DEASDEAS

Nye vinde i Spies’ tidligere hovedkvarter: Nytænkende udvikling af historisk ejendom skal fordre moderne arbejdsliv

Nyropsgade nr. 39 i det centrale København: Pensionsselskabet PenSam og DEAS Asset Management har gjort op med den klassiske udviklingsopgave og skabt et atypisk kontorhus med en kreativ stemning og ambitionen om liv 24/7.
Reception om dagen og bardisk om aftenen – arbejdsliv og fritid smelter sammen i de historiske lokaler i Nyropsgade.

I juni 2020 købte PenSam den tidligere hotel- og teaterejendom Nyropsgade nr. 39 af PROARK, og en omfattende udviklingsopgave af de ca. 5.500 m2 gik i gang. DEAS Asset Management blev valgt til at forestå udviklingen, og ambitionerne var fra starten af at skabe mere liv til byen og give ejendommen en grøn profil, så den kunne tiltrække nye lejere til et lejeniveau, der på sigt giver et bedre afkast.

”En perfekt placering centralt i København V forpligter. Vi vil give noget tilbage til byen, så vi ikke skaber endnu et kontorhus, der står tomt efter kl. 17. Vi kunne godt tænke os, at ejendommen i Nyropsgade blev bæredygtig på flere niveauer; også i forhold til balancen med byens liv ved at skabe større tilgængelighed og interaktion mellem brugere og københavnere i øvrigt,” siger Jeppe Starup, Head of Private Capital & Real Assets, PenSam.

Her vil arbejdsliv og fritid flyde sammen

Stueetagen er blevet markant ombygget og indrettet til at rumme et mix af nye funktioner.

Om dagen vil stueplanet være reception og ventelounge for kontorlejemålenes gæster, samt rumme en cafe, der fra november er åben for alle, såvel lejere som ikke-lejere, og som tilbyder frokostordning til kontorlejerne, mens kælderen vil byde på fælles møderum.

Om aftenen omdannes etagen så til ’Kolme’, der bl.a. vil drage stor fordel af det liv, der er i forbindelse med Bremen Teaters aftenarrangementer. De tidligere depotrum i husets øvre kælder aktiveres også med bl.a. mulighed for intime koncerter og private dining i unikt indrettede lokaler. De øvrige kvadratmeter fra 1. til 6. sal er indrettet til moderne og gennemlyste kontorarealer fra 785-2.991 m².

Lejerne kan således i dagtimerne booke lounger til møder og den tilstødende teatersal til konferencer eller town hall meetings. Desuden vil den store bar i ’Kolme’ og Bremen Teaters foyer kunne danne ramme for en privat fredagsbar, mens lokalerne om aftenen og i weekender fyldes med teaterarrangementer, festlige middage og øl i baren.

Unik stil og stemning

Sammen med den eksisterende lejer Bremen Teater har partnerne valgt at bygge videre på den stemning og stil, som Bremen har skabt med indretningen af deres andet spillested, Hotel Cecil, og Bremens egen Natbar med højt til loftet og plads til kreative stemninger.

”Det er klart, at det ikke er for alle lejere, og vi har også haft enkelte interesserede, der har takket nej, fordi de var nervøse for, om det blev for uformelt. Men langt de fleste kan sagtens se værdien af at arbejde i et hus med masser af liv døgnet rundt, en unik historie og den kreative stemning, det skaber,” siger Kasper Bagger Clausen, Asset Manager, DEAS Asset Management.

Der er lukket lejekontrakter på mere end halvdelen af etagerne, og der pågår forhandlinger med konkrete lejere på resten.

”Der er en masse udfordringer ved at tænke ud af boksen på denne måde, når man vælger at skabe synergier mellem kontorsegmentet og oplevelsesindustrien. Og det er helt klart kun lykkedes, fordi vi har haft et stærkt samarbejde med Bremen Teater, der også har set værdien i at investere i nye muligheder,” siger Kasper Ørsnes Larsen, Senior Development Manager, DEAS Asset Management.

CO2-besparende køling og grøn certificering på vej

Der er også tænkt på maksimal resurse-besparelse ved at investere i fjernkøling til hele huset, hvor produktionen af køling til ejendommens køle- og airconditionanlæg sker ved hjælp af havvand. Løsningen er derudover støjfri, meget pladsbesparende og giver en markant CO2-besparelse.

Bæredygtigt byggeri er et prioriteret fokusområde for PenSam, der har et strategisk mål om at certificere 20 procent af ejendomsporteføljen inden 2025, og ejendommen på Nyropsgade er derfor også ved at blive certificeret med DGNB-certificeringsordningen for bygninger i drift (BiU).

Restaurant Kolme og Café åbner til november 2022.

Anne Louise Fisker Nielsen, Marketing & Communications Business Partner, DEAS, mobil 27 90 12 22, mail: alf@deas.dk

Musiker og designer Morten Varano, står bag den unikke indretning i stueetagen samt mødelokaler og har haft fokus på akustik og den gode lyd.
Den karakteristiske facade er renoveret og beklædt med en ny isolerende aluminiumsløsning (Aluflam).
De øvrige kvadratmeter fra 1. til 6. sal er indrettet til moderne og gennemlyste kontorarealer.

Kort om PenSam

PenSam er et pensionsselskab, der leverer arbejdsmarkedspension til FOA’s faggrupper. Det gælder lønmodtagere, der udfører kerneopgaver i det danske velfærdssamfund, primært i kommuner, men også i regioner og i private virksomheder.

www.pensam.dk

Kort om DEAS Asset Management A/S

DEAS Asset Management er en førende pan-nordisk investerings- og asset managementpartner inden for fast ejendom. DEAS Asset Management tilbyder såvel Fund Management, Investment og Asset Management samt Development og Transaction & Advisory Services.

www.deas-asset.com