper som bestyrelsesmedlem efter 11 år på posten. Han erstattes af chefredaktør Peter Orry Jensen, Jysk Fynske Medier. Alex Nielsen, chefredaktør og adm. direktør for Herning Folkeblad på det konstituerende møde efter generalforsamlingen blev valgt som ny formand for Ritzaus Bureau.

Se hoved- og nøgletal nedenfor.

Hovedtal- og nøgletal

2018 t.kr.

2017 t.kr.

2016 t.kr.

2015 t.kr.

2014 t.kr.

Nettoomsætning

Bruttoresultat

Driftsresultat

Resultat af finansielle poster

(99)

Årets resultat

Samlede aktiver

Investeringer i materielle anlægsaktiver

Egenkapital

Gennemsnitligt antal medarbejdere (stk.)

Hovedtal

734,2

741,2

746,8

Ritzaus Bureau har været nyhedsbureau siden 1866, og ændrede i 2012 selskabsform fra interessentskab til aktieselskab for at give bedre mulighed for at udvikle virksomheden.

Ritzaus Bureau A/S ejes af DR, JP/Politiken, Dagbladet Børsen, Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Herning Folkeblad/Midtjyllands Avis, Medieselskabet Nordvestsjælland, Lolland-Falsters Folketidende, Skive Folkeblad og Helsingør Dagblad.

Kontakt: Chefredaktør, adm. direktør Lars Vesterløkke, tlf. 2162 5312

+45 33 30 00 00http://www.ritzau.com/