Holtec Automatic A/S

Nye vækstmarkeder: Holtec-gruppen fortsætter fremmarchen i Kroatien

Esbjergvirksomheden Holtec har haft en klar plan om, at der i 2020 skulle være 20 ansatte på afdelingen i Kroatien. Allerede i løbet af 2017 voksede staben fra syv til 13 medarbejdere, og udviklingen fortsætter.
Udover den udenlandske afdeling i Kroatien har automationsvirksomheden også danske afdelinger i Esbjerg, Lem, Herning, Hobro, Sønderborg, Svendborg og Aalborg. Foto: PR

Humøret er højt og ambitionerne store hos Holtec-gruppen i Esbjerg, der udvikler automation af såvel software som hardware til maskiner og industrielle anlæg. Efter udvidelsen til Kroatien i 2015 kan automationsvirksomheden igen matche markedsprisen i Danmark, og virksomheden er i de seneste to år lykkedes med at trække de kunder tilbage, som havde søgt andre leverandører. Den kraftige vækst på den kroatiske afdeling Cromatic D.O.O. får nu salgschefen til at spejde mod de store vækstmarkeder syd for grænsen.

– Når jeg sidder og ser ud af vinduet i Esbjerg, ser jeg mod Norge, Sverige og det øvrige Skandinavien. Men kigger vi ud af vinduet fra fabrikken i Kroatien, er markedsperspektivet meget større. Her kan vi se langt ud over lokalområdet til for eksempel Tyskland, hvor vi ikke tidligere har kunnet levere på grund af de høje lønninger og produktionsomkostningen i Danmark, fortæller salgschef hos Holtec-gruppen Peter A. Dahlgaard.

Succes smitter af på lokalområdet

Professor Philipp Schröder fra Institut for Økonomi på Aarhus Universitet forklarer, at det er vigtigt for danske virksomheder ikke at hvile på laurbæerne, de skal hele tiden men hele tiden at afsøge mulighederne for nye vækstmuligheder både i Danmark og i udlandet. Ifølge ham er der gode muligheder i et land som Kroatien, fordi det ofte har en positiv afsmitningseffekt på lokalområdet, når der kommer udenlandske virksomheder til.

– Det handler om det, man kalder positiv spill over. Tidligere studier har bevist, at der særligt i økonomier på et lavere udviklingstrin opstår en positiv afsmitning, hvor de lokale virksomheder bliver dygtigere på grund af tilstedeværelsen af en udenlandsk virksomhed. Det skaber nye afsætningsmarkeder i lokalområdet, og samtidig er der en god markedsadgang fra Kroatien til det øvrige europæiske marked, siger økonomiprofessoren.

Klar til at servicere det sydøstlige Europa

– Med tiden overvejer vi at skulle servicere i lokalområdet. Det er helt klart interessant for os, og det vil være et naturligt skridt mod et marked, der væsentlig større, end det vi arbejder i nu. Vi har allerede det setup, hvilket betyder vi forholdsvis hurtigt kan rulle det ud, fortæller Peter A. Dahlgaard fra Holtec-gruppen.

Softwareudvikling, tegneopgaver og andet udviklingsarbejde laves fortsat i Danmark, mens en stor del af produktionen af styretavler ligger i Kroatien, hvor der ikke er problemer med at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Tværtimod oplever Cromatic, at lokale borgere banker på døren for at søge arbejde. Derfor har det ikke været et problem at finde syv nye medarbejdere i 2017 og øge medarbejderstaben til 13. Med endnu to nyansættelser i 2018 er virksomheden er godt på vej til målet om 20 ansatte i 2020.

Peter A. Dahlgaard
Salgschef, Holtec-gruppen
pd@holtec.dk

Billeder