Nye typer af kriminalitet vinder frem i erhvervslivet i kølvandet på COVID-19-pandemien og øget ESG-rapportering

Cyberkriminalitet topper listen over aktuelle trusler for erhvervslivet, mens nye risici fra bl.a. svig med forsyningskæder vinder frem i kølvandet af COVID-19-pandemien, ligesom svig med ESG-rapportering kan påvirke virksomhedernes trusselsbillede i fremtiden. Det viser PwC's Global Economic Crime and Fraud Survey 2022.

Anastassia Stukan, director i PwC's Risk Assurance-afdeling

Ifølge PwC’s nye undersøgelse om økonomisk kriminalitet og besvigelser har knap halvdelen af virksomhederne (46 %) oplevet svindel eller økonomisk kriminalitet i løbet af de seneste to år. Særligt virksomheder inden for teknologi, telekommunikation, underholdning og medier har været hårdt ramt (66 %). Langt størstedelen af de ramte virksomheder oplevede nye tilfælde af svig som følge af COVID-19-pandemien (70 %).

“COVID-19-pandemien har skabt en øget sårbarhed, da virksomheder og organisationer har måtte fremskynde digitale løsninger som følge af nedlukningerne i samfundet. Og selvom antallet af økonomisk kriminalitet og besvigelser har ligget stabilt de senere år, rammer de ifølge undersøgelsen virksomhederne økonomisk hårdt,” fortæller Brian Christiansen, partner og leder af Risk Assurance i PwC.

Cyberkriminalitet topper listen over trusler
Cyberkriminalitet er steget i løbet af de sidste to år (fra 34 % i 2020 til 37 % i 2022). Dermed overhaler cyberkriminalitet i dette års undersøgelse kundesvig, der omvendt er faldet i periode (fra 35 % i 2020 % til 33 % i 2022), som var den største trussel i 2020, hvor PwC senest foretog undersøgelsen. Samtidig er berigelseskriminalitet på arbejdspladsen faldet (fra 31 % i 2020 til 25 % i 2022) sandsynligvis fordi færre har adgang til virksomhedens aktiver, bl.a. som følge af mere hjemmearbejde.

“Fremkomsten af flere digitale platforme, såsom sociale medier, online tjenester og handel, øger risikoen for svindel og økonomisk kriminalitet. Samtidig har COVID-19-pandemien sat skub i den digitale udvikling, hvor mange flere arbejder hjemmefra en tidligere. Det har desværre også betydet, at der er dukket flere sårbarheder op over for eksterne kriminelle,” siger Anastassia Stukan, director i PwC’s Risk Assurance-afdeling.

Hun henviser til, at ca. 70 % af de virksomheder, der har oplevet svig, svarer, at den mest disruptive hændelse kom via et eksternt angreb eller et samarbejde mellem eksterne og interne kilder.

“Undersøgelsen viser, at virksomheder primært styrker deres interne kontroller, tekniske muligheder og rapportering for at forhindre og opdage svindel. Men at forsvare sig mod nye eksterne trusler kræver det et andet sæt værktøjer og et kontinuerligt fokus på politikker, træning, kontroller og i stigende grad brug af sofistikeret teknologi,” tilføjer Brian Christiansen.

Undersøgelsen viser desuden, at nye risici som bl.a. svig med ESG-rapportering og forsyningskæder har potentiale til at forårsage større forstyrrelser i fremtiden.

Kun 8 % af de virksomheder, der har været ramt af svig, har oplevet svig med miljø-, samfunds- og ledelsesrapportering (ESG). Men i takt med at ESG bliver ved med at stige i betydning for interessenter, kan incitamentet til at begå svindel på dette område også vokse,” forklarer Anastassia Stukan.

Tilsvarende har hver ottende virksomhed oplevet nye tilfælde af forsyningskædesvindel som følge af forstyrrelsen forårsaget af COVID-19, og hver femte ser forsyningskædesvindel som et område med øget risiko som følge af pandemien.

"Det miljømæssige, geopolitiske og økonomiske pres skaber et risikolandskab, der er stadigt mere ustabilt. Samtidig ser vi en stigning i udefra kommende trusler med mere og mere avancerede cyberangreb. Virksomheder skal derfor være mere agile end nogensinde før, ligesom det kræver opdaterede it-systemer og teknologier, der kan forudsige og forhindre svindel," slutter Brian Christiansen.

Om undersøgelsen
I alt 1.296 respondenter fra 53 lande, herunder Danmark, har deltaget i undersøgelsen, der giver indsigt i truslen fra  økonomisk kriminalitet og besvigelser, omkostninger ved svindel, og hvad virksomheder skal gøre for at forudsige og forhindre svindel.

Anastassia Stukan, director i PwC's Risk Assurance-afdeling
Brian Christiansen, partner og leder af PwC's Risk Assurance-afdeling

Nyt lovforslag rammer det sjællandske erhvervsliv: Virksomheder må se bort fra rentefri skattekonto7.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Siden 1. februar i år har virksomheder haft mulighed for at have op mod 350 mio. kr. på deres skattekonto i Skattestyrelsen uden at betale negative renter, men det er formentlig slut fra 15. juni, hvor indestående over den nye beløbsgrænse på 200.000 kr. bliver tvangsudbetalt. Du bør allerede nu overveje, hvor den overskydende likviditet skal placeres, lyder det fra PwC.

Nyt lovforslag rammer det fynske erhvervsliv: Virksomheder må se bort fra rentefri skattekonto7.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nyt lovforslag rammer det sydjyske erhvervsliv: Virksomheder må se bort fra rentefri skattekonto7.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nyt lovforslag rammer det midtjyske erhvervsliv: Virksomheder må se bort fra rentefri skattekonto7.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse