Aarhus Universitet: Arts

Nye værktøjer til trivselsindsatser for unge

Del
Der er voksende mistrivsel blandt unge. Problemet er veldokumenteret, men hvad gør man ved det? Lærerne kan spille en væsentlig rolle, men mangler tit redskaberne. Et fælleseuropæisk forskningsprojekter har udviklet værktøjer og interventionsindsatser, der kan bruges i både skolen og i familien for at forebygge mistrivsel blandt unge. Nu bliver de tilgængelige for alle.

”Vi har gennemført et projekt på tværs af landegrænser, hvor man skulle se på, om man kunne ’booste’ teenageres trivsel og robusthed, så de både positivt fik noget ud af det, og samtidig fik nogle redskaber og værktøjer til at håndtere, når de helt naturligt møder nogle af de bump, som man kommer til at opleve i livet. Så det har været med tanke for både at skabe mere trivsel og at forebygge mentale lidelser og mistrivsel”, siger Mette Marie Ledertoug fra DPU, Aarhus Universitet.

Hun har sammen med Hans Henrik Knoop, Louise Tidmand og Nina Tange været en af de danske deltagere i forsknings- og udviklingsprojektet UPRIGHT, som netop er afsluttet. Seks europæiske lande har deltaget i projektet, der var støttet af EU's Horizon 2020 program.

”Lærere kan spille en meget positiv rolle, og engagement og medejerskab er to afgørende elementer, når det handler om at forebygge mental mistrivsel og øge robusthed hos teenagere. Deres indsats har også en væsentlig betydning i forhold til at påvirke indsatsen i hjemmet. Det handler eksempelvis om, hvor meget de informerer og inddrager forældrene. Men det er samtidig afgørende, at der er tale om vidensbaserede indsatser, og at lærerne får støtte nok til, at de kan udfylde deres rolle”, siger Mette Marie Ledertoug.

Følgeforskningen viser, at indsatser har forebygget mistrivsel

UPRIGHT har udviklet en lang række forskningsbaserede værktøjer og vejledninger til interventionsindsatser for at fremme mentalt velvære og forebygge psykiske lidelser, og de er afprøvet i fem af deltagerlandene. I Danmark har tre skoler deltaget i projektet, mens seks andre skoler har fungeret som kontrolgruppe. Følgeforskningen peger på, at man med interventionsindsatserne med held kan modvirke udvikling af mistrivsel blandt de unge.

”Hele projektet blev udfordret af Corona-situationen, og nedlukningerne har over hele Europa ramt unge hårdt og forværret mange unges trivsel. Vi kan se, at indsatserne har forhindret udvikling af mistrivsel blandt elever. Både elever og lærere fra skoler, der har deltaget i vores forsøg, såvel som forældregruppen, har klaret sig bedre end kontrolskolerne i løbet af perioden, hvor Corona har påvirket stort set hele forløbet”, siger Mette Marie Ledertoug.

UPRIGHT-projektet er et projekt, som har set på skolen og familien i en sammenhæng. Så selv om interventionerne i klassen har været rettet imod eleverne, har det også omfattet både en læreruddannelse og en forældreuddannelse såvel som en online portal med værktøjer og vejledninger til både forældrene og lærerne.

UPRIGHTS værktøjer og vejledninger er nu gratis tilgængelige for alle på: https://projekter.au.dk/upright/

Nøgleord

Kontakter

Mette Marie Ledertoug,
Tlf.: 22 76 63 39
Mail: Mette@Ledertoug.dk


Louise Tidmand
Tlf : 28 70 79 20
Mail : Loti@edu.au.dk


Hans Henrik Knoop
Tlf : 20 95 49 60
Mail: Knoop@edu.au.dk

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye