Nye virksomheder i bygge- og anlægsbranchen er gode overlevere

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at nystartede virksomheder i bygge- og anlægsbranchen er gode til at overleve de første kritiske år. Fire ud af fem nye virksomheder overlever det første år.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at hele 80 procent af de bygge- og anlægsvirksomheder, der er startet i 2015, stadig eksisterer i 2016. Det er en bedre overlevelsesrate end blandt virksomheder generelt i Danmark, hvor kun 74 procent af de virksomheder, der er oprettet i 2015 fortsat havde sin gang på jord året efter.

Hvis man i stedet følger de nye virksomheder over en femårig periode, ligger overlevelsesraten i bygge- og anlægsbranchen tættere på gennemsnittet på tværs af brancher. 44 procent af bygge- og anlægsbranchens nye virksomheder i 2011 findes stadig i 2016, mens det generelt er 43 procent på tværs af alle brancher.

Byggevirksomheder klarer sig godt igennem det første år
- Der er mange virksomheder, som ikke overlever de første kritiske år, men de nye tal fra Danmarks Statistik viser, at virksomheder i bygge- og anlægsbranchen faktisk er bedre til at klare sig gennem de første kritiske år end de fleste andre virksomheder – eksempelvis sammenlignet med virksomheder inden for erhvervsservice eller handel og transport, siger Jacob Hangaard, økonomisk konsulent i Dansk Byggeri.

- En af forklaringerne er formentlig, at virksomheder i bygge- og anlægsbranchen ofte startes i forbindelse med en konkret opgave. På den måde er omsætningen i virksomhedens første levetid sikret - modsat i andre brancher, hvor man først skal opdyrke et marked og skabe et kundegrundlag.

- Men når de første projekter så er udført, skal bygge- og anlægsvirksomhederne finde nye kunder. Så der er dynamikken ikke meget anderledes end i andre brancher. Derfor ser vi også, at overlevelsesgraden i bygge- og anlægsbranchen på den lidt længere bane, nærmer sig overlevelsesgraden i andre brancher, slutter Jacob Hangaard

Økonomisk konsulent Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, tlf. 61 66 53 58
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, kas@danskbyggeri.dk, telefon 23 25 84 69

Historisk overskud i landbruget kan give flere investeringer i lager- og produktionsbygninger13.7.2018 10:53pressemeddelelse

Med den nuværende tørke i Nordeuropa og de udfordringer, det giver for dele af landbruget, er der nok nogle landmænd, der holder vejret i øjeblikket. Til gengæld viser nye tal fra Danmarks Statistik, at 2017 førte til en historisk god indtjening i landbruget. På den lidt længere bane kan en solid indtjening i landbruget materialisere sig i flere investeringer i erhvervsbyggeri.

Flere i byggeriet er omfattet af sundhedsordning12.7.2018 07:15pressemeddelelse

Når ryggen driller hos mureren eller tømreren, er der hjælp at få. 5.000 flere ansatte i forhold til sidste år i Dansk Byggeris medlemsvirksomheder er nemlig omfattet af en sundhedsordning gennem PensionDanmark. Den sikrer blandt andet, at den ansatte hurtigere kan blive undersøgt og behandlet. Den øgede tilslutning til sundhedsordningen glæder Dansk Byggeri, der peger på, at forebyggelse og hurtig behandling er vigtig for ansatte i fysisk hårde job