Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning.

Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august.

”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

København har normalt en stor tiltrækningskraft på internationale besøgende, og hovedstaden har dermed også trukket væksten i den internationale turisme i Danmark i en årrække. De internationale gæster har et højere gennemsnitligt forbrug end danske turister og trækker i stor stil fremmed valuta til landet. Derfor har hovedstaden bidraget med en langt større andel af hele omsætningen i dansk turisme, end antallet af overnatninger alene tilskriver.

Med de lukkede grænser har coronakrisen derfor også ramt hovedstaden med gigantisk styrke. Og udsigterne for efterårsmånederne er ligeledes dystre.

”Krisen i hovedstadens turisme er af historiske dimensioner, langt større end finanskrisen, og den er langt fra ovre endnu. Krisen vil trække spor flere år frem i tiden, så der ligger et kæmpe genopretningsarbejde foran os. Det er blevet meget klart over sommeren, at krisen rammer turismedanmark meget forskelligt og København og Frederiksberg allerhårdest. Den fremadrettede indsats bør derfor planlægges ud fra den viden, vi har nu, og der er i den grad særlig brug for en ekstra håndsrækning til og et målrettet samarbejde omkring genopretning af hovedstadens turisme,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

Sidste år stod turismen i hovedstadsregionen for en omsætning på 53 mia. kr. og skabte job til over 63.000 borgere. Alene i København by skabte turismen en omsætning på ca. 38 mia. kr. og ca. 42.000 job.

Wonderful Copenhagen har igangsat 14 konkrete kickstart-aktiviteter for at sætte gang i turismen hvor muligt og kommer i efteråret med en plan for den langsigtede genopretning.

Fakta:

• I juni i år var der ca. 152.000 overnatninger i hovedstaden mod 926.000 i samme måned sidste år. En nedgang på 84 pct.
  • I juni havde Københavns Lufthavn en nedgang i passagerer på ca. 90 pct. i forhold til juni 2019.
  • Med udgangen af august skulle København i år indtil videre have modtaget 282 krydstogtanløb medbringende 900.000 besøgende. Samtlige af disse er aflyst.
  • Af de mange kongresser, der skulle have været afholdt i København siden marts, er alle de store enten aflyst eller udskudt. Enkelte mindre afventer stadig endelig beslutning.

ufh@woco.dk
mobil: 21 73 98 90

Historisk stor kampagne skal få internationale turister tilbage til hovedstaden29.6.2021 07:59:54 CEST | Pressemeddelelse

Efter den internationale turisme i hovedstaden blev ramt benhårdt af pandemien i 2020 og fortsat også i 2021, er det nu rigtig glædeligt, at smittetrykket er faldet betragteligt i en lang række lande, og at rejserestriktionerne dermed også lempes og muliggør international markedsføring af hovedstaden igen. Derfor går en ny, stor kampagne nu i gang på tværs af hovedstadens primære internationale turismemarkeder, herunder både nabolandene Norge, Sverige og Tyskland og de sydeuropæiske markeder Frankrig og Italien samt det vigtige oversøiske marked USA. I de to andre vigtige markeder Storbritannien og Kina gør situationen dog, at de ikke er omfattet af kampagnen på nuværende tidspunkt. Dog følges situationen i Storbritannien meget nøje, så kampagnen også kan igangsættes her, så snart de lokale restriktioner løftes. De internationale gæster udgør hovedparten af turismen i hovedstaden, som derfor også er afhængig af en bredere markedssammensætning end dansk turisme generelt. ”Jeg er rigtig