Wonderful Copenhagen

Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder

Del

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning.

Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august.

”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

København har normalt en stor tiltrækningskraft på internationale besøgende, og hovedstaden har dermed også trukket væksten i den internationale turisme i Danmark i en årrække. De internationale gæster har et højere gennemsnitligt forbrug end danske turister og trækker i stor stil fremmed valuta til landet. Derfor har hovedstaden bidraget med en langt større andel af hele omsætningen i dansk turisme, end antallet af overnatninger alene tilskriver.

Med de lukkede grænser har coronakrisen derfor også ramt hovedstaden med gigantisk styrke. Og udsigterne for efterårsmånederne er ligeledes dystre.

”Krisen i hovedstadens turisme er af historiske dimensioner, langt større end finanskrisen, og den er langt fra ovre endnu. Krisen vil trække spor flere år frem i tiden, så der ligger et kæmpe genopretningsarbejde foran os. Det er blevet meget klart over sommeren, at krisen rammer turismedanmark meget forskelligt og København og Frederiksberg allerhårdest. Den fremadrettede indsats bør derfor planlægges ud fra den viden, vi har nu, og der er i den grad særlig brug for en ekstra håndsrækning til og et målrettet samarbejde omkring genopretning af hovedstadens turisme,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Sidste år stod turismen i hovedstadsregionen for en omsætning på 53 mia. kr. og skabte job til over 63.000 borgere. Alene i København by skabte turismen en omsætning på ca. 38 mia. kr. og ca. 42.000 job.

Wonderful Copenhagen har igangsat 14 konkrete kickstart-aktiviteter for at sætte gang i turismen hvor muligt og kommer i efteråret med en plan for den langsigtede genopretning.

Fakta:

  • I juni i år var der ca. 152.000 overnatninger i hovedstaden mod 926.000 i samme måned sidste år. En nedgang på 84 pct.
  • I juni havde Københavns Lufthavn en nedgang i passagerer på ca. 90 pct. i forhold til juni 2019.
  • Med udgangen af august skulle København i år indtil videre have modtaget 282 krydstogtanløb medbringende 900.000 besøgende. Samtlige af disse er aflyst.
  • Af de mange kongresser, der skulle have været afholdt i København siden marts, er alle de store enten aflyst eller udskudt. Enkelte mindre afventer stadig endelig beslutning.

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Uffe Hartmann
ufh@woco.dk
mobil: 21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye