Nyhed: Digitalt værktøj skal hjælpe danskere der arbejder hjemmefra

Et nyt digitalt værktøj skal hjælpe tusindvis af danskere med deres trivsel, mens de er tvunget til at arbejde hjemmefra pga. Corona-pandemien. Medarbejderne får konkrete råd og redskaber, og lederne får overblik og føling i en tid, hvor alt foregår på afstand.

Corona-pandemien har vendt op og ned på danskernes hverdag, og tusindvis arbejder lige nu hjemmefra. Det er en ny virkelighed, hvor man er langt væk fra de vante arbejdsrammer, kolleger og leder, og mange knokler for at balancere børn om benet, arbejdsopgaver og fritid.

Det nye digitale værktøj GAIS Arbejdslyst Hjemmefra skal hjælpe medarbejdere og ledere med trivslen derhjemme. Værktøjet fokuserer specifikt på seks faktorer, der har betydning for hjemmearbejdslysten, fx de fysiske rammer, balance, selvledelse og distanceledelse.

”Fokus på trivsel er ikke blevet mindre væsentligt, fordi arbejdet er rykket hjem for en periode. Tværtimod. Den nye virkelighed stiller store krav til medarbejderne, hvor mange selv skal tilrettelægge arbejdet og få det til at spille sammen med kolleger, partner og hjemmeskole. Alt imens chefen også leder på afstand,” siger Krifas formand Søren Fibiger Olesen, som er stolt af at kunne give danskerne en hjælpende hånd med at få arbejdslivet, relationerne og opgaverne til at hænge sammen i en tid, hvor arbejdet er forandret, og trivslen er sat under pres.

Konkrete redskaber
Online-værktøjet måler, hvordan det står til med arbejdslysten og giver samtidig konkrete råd og redskaber til, hvordan den forbedres. Det kan blandt andet give lederen overblik og føling med sine medarbejdere trods afstand og mulighed for at sætte ind de rigtige steder.

”Vi står midt i en meget usædvanlig tid, hvor danskerne på rekordtid har skullet omstille sig, og det har været og er stadig en krævende opgave. Det er derfor meget opløftende at kunne tilbyde den her nye måling, som tager udgangspunkt i den aktuelle situation,” siger Søren Fibiger Olesen.

Det nye værktøj er udviklet i et tæt samarbejde mellem GAIS, der er en trivselsplatform søsat af Krifa, og Krifas Videncenter for God Arbejdslyst, der forsker i danskernes trivsel. Det er desuden frit tilgængeligt for alle, for som Krifas formand siger, er god arbejdslyst ikke forbeholdt særlige grupper – alle danskere skal trives bedst muligt trods situationen.

”Vi gør naturligvis også brug af værktøjet i Krifa, og der er netop sendt en måling ud til samtlige medarbejdere. Resultaterne giver medarbejderne konkrete redskaber, lederne får en føling med trivslen, og det giver grobund for en god dialog mellem medarbejder og leder,” lyder det fra Søren Fibiger Olesen.

Fakta

• GAIS står for God Arbejdslyst Indeks Score og er en digital trivselsplatform til at måle arbejdslyst, der er søsat af Krifa
  • GAIS Arbejdslyst Hjemmefra er et nyt værktøj, der er målrettet hjemmearbejde og kan findes på www.arbejdslysthjemmefra.dk
  • Målingen tager fem minutter og kan bruges af virksomheder, teams og lønmodtagere
  • Der måles på seks faktorer: De fysiske rammer, balance, kolleger, mestring, selvledelse og distanceledelse

Krifa er fagforening og a-kasse for ca. 200.000 danskere, og det gør Krifa til den fjerde største fagbevægelse i Danmark. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og samfundet – og missionen er integreret i alt, hvad fagbevægelsen gør.

Erhvervspsykolog: Det er okay at være nervøs for at vende tilbage på arbejdet15.5.2020 13:47:31 CESTPressemeddelelse

Flere og flere arbejdspladser er så småt ved at åbne op og lade de tomme kontorbygninger blive fyldt med liv igen. Intet er som før Corona-krisen, og mange vil møde ind til en anderledes hverdag med restriktioner og nye rutiner. Men hvordan sikrer man høj trivsel, når alt er vendt på hovedet, og Corona stadig raserer? Krifas erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer her med tre gode råd til en hverdag med trivsel: Sæt ord på bekymringerne. - Der kan være mange bekymringer og stor usikkerhed forbundet med at skulle vende tilbage på arbejdspladsen, mens Corona stadig er der. Er det sikkert? Bliver jeg nu smittet? Holder mine kolleger god nok hygiejne og afstand? Tal om det med dine kolleger og sæt ord på det, der fylder. Du er helt sikkert ikke alene om bekymringerne. Inddrag din leder. - Lederen har en vigtig rolle i at sikre arbejdsmiljøet og trivslen, og det kan derfor være en god idé at inddrage lederen. Det er fx en god idé, at lederen italesætter, at det er okay at sige fra, hvis nogen