Nye tal: Udbuddet af lejligheder stiger 30 procent i hovedstaden

Antallet af ejerlejligheder til salg i Region Hovedstaden er steget med 30 procent på bare et år. Det skyldes blandt andet en stor stigning i udbuddet af projektboliger i København.
Foto: Boligsiden.dk

Der er kommet flere ejerlejligheder på det danske marked, og nye udbudstal fra Boligsiden.dk viser, at det især er i hovedstaden, at der bliver sat flere til salg-skilte i vinduerne. Her er udbudstallene per 1. oktober i år 30 procent højere end på samme tidspunkt sidste år. Udbuddet har dermed ikke været så højt som nu siden slutningen af 2011.

”Der er solgt 10 procent færre ejerlejligheder i år end sidste år, og det sætter sit tydelige præg på udbuddet. Alene i forhold til for en måned siden er der små 100 ekstra lejligheder til salg i hovedstaden. Det er en markant stigning, der giver mere konkurrence om køberne, så de kan presse sælgerne til at give større nedslag. Det har resulteret i, at vi har set små fald i priserne tre måneder i træk,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Ser vi nærmere på de enkelte bydele i København, er det samme tendens, der går igen. Udbuddet stiger i alle dele af hovedstaden, og stigningen er størst i Sydhavnen, på Nørrebro og på Vesterbro, hvor der det seneste år er kommet mellem 64 og 57 procent flere ejerlejligheder til salg.

Svigtende projektsalg
Hvis vi tager nybyggede projektboliger ud af statistikken for de tre bydele, sker der imidlertid noget interessant. For så ser stigningen på især Vesterbro helt anderledes ud.

”Sammenlignet med sidste år er salget af projektboliger i København halveret, og det markante fald i salget af de nybyggede boliger har været medvirkende til at sende udbudskurven i vejret. På Vesterbro er udbuddet blot steget tre procent, hvis vi vel at mærke ikke regner projektboligerne med. Det vil sige, at folk stadig køber ejerlejligheder i brugt byggeri på Vesterbro,” siger Birgit Daetz.

På trods af den store stigning i udbuddet er der altså fortsat interesse for ejerlejligheder med central beliggenhed i København. Og sådan vil det blive ved med at være, mener Birgit Daetz.

”Der vil altid være interesse for ejerlejligheder i det centrale København. Det er snarere priserne, der afgør, om køberne har råd til at bo der. For priserne på centralt beliggende ejerlejligheder er steget meget de seneste år, og skal man købe en lejlighed i et projektbyggeri i København, koster den i gennemsnit omkring 50.000 kroner per kvadratmeter. Tilmed er der strammet op på adgangen til de mest risikable boliglån, og det tvinger nogle købere til at overveje alternativer. Den bevægelse kan vi aflæse i udbuddet.”

Udbud primo oktober 2018

Antal udbudt

Ændring ift. sidste måned

Ændring seneste år

Hele landet

Hovedstaden

Midtjylland

-1,5 %

Nordjylland

Sjælland

Syddanmark

-2,5 %

-2,1 %

(Kilde: Boligsiden.dk)

Øvrige nøgletal:

• Der er 36.776 villaer og rækkehuse til salg primo oktober. Det er på niveau med sidste år, hvor der var mindre end én procent flere i udbud.
  • Udbuddet af fritidsboliger er nu 11.699 og er faldet 2,7 procent den seneste måned, men er 4,8 procent højere end sidste år.

Foto: Boligsiden.dk

På Boligsiden.dk gør vi det nemt for boligkøbere at finde den bolig, de er på jagt efter. Selskabets aktionærer er ejendomsmæglere, ejendomsmæglerkæder og Dansk Ejendomsmæglerforening. Boligsidens Markedsindeks viser aktuelle nøgletal om boligmarkedet, og statistikkerne er baseret på indberetninger fra samtlige af ejendomsmæglernes boligsalg. Boligsiden.dk udgiver løbende artikler om boligmarkedet på bolignyheder.boligsiden.dk og udsender hver måned en række faste pressemeddelelser med udgangspunkt i udviklingen i handelsaktiviteten, salgspriser, salgstid, nedslag og boligudbud.