Nye tal viser historisk boom i boligudbuddet

På blot et år er udbuddet af huse og ejerlejligheder steget henholdsvis 10 og 32 procent, viser nye tal fra Boligsiden. Årsagen til stigningen skal blandt andet findes i et rekordstort antal boliger, der er sat til salg i årets første fire måneder.

I løbet af 2019 er der blevet sat rekordmange boliger til salg, og det samlede udbud for huse og ejerlejligheder ligger nu henholdsvis 10 og 32 procent højere end for blot et år siden, viser Boligsidens udbudstal for primo maj. Det betyder, at boligkøberne lige nu har usædvanligt meget at vælge imellem.

På markedet for villaer og rækkehuse blev der sat over 22.000 nye boliger til salg i løbet af årets fire første måneder. Det er knap 2.000 flere end i samme periode sidste år og det højeste antal nye salgsemner i perioden målt i den tid, Boligsiden har lavet boligstatistik.

”Det store boom i nyligt udbudte huse bidrager til, at det samlede udbud lige nu ligger på et ganske højt niveau. Den årlige vækst på 10 procent er i høj grad betinget af nye salgsemner på markedet, idet vi fortsat ser en stigning i hussalget, der altså hver måned tager en god bid af udbudskagen,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden, og fortsætter:

”En anden del af forklaringen skal findes i, at stigningen i nye boliger til salg er forholdsmæssigt højere end stigningen i antal handler i 2018 og 2019, og det giver samlet en større pulje af huse på markedet.”

Et todelt lejlighedsmarked
Når man ser på udbuddet af ejerlejligheder, er udviklingen en lidt anden, idet det er nødvendigt at opdele markedet i to perioder – før og efter rentefaldet i februar 2015.

”Efter rentefaldet så vi en stor stigning i antallet af solgte ejerlejligheder, men også i antallet af nye salgsemner, hvilket skabte et stabilt udbud. Sidste år så vi, at salgsaktiviteten bremsede op, mens antallet af nye ejerlejligheder til salg forblev på samme niveau som tidligere. Som konsekvens er udbuddet steget siden begyndelsen af 2018,” siger Birgit Daetz.

Ligesom på markedet for villaer og rækkehuse er antallet af ejerlejligheder sat til salg fra januar til og med april måned rekordstort. Der er helt præcist tale om 7.566 boliger, som har været med til at booste det samlede udbud af ejerlejligheder, der lige nu ligger på 9.089 styks. Det antal er ikke er set højere siden slutningen af 2011.

”Den helt store forskeli udbuddet af ejerlejligheder versus huse er salget. På husmarkedet lå vi i første kvartal over sidste års niveau, mens det modsatte gør sig gældende for ejerlejlighederne. Sælgerne strømmer dog stadig ud på markedet i håbet om at kunne ride med på bølgen af høje salgspriser. Men jo større udbuddet bliver, jo bedre kort får køberne på hånden i en forhandling, og det har vi allerede set påvirke priserne i hovedstaden,” siger Birgit Daetz.

Boliger udbudt primo maj 2019:

VILLAER & RÆKKEHUSE

Antal boliger udbudt

Ændring seneste måned

Ændring seneste år

Hovedstaden

Midtjylland

Nordjylland

Sjælland

Syddanmark

EJERLEJLIGHEDER

Antal boliger udbudt