Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning.

Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august.

”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

København har normalt en stor tiltrækningskraft på internationale besøgende, og hovedstaden har dermed også trukket væksten i den internationale turisme i Danmark i en årrække. De internationale gæster har et højere gennemsnitligt forbrug end danske turister og trækker i stor stil fremmed valuta til landet. Derfor har hovedstaden bidraget med en langt større andel af hele omsætningen i dansk turisme, end antallet af overnatninger alene tilskriver.

Med de lukkede grænser har coronakrisen derfor også ramt hovedstaden med gigantisk styrke. Og udsigterne for efterårsmånederne er ligeledes dystre.

”Krisen i hovedstadens turisme er af historiske dimensioner, langt større end finanskrisen, og den er langt fra ovre endnu. Krisen vil trække spor flere år frem i tiden, så der ligger et kæmpe genopretningsarbejde foran os. Det er blevet meget klart over sommeren, at krisen rammer turismedanmark meget forskelligt og København og Frederiksberg allerhårdest. Den fremadrettede indsats bør derfor planlægges ud fra den viden, vi har nu, og der er i den grad særlig brug for en ekstra håndsrækning til og et målrettet samarbejde omkring genopretning af hovedstadens turisme,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Sidste år stod turismen i hovedstadsregionen for en omsætning på 53 mia. kr. og skabte job til over 63.000 borgere. Alene i København by skabte turismen en omsætning på ca. 38 mia. kr. og ca. 42.000 job.

Wonderful Copenhagen har igangsat 14 konkrete kickstart-aktiviteter for at sætte gang i turismen hvor muligt og kommer i efteråret med en plan for den langsigtede genopretning.

Fakta:

• I juni i år var der ca. 152.000 overnatninger i hovedstaden mod 926.000 i samme måned sidste år. En nedgang på 84 pct.
  • I juni havde Københavns Lufthavn en nedgang i passagerer på ca. 90 pct. i forhold til juni 2019.
  • Med udgangen af august skulle København i år indtil videre have modtaget 282 krydstogtanløb medbringende 900.000 besøgende. Samtlige af disse er aflyst.
  • Af de mange kongresser, der skulle have været afholdt i København siden marts, er alle de store enten aflyst eller udskudt. Enkelte mindre afventer stadig endelig beslutning.

ufh@woco.dk
mobil: 21 73 98 90

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CETPressemeddelelse

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme. Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder. Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr. ”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sid